Tänka höra om någon annan råkat ut för samma dilemma som oss. Vår vvs kille har utan vår vetskap satt golvvärmefördelaren utanför vägg fast den skulle monteras i bärande innervägg? Detta kanske hade kunnat undvikas om man läst på typ ett år innan man bygger hus, men man förväntar ju sig att entreprenörerna gör det som skall göras om inte annat kollar/rådfrågar med kunden först.

När jag påtalar detta fel för honom så säger han, att jag brukar sätta den utanför så att man skall kunna se om det läcker. Amen jag vill ha den i väggen :mad:! Man kunde väl ha byggt en inspektionslucka.

Sedan så har han dessutom satt den ifrån vägg såpass att man kan inte gömma den i en 60 garderob som han sa att man kunde eftersom han satt den en bit ut. (asså men jag mätte ju :confused:) I mrådet där vi bygger så har kommunen satt en max bya och vi har redan vart tvugna att krympa huset och golvärmefördelaren sitter naturligtvis i det minsta sovrummet och vi vill ha varenda kvm. Har inte överdrivet mycket förvaringsutrymmen. Jag sade till honom att jag bygger ett hus för 2,8 milj och förväntar mig att jag får det som jag vill ha det.

Kan man kräva någon typ av kompensation? hur hade ni gjort, någon som kan/vill svara.
 
Men vad fick han för uppdrag då, att montera in fördelningen efter eget huvud, eller fick han specat att den skall vara i väggen?

Som vanligt när det gäller hantverkar bör man ha ritningar som är signerade av hantverkaren...

/L
 
Han hade ju fått en vvs ritning från vår husleverantör, där det står att golvvärmedfördelaren ska placeras i bärande vägg eller i samråd med byggherre. Men han har inte diskuterat detta med oss över huvud taget utan bara satt det som han brukar då, tydligen utanför vägg!! Vi är nybyggare och har aldrig gjort detta för så ibland är man lite naiv och tror att dessa fackmän gör det rätta (ett samtal till oss hade ju räckt)

Jag sade till honom sist att han kan ju höra av sig när han kommit på nån bra lösning för de lösningar han hade föll inte mig i smaken direkt:mad: Jag har ännu inte hört nåt fast det var två veckor sedan.Jag tyckte väl han kunde bila upp golvet och rätta till det men han vart inte intresserad.

Fortsättning lär väl följa...
 
Man "brukar" ha den utanför vägg... När man har hantverkare hemma är det alltid bäst att vara hemma vid installation. Då hinner man påpeka liksom.
 
Ja fast detta gäller ju ett nybygge. Man måste ju jobba å dra in stålar för att betala hantverkarna och kan inte vara där och inspektera stup i kvarten och vi har en KA men varken han eller snickare har sagt nåt om att det ser konstigt ut och vi är som sagt nybyggare och har väl inte all kunskap. Som jag sa tidigare så kunde han ju bara lyft luren å kollat med oss innan de gjöt plattan.

Hur lyckat är det att försöka dölja det med en garderob som inte längre är en garderob eftersom fördelaren tar upp större del av den.

Så ni tycker inte man har rätt att kräva komspensation utan bara "gilla läget"
 
Varför inte försöka? Går det så går det annars har ni inte förlorat något förrutom att anses som gnälliga(av krökaren).
 
Hare han inte följt ritningen så bör ni väl kunna få till en rättning eller kompensation. Att flytta den kanske är lite gränsfall till att vara orealiostiskt. Då skulle man ju tvingas skarva alla slingorna nere i plattan.

Så kompensation är troligen det mest realistriska, hur mycket är ju himla svårt att tipsa om.
 
Om ni förlorar 0,6x0,6m = 0,36kvm, och produktionskostnaden är tex 20 000 kr/kvm, kan ni väl begära 7000kr i kompensation för att han inte läste ritningen.....


/Abbe
 
hempularen skrev:
Hare han inte följt ritningen så bör ni väl kunna få till en rättning eller kompensation. Att flytta den kanske är lite gränsfall till att vara orealiostiskt. Då skulle man ju tvingas skarva alla slingorna nere i plattan.

Så kompensation är troligen det mest realistriska, hur mycket är ju himla svårt att tipsa om.
Detta är något som man typiskt tar upp vid slutbesiktningen. Besiktningsmannen avgör om det skall åtgärdas eller om det skall kostnadskompenseras. (under förutsättning att det står i avtalet som angivits att den skall placeras i vägg eller på överenskommen plats)
Hur mycket är ju sedan en förhandling. Uppskattad tidsåtgång * 350 kr tycker jag är en rimlig ersättning.

Dock får jag ansluta till andras uppgifter om att det vanligaste är att dessa sitter synliga utvändigt.
 
Tack för era svar. Skall man då hålla inne med 10% tills slutbesiktningen är gjord?

Vi gjorde inte det när det gäller markentreprenaden och han har satt stuprörsanstlutningarna åt helskotta, vilken vi inte tänkte på så mycket i början utan mest nu när fasaden börjar ta form, så vår KA sade att det tar man upp på besiktningen.Men vi har redan betalt (allt för att slippa ha kontakt med honom han var svårjobbad) men jag ångrar lite att vi inte höll inne. Hoppas att han han inte börjar tjafsa.

Det blir nog bra när allt är klart.

MVH
Lola
 
Lola skrev:
Tack för era svar. Skall man då hålla inne med 10% tills slutbesiktningen är gjord?
Ja, det har man stöd för i konsumenttjänstlagen.
 
Lasse & Anna skrev:
Jaha nu hamnade vi också under denna tråkiga kolumn. Vi har nästan samma bekymmer som ovanstående. Har inte tänkt processa särskilt hårt kring detta (föhoppningsvis) utan tänker göra en värdeminskning på nedanstående och visa till rörisen. Sedan beror det väl på hans reaktion hur fortsättningen blir ;) Har en känsla som inte är bra men man ska inte måla faan på väggen... tar det lugnt, än.

Till det tråkiga:
- Vi är oerfarna nybyggare som inte granskade innan gjutning vvsárns utsättning av var EXakt golvvärmerör och fördelar hamnat. Har diskuterat nedanstående saker med entreprenören som sa att det alltid är byggherrens ansvar att granska utsättningarna.

Resultatet blev:

- 2 golvvärmefördelare. Båda lite olyckligt placerade. Den ena hamnade i rätt vägg (bred brandvägg) men dom "missade" väggen lite och kommer inte att bli jäms med vägg utan en låda måste bygga lite utanpå (tanken var helt infälld).

- Den andra fördelaren hamnade i en vägg vid entren. Lyckligtvis går den luckan att göras av plywood och tapetseras. Dock hade vi velat haft den i en skjutdörrsgarderob som ligger på motsatt vägg men det hade vi aldrig pratat om innan utan vi trodde förstås på att entreprenörerna skulle föra dialog med oss när sådana viktiga (synliga) beslut skulle tas (Det var aldrig på tal om två fördelare utan detta beslut tog dom på plats utan kontakt med oss). Vi båda arbetar heltid och även om vi inte hade gjort det så hade vi nog ändå (?) aldrig upptäckt "felet " i tid tyvärr.

-Inkommande vvs i lilla toaletten hamnade 3 cm innanför väggen. Här fick snickarna bredda väggen = ännu mindre toalett (mini).

- Utanför båda toaletterna fick vi plåtlådor på vägg där all vvs tillhörande respektive toalett knöts ihop (vet inte riktigt varför men den ska förhindra läckage eller nåt..). Dessa beslöt dom om på plats och sa till oss att dessa monterar dom alltid vid nybyggen. Vet inte om det stämmer och vet inte heller om vi hade kunnat valt att vara utan dessa fula lådor.

- Inkommande vvs i tvättstugan hamnade 5 cm inom en dörröppning. Detta gick inte att bila upp (för mycket slingor under) utan vi fick beställa en ny branddörr, 80 bredd istället för 90 bred. Hur slutresultatet av detta blir ser vi tyvärr inte framför oss.

Dom har nu gjort invändigt klart för komplettering och vill ha betalning del 2/3 gjord inom 10 dagar. Räkningen kom idag. Råd mottages.
Dessa fel är ju lätt hänt om byggarna kör lite "på känn" snarare än att följa ritningen exakt.
Tyvärr känns det väl som att inget av felen är direkt lätt/rimligt att åtgärda - så det ni får yrka på är avdrag på slutsumman. Beställning av ny dörr är ju ett klockrent exempel - den skall ju dom stå för om dom inte följt ritningen.

Vill dom ha 2/3ar så är det väl läge att hålla inne den sista 3e delen tills diskussionerna om detta har gjorts ?

"Utanför båda toaletterna fick vi plåtlådor på vägg " - menar du som riktiga lådor - det är väl ovanligt ?! Oftast är det väl bara en plåtlucka i väggen som man kan öppna !?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.