Hej, har fått tag i lite lätt fuktskadat virke som fått utstå lite nederbörd, vad säger gänget om att använda det till eventuell husbyggnation inom något år, kommer ligga inomhus och torka i månader innan användning. Vad säger panelen? 😄Går det att använda om det får torka?
 
  • Några bitar fuktskadat virke ligger på marken. Virket har fått synliga fläckar av fukt, men verkar vara intakt med knutar och vissa strukturella märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
S Snck skrev:
Hej, har fått tag i lite lätt fuktskadat virke som fått utstå lite nederbörd, vad säger gänget om att använda det till eventuell husbyggnation inom något år, kommer ligga inomhus och torka i månader innan användning. Vad säger panelen? 😄Går det att använda om det får torka?
Hur mycket virke handlar det om?
 
R Rejäl skrev:
Hur mycket virke handlar det om?
Till en normalstor villa iallafall 😄
 
R
Jag personligen skulle inte göra det, men i ditt fall antar jag att den ekonomiska aspekten är tilltalande..
 
Ser det inte värre ut än sådär skulle jag inte tveka att använda det. Det där skulle jag inte kalla fuktskadat, snarare missfärgat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
Har sett trä som förvarats under tak som sett sämre ut efter några år. Om det är långs perioder med hög RF på sommaren kan det bli så.

Jag hade använt det om det sett ut sådär. Men jag skulle vara försiktig med att bygga in det, innan det torkat ut. Och skulle knappast betala fullt pris.

Är de raka och fina?

Risken är väl även att en framtida köpare av huset tror att antingen huset uppförts med väldigt blött virke, stått oskyddat länge eller drabbats av nån slags fuktskada. Så det kan ju slå tillbaka... Det ska nog vara en ganska attraktiv prislapp för att det där ska vara värt det.
 
R
Man ser tydligt att virket har utsatts för lukt/vatten och har svällt för att sedan ha torkat igen då det finns tydliga och stora sprickor på reglarna..
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Har sett trä som förvarats under tak som sett sämre ut efter några år. Om det är långs perioder med hög RF på sommaren kan det bli så.

Jag hade använt det om det sett ut sådär. Men jag skulle vara försiktig med att bygga in det, innan det torkat ut. Och skulle knappast betala fullt pris.

Är de raka och fina?

Risken är väl även att en framtida köpare av huset tror att antingen huset uppförts med väldigt blött virke, stått oskyddat länge eller drabbats av nån slags fuktskada. Så det kan ju slå tillbaka... Det ska nog vara en ganska attraktiv prislapp för att det där ska vara värt det.
majoriteten är raka och fina, prislappen är nära bortforslings pris, tanken var ju till framtida husbyggnation men vill ha lite fler inputs från andra kring att bygga in det, blir det inte villa utav det då får det bli garage/ekonomi byggnad utav det, vilket det borde duga ypperligt till.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Kör på bara. I regel är väggar dessutom med dagens krav på isolertjocklek rejält överdimensionerade.
Jag hade inte tvekat alls att använda de.
Kanske kan undvika att ha de till takstolarna.
 
  • Gilla
  • Haha
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Det där är inget att bry sig om.
Utmärkt virke som går att använda var som helst till vad som helst så länge som det inte är för fuktigt. Bara missfärgning. Det är det fina med riktigt massivt trävirke. Det tål att bli blött, många ggr, bara det får torka upp emellanåt.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Kör på, är det bara torrt och inte bärande delar så hade jag inte tvekat en sekund.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.