Är den högra skruven förstörd? Svårt att se kanske på bilderna men den har ingen skåra utan är helt plan på dess vänstra halva från mitten där skåran borde varit och ligger alltså i en lägre nivå än dess högra halva. Hur ska jag få loss denna på bästa sätt? (Det mörka mittpartiet är inte en skåra utan en lodrät "vägg" mellan skruvens resp. halva.
 
  • Närbild på en dörrhandtagsskylt med två skruvar, där den högra skruven saknar en skåra och är plan på vänstra halvan sett från mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en delad skruv där ena halvan är plan och ligger lägre än den högra. Den mörka mittdelen är en lodrät vägg i skruven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser så ut..........men har du provat att lossa då? Dylika skruvar sitter sällan särskilt hårt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om du tar bort handtaget och lossar den andra skuven kan du rotera hela ringen och få med dig skruven.
Annars får du borra ett hål och slå i en torxbit.
 
  • Gilla
Mr Matsson
  • Laddar…
Om du inte får loss den så borra bort skruvskallen med en 5mm borr.
 
  • Gilla
Mr Matsson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om du tar bort handtaget och lossar den andra skuven kan du rotera hela ringen och få med dig skruven.
Annars får du borra ett hål och slå i en torxbit.
Och hur får jag loss handtaget? Ser ingen sprint el dyl.
 

Bästa svaret

S
Spårmejsel + hammare + vrid lite = skruven lossnar och kan tas bort
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mr Matsson skrev:
Och hur får jag loss handtaget? Ser ingen sprint el dyl.
Du tar loss handtaget på andra sidan dörren och drar ut fyrkantstången. Om du sedan också tar ut vänstra skruven så är det bara den högra skruven som håller handtaget.
 
  • Gilla
Mr Matsson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om du tar bort handtaget och lossar den andra skuven kan du rotera hela ringen och få med dig skruven.
Annars får du borra ett hål och slå i en torxbit.
det går inte på dessa. har lika själv. De sitter som på en innerdörr. Skruvarna ska bort, sen kan man dra av handtagen.
 
  • Gilla
Mr Matsson
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Spårmejsel + hammare + vrid lite = skruven lossnar och kan tas bor
S Sernando skrev:
Spårmejsel + hammare + vrid lite = skruven lossnar och kan tas bort
Jag ville bara kolla här först så det inte var något specialverktyg jag inte visste om men kör nu med skruvmejsel och hammare och skruven kommer nu sakta men säkert. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.