Hej, har tagit bort gammal fog mellan golv och vägg i badrum. Märkt att det var lite fuktigt bakom fogen kring ena sidan. Vad gör jag nu?

Foga på nytt med mjukfog eller ska annan fog användas. Ska det vara en bottningslist eller inte?

Tacksam för svar.
 
  • Närbild på fog mellan golv och vägg i ett badrum som har tagits bort, med en synlig glipa och fukt i området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
I en dusch som används så är det alltid blött under klinkersen på golvet, det är även ofta blött bakom de nedre kakelplattorna.
I hörn har man oftast mjukfog.
 
Demmpa Demmpa skrev:
I en dusch som används så är det alltid blött under klinkersen på golvet, det är även ofta blött bakom de nedre kakelplattorna.
I hörn har man oftast mjukfog.
Tack, var orolig för att något otrevligt var på gång. Det har varit mjukfog hela vägen, tycker du att jag bara ska ha det i hörnet?
Vad ska jag ha längs resten av väggen?
 
Mjukfog hörn vägg-vägg.
Mjukfog hörn golv-vägg.
Ofta mjukfog hörn vägg-tak.
 
Vägg - tak
&
Vägg - vägg
=
Mjukfog

Vägg - golv ska det vara vanligt hårdfog, samma som mellanplattorna.
Med mjukfog intryckt där riskerar man att hindra vattnet från att passera bakom plattorna ner till brunnen.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Vägg - tak
&
Vägg - vägg
=
Mjukfog

Vägg - golv ska det vara vanligt hårdfog, samma som mellanplattorna.
Med mjukfog intryckt där riskerar man att hindra vattnet från att passera bakom plattorna ner till brunnen.
Helt korrekt... men oftast läggs det ändå mjukfog utanpå i golv/väggvinkeln för att dölja dåligt skurna plattor för det går snabbare för plattsättaren än att skära mer exakt.
 
Alltid Hårdfog längs golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.