1. Våtrumsspackel ska man ju använda under men vilka remsor (om det ska vara såna) i skarvar/hörn osv.?

2. Ska isf dessa remsor "spacklas" fast dvs läggas i vått och sen spackel över?

3. Hur täta rörgenomföringar?

4. Hur gör man enkelt en övergång till kaklat, dvs säg att man har ett "uppvik" från klinkergolv en platta upp på vägg. Hur gör man skarven snyggt/enkelt utan att maskera ihjäl sig?

5. Vilka produkter ÄR bra och lättjobbade?
 
1) Det beror lite på vilken väggskiva du har tycker jag, pappersremsor till fasade skivor och glasfiberremsor till "släta" skivor. Annars får du mer eller mindre bredspackla...I hörn räcker det oftast med tex latexfog då du kommer ha en glasfiberduk tillsammans med våtrumsgrund/täck i vilket fall.

2) Tja, självhäftande glasfiberremsor och spackel på det tycker jag funkar...

3) Inte silikon, då fäster inte färgen nå't vidare! Ta latexfog där med.

4) Helst skulle du ju ha målat innan den där klinkersraden satt där, ett överlapp med glasfiber & färg på tätskiktet så det blev tätt...Nu vete tusan...Kanske en sträng med någon typ av övermålningsbar mjukfog som färgsystemet kan lappa över och som också går bakom klinkern så långt du når? Jag spekulerar om en improviserad lösning...

mvh
 
Skivorna jag "har" är vanliga släta utan fasning någonstans men behövs det så knivfasar jag dem inga problem. Kan även köpa nya gips då dessa är för stora just där de ska sitta i badrummet. (köpte mest för "bra och ha").

Tak/väggvinkeln kör man med latexfog där också eller?

Ang punkt 4 så är inget gjort än sålänge så alla möjligheter finns ännu ;)
 
Gips i badrummet...?

Jag har hålkälslist och jag tänkte lägga latex i ev springor samt gå upp med duk & våtsystem i underkant på denna list...mest för att jag tycker det blir snyggt!

Om inget är gjort än så ska du absolut tätskikta för klinker, limma väv och måla en bit ner på tätskikten och till sist lägga någon typ av fog (varför inte hårdfog?) på toppen av plattan du har på väggen (maskera ihjäl dig med andra ord! ;) )
 
Taket blir vanlig gips ja resten glasroc.

Tänkte skippa taklisten jag. Kanske är dumt jag vet inte, är det smidigare att täta mot en sån?

För att förtydliga så gör jag två badrum, det ena med dusch och helklinker/kakel där ska det vara glasroc. Det andra med badkar och (enligt mig) mycket mindre fuktbelastning. Där ska väggarna förrutom runt badkaret vara målade.

Såklart har jag det tätskikt som ska vara (LIP) till båda badrummen (plus lite till ;) ) så det tänkte jag ju såklart använda :D

MEN det står ju inget om detta vad jag sett i anvisningarna. Och därför vågar jag inte dra på färg på tätskiktet, man vet ju aldrig hur de reagerar tillsammans.
 
I mitt badrum kommer det vara kabin med kar så "täta" vid tak tycker jag liksom inte är aktuellt, jag gör det som har hyffsad funktion samt blir snyggt. Mitt tak består av målad pärlspånt så annat än hålkälslist hade sett konstigt ut. En smidig & snygg lösning är ju annars att gå ända upp i tak med det målade systemet (gärna överlappa upp på taket) och *sen* skruva dit en sjysst taklist. Då kan du ju "silikona" alla hål du gör samt att det redan är målat. Måste bli idiotsäkert ifall du skvätter upp i taket...

Det står inget i anvisningarna men efter att ha känt på resultatet av tätskitet (jag har också LIP) har jag extremt svårt att tro att denna våtrumsgrund (i mitt fall Nordsjös våtrumssystem där grundfärgen i princip är ett lim) skulle kunna påverka tätskitet. Tätskiktet känns som vulkad plast på väggarna...Ring LIP om du känner dig osäker!

mvh
 
Såhär blir det.

Jag satte igen skarven mellan gipsen med lite spackel samtidigt spacklade jag skruvhålen. Sen på med glasfiberremsa och mera spackel. (våtrumsspackel såklart)

Efter väggen blir det akrylfog (målarfog). Sen ska jag på med våtgrund och våttäck.

Alla produkter är Beckers.

OCH det är/var ett sjuhelsikes jobb :D
 
Ta fogen i våtrumssystemet oxå ta inte den vanliga om du inte vill ha svarta mögelprickar och missfärgning.
 
Står på tuben att den är avsedd för våtrum iaf ;) Tack ändå för omtänksamheten. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.