Vill ha 4 infällda eluttag i muren i mitt nya växthus/orangeri, min tanke är att fräsa upp spår i leca-muren och fälla in dosa sen dra ner flexslang till under mark som jag putsar in så de inte syns, och sen dra kabel i markrör mellan uttagen.

Är det en ok lösning?

Är det lönt med markrör då man ändå inte kommer kunna dra om kabeln senare då den måste gå mellan flexrör och markrör på något sätt oavsett, bättre med kabel godkänd för markförläggning?

Ska ha plattläggning sen.

Vill veta hur tusan jag ska förbereda allt…
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Varför inte fräsa spår i muren mellan uttagen?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Jo, kanske, kände bara att det blir drygt att fräsa totalt 6+6+4 meter horisontellt. Men hur man en maskin för det istället för vinkelslip så kanske det går ganska fort?
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Det är i alla fall det säkraste sättet, istället för att gå ned i jorden flera gånger.
F ö behöver du inte fälla in flexslang utan det finns kablar godkända för inmurning så blir skåran mindre.
 
Då du ska ha dosor infällda för uttagen. så går det bra att lägga/putsa in vanlig 16 mm PEM-slang mellan dosorna, den passar rakt in i dosan. ( VP-rör i dag är 16 mm ) och en kabel 3 X 1,5 får plats bra. Går även att ha FK mellan dosorna.
 
EKLK/EKLQ kan du lägga direkt i frästa spår utan rör/slang.
 
Är det Leca så är det inga problem
 
tommib
Är vanliga infällda uttag verkligen lämpliga i en mur i ett växthus avseende kapslingsklass? Bild?
 
tommib tommib skrev:
Är vanliga infällda uttag verkligen lämpliga i en mur i ett växthus avseende kapslingsklass? Bild?
Går hur bra som helst, bara ha VK med plaskoskydd. Sen det med att muta in en kabel, är liksom inte bra. Blir det varmgång i ett uttag och isoleringen och koppar bränds, hur byter du kabeln då om det behövs. ett/en rör/slang är ett måste då. För egen del skulle jag aldrig mura in en kabel, även om det är legalt för del kablar.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Är vanliga infällda uttag verkligen lämpliga i en mur i ett växthus avseende kapslingsklass? Bild?
Googla på infällda uttag IP 44
 
tommib
Jodå, jag är medveten att de finns sådana. Det framgick inte att TS skulle ha sådana. Det framgick inte ens att TS vet att sådana finns. Jag ville mest påpeka att vanliga IP20-klassade vägguttag möjligen inte är lämpliga i en sådan miljö.

J jonaserik skrev:
Sen det med att muta in en kabel, är liksom inte bra. Blir det varmgång i ett uttag och isoleringen och koppar bränds, hur byter du kabeln då om det behövs. ett/en rör/slang är ett måste då. För egen del skulle jag aldrig mura in en kabel, även om det är legalt för del kablar
Förstår inte riktigt vad detta har med mig att göra men jag kan svara på det ändå.

Hur vanligt är det med varmgång till den grad att man måste byta kabeln? Jag personligen förespråkar för all del installationsrör (eller utanpåliggande) för att kunna byta kabel men ärligt talat så har jag nog inte varit med om det någon gång. Genomspikning, visst, men inte varmgång så att allt måste bytas. Jag fattar att det händer eftersom vi ser exempel på det t.ex. här men hur vanligt är det egentligen? Siffror?
 
  • Gilla
  • Wow
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Hur ofta måste man byta kabel i vilka lägen? Det är en svensk myt att man ska behöva byta kabel. Genomspikning är väl tämligen uteslutet i TS tillämpning. Dessutom kan du knappt dra ut eller in kabel i ett rör i sväva kurvor.
Väljer man kvalitetsuttag och installerar rätt så blir det aldrig någon varmgång om säkringen är rätt dimensionerad.
Kabel har murats in i många europeiska länder i decennier. Bara gamla svenska elektriker tros si9g veta bättre.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur ofta måste man byta kabel i vilka lägen? Det är en svensk myt att man ska behöva byta kabel. Genomspikning är väl tämligen uteslutet i TS tillämpning. Dessutom kan du knappt dra ut eller in kabel i ett rör i sväva kurvor.
Väljer man kvalitetsuttag och installerar rätt så blir det aldrig någon varmgång om säkringen är rätt dimensionerad.
Kabel har murats in i många europeiska länder i decennier. Bara gamla svenska elektriker tros si9g veta bättre.
Men varför putsa in kabel när det inte kostar mer att dra fördragen slang???
 
  • Älska
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.