Kan jag koppla in spisen över två ledare enl det översta alternativet? Saknar nolla (neutral) i matningen i vägguttaget bakom spisen. Det är tre ledare och jord.
 
  • Anslutningsschema för spis med olika spänningsalternativ: 230V och 400V, inklusive märkningar "IKKE FÖR DANMARK" och "EJ FÖR SVERIGE".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hemma-Nisse skrev:
Kan jag koppla in spisen över två ledare enl det översta alternativet? Saknar nolla (neutral) i matningen i vägguttaget bakom spisen. Det är tre ledare och jord.
Ja. Kontrollera effekten så säkringen håller.
 
MBL19 MBL19 skrev:
Ja. Kontrollera effekten så säkringen håller.
Tack för snabbt svar. Hur räknar jag ut vilken säkring som behövs? Spisens totala effekt är 10596W.
 
Edit: Såg ju fel, 10596 W med 230 V blir 46 A totalt och 23 A om man har två sådan anslutningar. Blir två 25 A säkringar med 6 mm2 ledningar.
 
Redigerat:
Jag har säkert missförstått men om man kopplar över 2 faser blir det 400 volt.
Vad jag förstår så saknar TS nollan.

På kopplingsschemat står det L2 samt L3/N och 230 volt.

För mig väldigt oklart.

För mig måste en nolla fram till plint 5 oavsett vilken figur du kopplar efter.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Om man har tre ledningar plus jord kan man tänka sig att koppla en av ledningarna som nolla istället för fas. Man får alltså två faser då och kan koppla in två stycken 230 V säkringar om spisen har 230 V elementspänning. Men oftast är de gamla ledningarna för klena för att de ska klara strömmen som krävs vid hög last så man får acceptera att man bara kan använda en del av spisens effekt om man ska ha den gamla kabeln och kanske bara två 16 A säkringar.
 
H Hemma-Nisse skrev:
Kan jag koppla in spisen över två ledare enl det översta alternativet? Saknar nolla (neutral) i matningen i vägguttaget bakom spisen. Det är tre ledare och jord.
NEJ koppla inte enligt Norgemodellen dvs över två faser då knäcker du elementen
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om man har tre ledningar plus jord kan man tänka sig att koppla en av ledningarna som nolla istället för fas. Man får alltså två faser då och kan koppla in två stycken 230 V säkringar om spisen har 230 V elementspänning. Men oftast är de gamla ledningarna för klena för att de ska klara strömmen som krävs vid hög last så man får acceptera att man bara kan använda en del av spisens effekt om man ska ha den gamla kabeln och kanske bara två 16 A säkringar.
Håller med att man kan göra en av ledarna till en nolla 👍
Då skulle jag koppla enligt figur 3 för att få ner belastning per fas.
 
Nej.
H Hemma-Nisse skrev:
Kan jag koppla in spisen över två ledare enl det översta alternativet? Saknar nolla (neutral) i matningen i vägguttaget bakom spisen. Det är tre ledare och jord.
Nej, det kan du inte. Det finns ingen nolla i väggen, och du kan bara få ut 400V. Spisen vill ha 230V.
Först måste du få fram en nolla, få fram fem ledare eller om det inte låter sig göras koppla om en ledare til nolla, sistnämnda lite av ett reservalternativ. Isf inkopplingsalternativ fyra eller tre.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla bra råd! 👍 Det blir till att ta hem en elektriker och dra fram ny matning med ledare, nolla och jord, så kan jag koppla den på 400V-alternativet med befintliga säkringar.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
H Hemma-Nisse skrev:
Tack för snabbt svar. Hur räknar jag ut vilken säkring som behövs? Spisens totala effekt är 10596W.
Om du kopplar 2 trådar enligt översta bilden måste ena vara fas och andra nolla.
 
Bara det tre-fasiga alternativet fungerar. Då fördelas strömmen till just under 15A per fas om spisen är konstruerad så.

Det blir alldeles för hög ström att lägga hela belastningen 10,5 kW på en fas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.