Hej på forumet.
Kan någon förklara för mig hur i hela världen man har kopplat här. Jag förstår inte riktigt.
Röd cirkel = inkommande
Blå cirkel = spis och ugn
Gul cirkel= köksfläkt
 
  • Elkopplingsdosa med färgmarkerade kopplingspunkter: inkommande krets (röd), spis och ugn (blå), köksfläkt (gul).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matningen från elcentralen består av tre faser utan nolla. Den blå från elcentralen är alltså en fasledare. Det fungerar tydligen bra för spisen då den troligen är en 400 V-spis som inte använder nollan.

Däremot har någon gjort en mycket ful inkoppling av köksfläkten och tagit nollan från skyddsjordsledaren. Det är förbjudet och behöver åtgärdas. Ni får försöka hitta matning till fläkten från ett annat håll, eller byta spiskabeln från centralen.
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
Och byta ledningen till fläkten från en lampsladd till en installationskabel.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Tackar för svaren. Vad säger ni kunniga om härvan i denna bilden då? Är det illa?
 
  • Elcentral med till synes röriga kablar och elanslutningar placerade på en vit vägg med hål och gamla schaktdelar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W Wolfpack1988 skrev:
Tackar för svaren. Vad säger ni kunniga om härvan i denna bilden då? Är det illa?
Tvärtom ser allt riktigt bra ut. Standardsvaret i ditt fall är ju också att det är bra att komplettera med JFB men byt inte centralen den är riktigt bra och av modernt snitt av den typen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Ser väl normalt ut för en gammal porslinscentral men man skulle behöva en bild snett nerifrån också minst. Nu ser det ut som det bara är en ledning som går via strömbrytaren(?) Är inkommande kabel den svarta nere till höger?
 
W Wolfpack1988 skrev:
Tackar för svaren. Vad säger ni kunniga om härvan i denna bilden då? Är det illa?
tom lite "renare" än vanligt 👍
 
Blå kabel till nollskena och 2 grupper?
Eller ser jag fel?
 
Då kommer det några bilder till.
Men om jag ska få till fem ledare ner till köket hur slår man isär det rent praktiskt i skåpet när det är fyra ledare in från mätaren. Blir det att byta hela inkommande eller kan elektrikern fixa det ändå? Försöker reda ut om jag kommer ha något kvar på banken när detta är klart.
 
  • Närbild på en elektrisk kopplingsbox med flera kabelanslutningar och säkringshållare monterade på en vägg, samt några synliga kablar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med kopplingsplintar och ledningar. Flera kablar anslutna till plintarna. En del kablar färgkodade blå, gröngul och svart. Sliten och dammig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett elskåp med flera elkablar och säkringar, vissa med röd markering. Fråga i forumet om hur man hanterar fyra ledare in och fem ut till köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju en nollplint och en jordplint i centralen så nolla på nollskena och jord på jordskena faser på var sin säkring.
Men då du inte riktigt greppar helheten kanske det skulle vara smart att leja in en elektriker några timmar.
 
Bra med några bilder till. Syns att alla ledningar är anslutna nertill på huvudströmbrytaren. Huvudledningen från elmätaren har uppenbart blivit utbytt någon gång under åren. Kanske huset är rejält gammalt? Den röda passdelen till säkringen i mitten upptill ser möjligen lite bränd ut och skulle i så fall behöva åtgärdas?
 
Jo jag pillar med el enbart i syfte att bilda mig en uppfattning. Elektriker får göra jobbet såklart.
Inkommande ledning byttes för ca 5 år sedan i samband med att man grävde ner ledningarna i området. Huset är rejält gammalt, uppfört ca 1860, när elen drogs in vet nog ingen.
 
Ok, spännande och då har det hunnit hända mycket med el-installationen under årens gång. Bra att undersöka så att det inte finns kvar några gamla pappersisolerade ledningar i något rum eller gammal farlig kulo och sådant. Och som sagt in med jordfelsbrytare.
 
A
Om det är brännbar byggnadsdel bakom elcentralen kan det vara bra att byta till en modern med bakstycke. Ger ett bra skydd mot brand.
Men det ser ut att vara betong eller tegel va?
 
W Wolfpack1988 skrev:
Jo jag pillar med el enbart i syfte att bilda mig en uppfattning. Elektriker får göra jobbet såklart.
Inkommande ledning byttes för ca 5 år sedan i samband med att man grävde ner ledningarna i området. Huset är rejält gammalt, uppfört ca 1860, när elen drogs in vet nog ingen.
Det du visat på bilderna är i toppskick och inte alls i ålder där det kan vara problem med kabeltyper gummiisolerade osv inte heller behöver du tänka på någon brandrisk där öht. Så det är i andra delar av huset du får söka efter eventuella lämnade delar som i så fall tex kan vara gammal kulo. Det är knappast troligt i ditt fall att du hittar så mycket sånt eftersom det troligtvis är inne på tredje upprustningen vad gäller el vi ser på bilderna.

I din grundfråga får du göra som Bo skrev ordna en vettig matning till fläkten skilt från spisen det kan du ta från tex belysningen i köket. Byta kabel till spismatningen kan du göra om behovet uppstår tex med nya vitvaror. Det du har går fint så länge du har 400 V spis och det går att lägga om befintligt till två faser och nolla om du byter till modernare som oftast kräver nolla.

Så ditt konto kan nog vara relativt orört om det bara är vad du började tråden med som ska åtgärdas.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.