C
Jag försöker kolla krypström på motorcykel samt hur mycket en digital hastighetsmätare med klocka etc drar i standby.

Jag kopplade loss minuskabeln på 12V batteri och mäter mellan dem. Multimetern är inställd på DC mA men strömmen går inte igenom multimeter från batteriet till minuskabel eftersom hastighetsmätarens display inte lyser och multimeterns skärm visar 0.00 mA. Testade även microA och A.

Gör jag fel och ska man göra på annat sätt?
 
Bytte du plats på mätprobarna i instrumentet?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
C
Bra fråga och det behövs bara vid högre Ampere på min multimeter men jag bytte port när jag testade A istället för mA (mA upp till 200mA)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
PÅ många multimetrar har du en speciell anslutning för att mäta ström. Skulle du råka ställa in strömmätning samtidigt som mätsladdarna än ikopplade för att ex. mäta batterispänningen, så är instrumentet nästan en ren kortslutning. Därför egen anslutning för strömmätning.
 
H hempularen skrev:
PÅ många multimetrar har du en speciell anslutning för att mäta ström. Skulle du råka ställa in strömmätning samtidigt som mätsladdarna än ikopplade för att ex. mäta batterispänningen, så är instrumentet nästan en ren kortslutning. Därför egen anslutning för strömmätning.
Är det inte tvärtom som ger kortis, sladdarna sitter på strömmätning och man mäter spänning med instrumentet.

Vet att mitt instrument ger ifrån sig en ton när man har detta inställt just för att inte mäta.
 
C
@hemapularen ok, den digitala displayen funkar men multimetern skulle alltså kunna vara skadad men det står att säkring finns. Fused 10A Max.
 
Läckström och standby-ström borde inte vara mer än 500 mA så det vanliga uttaget för strömmätningen borde vara OK. Dina mätsladdar ska vara kopplade till COM och det röda uttaget.
Jag är inten specialist på MC men på min bil hade jag lossat pluskabeln, anslutit metern mellan den lösa pluskabeln och batteripluskontakten. Som test an man tända tändningen och ser om det blir resultat. Sedan kan du slå av tändningen och se i bästa fall läckströmmen.
 
C
Lånade en multimeter. Min är helt enkelt trasig så jag ska kolla säkringen om den går att rädda.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Chippe skrev:
Jag försöker kolla krypström på motorcykel samt hur mycket en digital hastighetsmätare med klocka etc drar i standby.

Jag kopplade loss minuskabeln på 12V batteri och mäter mellan dem. Multimetern är inställd på DC mA men strömmen går inte igenom multimeter från batteriet till minuskabel eftersom hastighetsmätarens display inte lyser och multimeterns skärm visar 0.00 mA. Testade även microA och A.

Gör jag fel och ska man göra på annat sätt?
Du gör rätt. Multimetern kopplad i serie med det som ska mätas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är nästan standard att en lånad multimeter har trasig säkring på strömmätningskopplingen - dessutom brukar det vara en skitdyr Bussmansäkring - ibland i serie med en 5x20 mm glasrörssäkring¹. - är det egna multimetern så bör du själv veta när du klantade dig sist och brände säkringen och har ingen annan än att dig själv skylla om varför den inte byttes fortast möjligt efter händelsen...


Strömtång som klarar DC-mätning klarar typ >90% av strömmätningarna utan att behöva lossa kabel, men de är inte bra på låga strömmar, så ibland behöver man riktig multimeter med strömmätningsläge.

¹ bussmansäkringen skall ta fallet och har brytförmågan när mätpinnarna är i amperemätningsläget och stacks in i 400V uttaget av misstag - glasrörsäkringen går före bussmansäkringen och sparar den när man mäter på klenspänning som under 50 Volt typ men har inte brytförmåga och istället skapar ljusbåge som leder strömmen vidare om det tex. skulle kopplas över 400 Volt.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.