lerpoel
Tänk på batterikostnaden också. Jag tycker ryobis batterier är lika dyra eller dyrare än de ”bättre” märkena, och jag tror jag hade sparat pengar genom att köpa makita istället då deras batterier ofta är på rea.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Skulle jag köpa en helt ny uppsättning maskiner idag så skulle jag troligen köpa jula-paketet.
Inga av maskinerna är det bästa/har flest finesser men de gör sitt jobb. Ingen av maskintyperna är heller "lyx" när det gäller husägande utan de kommer användas. När man sedan använt dem ett tag och möjligen upplever begränsningar håller man utkik efter erbjudanden på komplement/uppgraderingar.
I många fall är det kraft man behöver mer av och då kan man t ex köpa en 230 voltsmaskin för de enstaka tillfällena det krävs eller upptäcka att bords-, band-, och/eller kap- och gersågen tillför det som saknades i sågkapaxitet osv osv.
 
S
Jag har uteslutande Ryobi. De funkar bra! Säkert lite bättre finess i mkt dyrare maskiner men vafan? vem bryr sig?
 
Jag har sagt det förr, men jag tycker Ryobi är alldeles för dyra för vad man får.

De är marginellt billigare än kvalitetsmärken såsom DeWalt, Makita och blå Bosch.
Jag upplever användbarheten som sämre, de känns smäckigare och slöa, samt att handtaget måste bli tjockt på grund av batteriformen.

Dessutom så verkar Ryobi ha en konstig inställning till slut och reservdelar (var en tråd om en Ryobigräsklippare där drivhjulet gav upp efter ett år, slitdel enligt Ryobi som dock inte hade något att sälja).
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 3 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Jag har uteslutande Ryobi. De funkar bra! Säkert lite bättre finess i mkt dyrare maskiner men vafan? vem bryr sig?
Den som ska handla, antar jag.. det som tråden handlar om rent av. 😂
 
  • Haha
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Har exakt detta paket, köpte på black friday för 4 år sedan för nästan samma pris.
Inte så prisvärt i vanliga fall kanske men nu när det är rabatterat så tycker jag det blir intressant ändå.

Jag kör massor av redskap till trädgården från ryobi vilket gör att det är smidigt att ha samma batteri även till verktyg.

MEN... de enda ryobi som krånglat & gett upp genom åren för min del är från detta paket dessvärre.
Dem har dock fått slita hårt under dessa fyra år då vi totalrenoverat vår villa invändigt/utvändigt, byggt altaner, uthus, odlingslådor, utekök, kapat hundratals granitstenar, klinker mm.

Batterierna- helt ok fortfarande efter att användas slut och laddas flera ggr/vecka

Skruvdragaren-Fungerar toppen och används flera ggr/vecka

Slagskruvdragare-Samma där men avvänds inte lika ofta men flera ggr/månad (även till bultar mm på veteran mopederna)

Cirkelsågen- Lite klen, fastnar om det nyper men den har kapat MÅNGA meter skivor och plankor utan tecken på att ge upp.

Sticksåg-Ok. Har gått ganska mycket men inte som dem andra.

Slip-OK. Har använts mycket när jag inte orkat ta fram en kraftigare.

Vinkelslip- Funkat kanon för min del. Kapat mängder med halv gatsten samt klinker, armering och till slip/sliptrissor. Den maskin jag är mest nöjd med i paketet.

Mulitverktyg TRASIGT gav upp efter att blivit överhettat. användes flitigt till att slipa fönster &hörn på karmar samt div pill i trä och lister. Skakar/vibrerar onödigt mycket.

Tigersågen TRASIG överhettade också. Kan fortfarande användas men med mycket mindre kraft. Körde mycket rivning med denna samt plockade ner 4-5 halvdöda äpple/plommonträd samt kapade dessa till ved.
Kapade även rötter från dessa och större stubbar vi tagit bort.
Denna tycker jag va klart sämst i paketet men hade säkert dugt till mindre tunga jobb.

Transportlådan- Bra att ha men inga fack eller avskiljare som fixerar verktygen. Jag har den till allmän verktygslåda bara.
 
Jag har en trimmer som funkar bra, mindre jobb. Köpte nyligen en sticksåg med borstlös motor som gör sitt jobb. Smidigt med samma batterier till allt. De gör jobbet men är inga lyx-grejor.

Det känns som att många som pratar ner ryobi inte har provat verktygen på några år. De har blivit bättre.
 
K KJC skrev:
Jag har en trimmer som funkar bra, mindre jobb. Köpte nyligen en sticksåg med borstlös motor som gör sitt jobb. Smidigt med samma batterier till allt. De gör jobbet men är inga lyx-grejor.

Det känns som att många som pratar ner ryobi inte har provat verktygen på några år. De har blivit bättre.
Håller helt med om att de blivit bättre, speciellt batterierna håller bättre nu!
Kör min 8 år gamla ryobitrimmer 2gg/vecka sommartid, ca 1-1,5h per gång utan problem.

På rea så tycker jag dem ofta blir prisvärda. Jula kör ju nästan alltid rea på någon variant.

Har för mig även Gekås har prisvärda batteripaket till ryobi... om man nu har oturen att hamna där ;-)
 
Fairlane
L Lassetasse skrev:
Tack för svaret! Garantin är definitivt värdefull. Jag tror att jag kommer hinna använda de flesta verktygen inom den tiden så är det något som går sönder är det ju verkligen en trygghet... Förutsatt att de är brukbara funktionsmässigt! 🙂
Jag har ingen koll på just dem verktyg du tittar på men tänkte lite på meningen "jag tror att jag kommer hinna använda de flesta..."

Några kommer du troligen inte hinna använda inom 3 år då? Och några kanske bara någon gång?
Behöver du isåfall dessa verktyg nu?

Skulle jag få göra om mina inköpa av verktyg så skulle jag ändra på mitt tidigare "den här verkar bra och har ett vettigt pris, den köper jag". Då hade jag sluppit köpa verktyg som inte använts efter 5 år.

Jag har mer börjat tänka på vilka verktyg jag behöver och vilka jag klarar mig utan (ok, det blir fortfarande lite villhöver...)
Min lilla skruvdragare, en Hitachi 10.8V kan vara mitt bästa inköp av verktyg. Den har varit med många år du och levererar alltid. Den är inte tillräckligt stark för att dra i de största skruvar man kan tänka sig, men ärligt talat har det inte heller varit något problem för mig, då jag inte drar sådana skruvar särskilt ofta. Behövs det tar jag fram den starkare och tyngre slagskruvdragaren från Lidl...

Så min rekommendation blir ändå att fundera på vad du behöver.
 
S
FredrikR FredrikR skrev:
Den som ska handla, antar jag.. det som tråden handlar om rent av. 😂
Haha helt rätt.. menade bara att ryobi funkar rätt bra ändå till de mesta =)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
R
S SvanteC skrev:
Haha helt rätt.. menade bara att ryobi funkar rätt bra ändå till de mesta =)
Helt rätt dom fungerar som nät sänken i havet😉😂
 
  • Ledsen
SvanteC
  • Laddar…
Jag har mycket Ryobi men ingenting från detta paket och skulle undvika det. Deras bättre maskiner är mycket kraftfullare enligt tester och jag använder mina Ryobi HP-maskiner ofta. Dessutom är många av just dessa maskiner sånt som jag har i Bosch 12V blå då de används ofta och är mer ergonomiska.

Ryobi köper man för alla de udda maskinerna som är svårt att hitta hos andra tillverkare och du vill ha trådlösa fast du inte använder de så ofta. Typ limpistolen, pumpen och volympumpen är sånt jag har den för. Sedan så klart häcksax till trädgården...
 
Mac9 Mac9 skrev:
Har exakt detta paket, köpte på black friday för 4 år sedan för nästan samma pris.
Inte så prisvärt i vanliga fall kanske men nu när det är rabatterat så tycker jag det blir intressant ändå.

Jag kör massor av redskap till trädgården från ryobi vilket gör att det är smidigt att ha samma batteri även till verktyg.
...

Batterierna- helt ok fortfarande efter att användas slut och laddas flera ggr/vecka

Skruvdragaren-Fungerar toppen och används flera ggr/vecka

...

Cirkelsågen- Lite klen, fastnar om det nyper men den har kapat MÅNGA meter skivor och plankor utan tecken på att ge upp.
Även jag har en del grejer från Ryobi, främst trädgårdsredskap typ liten grästrimmer, häcksax och roterande altanborste vilket funkar överraskande bra. Lätta och effektiva. Bra batterier som du säger, laddar rimligt snabbt i standardladdarna.

Har även en liten luftkompressor för att kolla luften på bilar, cyklar etc, funkar fint, en slipmus, en skruvdragare som funkar fint även om jag föredrar Milwaukee's prylar i M12-sortimentet för verkstadsgrejer.

När det gäller den billiga icke-borstlösa cirkelsågen i Ryobis sortiment har vi haft enorm nytta av den, byggt altaner och allt möjligt helt suverän särskilt med en mer fintandad klinga.

Javisst den kör fast om det nyper men bättre att den klipper drivningen direkt än att man får ett hugg som med typiska nätdrivna kraftigare maskiner. Ser det som en säkerhetsfiness mer än en svaghet.
 
D
Jag tycker det är pengar i sjön med Ryobi och speciellt verktygspaket - behöver du allt det där? Glöm inte att många verktyg fungerar lika bra eller bättre med sladd. Tycker du ska köpa verktyg efter projekt och välja en bra leverantör, utan inbördes ordning: Blå Bosch, Makita, DeWalt, Metabo, Milwaukee, HiKoki, (Fein), Panasonic, (Festool), (Hilti). Säkert missat någon, fyll på kära vänner. Ryobi lägger sig snäppet under dessa men besparingen är många gånger för liten för att motivera sämre verktyg, reservdelshållning, mm.
 
Jag tycker fasen att parkside är en reell konkurrent till ryobi, men med ärligheten att det är billigt och solklart var förväntningarna bör ligga.

Annars har jag testat att köpa så kvalitativt verktyg jag kan. Projekt tre, fyra då det riktigt bra verktyget fortfarande fungerar så känns den investeringen smart. Kontra när det billiga klappar ihop en lördag när allt stängt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.