Vi håller på och ska byta panel ifrån stående till liggande. Bakom panelen nu fanns bra en skiva och bakom den reglar som vi måste ändra på. Min fråga är nu ska vi spika upp panelen på skivan som det var innan eller ska vi sätta dit en spikläkt?
 
  • Husfasad utan panel visar en skiva och vertikala reglar, diskussion om att byta från stående till liggande panel samt val mellan spika upp panel eller använda spikläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Minst en 22mm läkt men 12mm är mycket bättre än ingett..
 
  • Gilla
Sussie_marin
  • Laddar…
B
Vad är det för skiva? Är skivan vindskyddet? Hur ser isoleringen ut, frisk?
 
B bygges skrev:
Vad är det för skiva? Är skivan vindskyddet? Hur ser isoleringen ut, frisk?
Isoleringen ser bra ut. Vet dock inte vd det är för skiva. Påminner om en spånskiva fat mjukare.
 
  • Hand som känner på mjuk skiva bakom dörrkarm, med isolering mellan dörr och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
S Sussie_marin skrev:
Isoleringen ser bra ut. Vet dock inte vd det är för skiva. Påminner om en spånskiva fat mjukare.
Jag ser inte, någon annan kanske vet vad det är för skiva. Detta är alltså vindskyddet och idag har ni liggande reglar bakom denna skiva antar jag (spikraderna). Ska ni sätta liggande panel måste ni ju sätta en ny stående spikläkt. Förslagsvis 12 mm för att inte ge er alltför mycket huvudbry. Ni får då en luftspalt på 12 mm. Nackdelen blir att 12 mm är ganska vekt att spika panel i..
 
R
Ser ut att vara asfaboard..
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
B
R Rejäl skrev:
Ser ut att vara asfaboard..
Såg så blek/grön ut? Men du har nog rätt
 
R Rejäl skrev:
Ser ut att vara asfaboard..
Googlade nu och det är en sån. Är det bra eller dåligt 🙈
 
R
S Sussie_marin skrev:
Googlade nu och det är en sån. Är det bra eller dåligt 🙈
Bra vi använder det då den styvar upp väggen samt att den bryter köldbryggan i väggen..
Men det är en känslig och mjukskiva så ni får vara försiktiga så länge den är helt utsatt utan panel på..
 
Redigerat:
  • Gilla
Sussie_marin
  • Laddar…
S Sussie_marin skrev:
Googlade nu och det är en sån. Är det bra eller dåligt 🙈
Bara bra. Dit med läkt och panel nu bara.
 
  • Gilla
Sussie_marin
  • Laddar…
B
Jag hade nog skruvat dit spikläkt om den ska sättas ovanpå asfaboarden, då kan du bättre styra så du inte slår/pressar sönder asfaboarden.
 
  • Gilla
Sussie_marin
  • Laddar…
Hej

Ska bygga ett garage och ifrågasätter lite tjockleken på spikläkten. Det ska vara en stående panel och undrar om det är möjligt att använda luftspalt 25x48mm och 25x48 som spikläkt?

Vad är risken med att gå ner från 28x70 spikläkt till 25x48?

Tack på förhand :)
 
J Johan234 skrev:
Hej

Ska bygga ett garage och ifrågasätter lite tjockleken på spikläkten. Det ska vara en stående panel och undrar om det är möjligt att använda luftspalt 25x48mm och 25x48 som spikläkt?

Vad är risken med att gå ner från 28x70 spikläkt till 25x48?

Tack på förhand :)
Svårare att pricka rätt med spiken samt lättare att den spricker t ex.
 
R
Att träffa något som är 48mm brett är inga problem men det är skitläkt som används som bärläkten under taktegel skulle alldrig första min panel i sådant skräp 45x45 är att föredra då du kan ha rätt längd på spiken som man sätter upp panelen med..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Kan vara svårt med 45*45 vid enbart panelbyte, åtminstone utseendemässigt då det minskar takfoten och även att fönster hamnar inåt i väggen.
Men tunnare än 28*70 skulle jag inte använda.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.