Hej,
Jag vill flytta ut min bergvärmepump till ett rum under mitt garage och därmed flytta slangen till bergvärmehålet och anslutning för värme och varmvatten.

Det är cirka 7,5 meter mellan huset och garaget och mina frågor rör grävning och kulvert. Min plan är att lägga ett kulvertrör med fyra rör - två för värmecirkulatiom och två för cirkulation av varmvatten. Sedan även en kulvert för kallvatten (har hört att det inte får ligga i samma kulvert. Jag bor i Stockholm och grävningen är tvärs ett plattlagt område.

1) Hur djupt måste jag lägga rören? Sträckan är på min uppfart med plattor och min tanke är att en kulvert ju är isolerad och kommer innehålla varmvatten. Måste jag då gräva så djupt eller vad är rekommendationen?
2) Min tanke är att lägga typ Uponor Quattro som kulvert. Är det rätt tänkt eller är annan lösning med isolering bättre? Ska jag ha mer isolering än vad som finns i kulverten som sådan för att slippa gräva så djupt?
3) Är det rätt att separera kallvatten och varmvatten? Vattnet kommer aldrig drickas utan används enbart för bergvärmepumpen, dvs måste de separeras?

Min tanke är att försöka undvika att gräva till frostfritt djup eftersom det blir sämre anslutningar till husen, troligen orsakar större skada på stenläggningen etc. Däremot måste det ju i längden fungera och inte orsaka problem.

Tacksam för den hjälp jag kan få.
 
Jag skulle då rekommendera att hoppa över vvc som är lite energislukade. Hellre satt en ex 30 liter beredare inne i kåken som går i serie med värmepumpens vv beredare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.