Hej alla

Jag och min fru köpte i somras ett tegelhus som har putsfasad på nedre delen av huset som sluttar lite grann. Denna del byggdes ut för cirka 20 år sen och man kan idag se att en del av putsen har lossnat på vissa ställen och vi vill gärna fixa till det.

Det blåa är styrofoam (tror vi) och det ligger en platonmatta bakom den mot husväggen.

Hur kan vi göra för att fixa till detta? Vilket material/teknik är bäst att använda sig av och är det något speciellt vi behöver tänka på innan/under/efter åtgärdandet?

Mvh Erik
 
  • Tegelhus med skadad putsfasad och synlig styrofoam samt platonmatta vid grunden nära ett stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedre delen av ett hus med vit putsfasad och en synligt skadad styrofoam-isolering vid botten, omgiven av växtlighet och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fiskerik Fiskerik skrev:
Hej alla

Jag och min fru köpte i somras ett tegelhus som har putsfasad på nedre delen av huset som sluttar lite grann. Denna del byggdes ut för cirka 20 år sen och man kan idag se att en del av putsen har lossnat på vissa ställen och vi vill gärna fixa till det.

Det blåa är styrofoam (tror vi) och det ligger en platonmatta bakom den mot husväggen.

Hur kan vi göra för att fixa till detta? Vilket material/teknik är bäst att använda sig av och är det något speciellt vi behöver tänka på innan/under/efter åtgärdandet?

Mvh Erik
Väcker liv i denna tråd igen. Hur behandlar man dessa öppna ”sår” o fasaden lättast? Och även mindre sprickor osv? Räcker det med putsbruk eller behöver man förstärka på något sätt? Vill ju tex att vatten leds ner mot marken snarare än samlas på den utstickande kanten osv.

Hur hade ni gjort och klarar man som lekman av denna typ av jobb?

Mvh
 
N
Fyll upp mot den blåa cellplasten och även fallet med grus, så att den inte syns.
Lappa sprickorna med ett cementbaserat spackel som heter Ardex A46.
Det fäster på färg, jag gissar att din sockel är målad.
Och då kan du inte använda vanligt bruk.
A46 är ett snabbruk, så efter ca 20-35 min så anväder du en sådanhär
https://www.bauhaus.se/fogplatta-te...70vkK-xpFW4d20Vc_l9kvs78vtglolyBoCBvwQAvD_BwE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.