Bott i vårat hus något år men aldrig använt markiserna på ovanvåning förrän nu.

Efter lite mickalande så fick jag ner dom för någon vecka sedan men nu när det blivit svalt och jag vill ha upp dom så kommer dom bara "halvvägs" sedan tar det helt stopp. Kan fälla ner dom igen men kommer inte mer än 50% in. Det känns som det är en spärr men jag kan inte hitta något.

Någon som har samma modell och vet hur man gör?


Markis fäste och snöre vid ett fönster, halvvägs uppdragen med synlig spärrmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis fälld markis på ovanvåning sedd genom ett öppet fönster med trädgårdsutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spärra ja vara där i vita rullen du fotat.
Eftersom dom inte är använda på länge så kanske det kärvar.
Prova skruva lös den, då bör hela markisen vara lös och du kan kanske dra upp den.
Om det inte går, då är det nått annars som kärvar kanske måste ta en titt på utsidan så fall.
 
T TheGame skrev:
Spärra ja vara där i vita rullen du fotat.
Eftersom dom inte är använda på länge så kanske det kärvar.
Prova skruva lös den, då bör hela markisen vara lös och du kan kanske dra upp den.
Om det inte går, då är det nått annars som kärvar kanske måste ta en titt på utsidan så fall.
Som sagt så går den fint upp och ner 50% av vägen. Är i princip tvärstopp när den kommer till 50% så därför tror jag det inte är att den kärvar utan någon typ av låsning. Gick ner utan problem för någon vecka sedan. Känner man på armarna så är det bra stumt när man är vi 50% indraget.
 
Du skall hålla in bandet mot väggen när du släpper ner markisen, när den kommit ned lagomt långt, efter tycke och smak, så drar du ut bandet från väggen så fastnar spärren och markisen blir i det läget.
 
Är det kinkigt så tryck in bandet, med en finger, mot väggen direkt under ”låset” och släpp ner markisen lugnt och försiktigt.
 
Mittåt, missade att det var upp du ville ha markisen.
Mystiskt. Släpp ner dom helt och kolla på bandet så det inte är nått knas med det.
 
Men du för väl ta i lite och dra upp dom, fjädern i armarna blir ju lite trögare desto längre in markisen kommer.
 
GoC GoC skrev:
Men du för väl ta i lite och dra upp dom, fjädern i armarna blir ju lite trögare desto längre in markisen kommer.
Har tagit i rejält. Lite mera så knäcker man plasten. Ska göra ett nytt försök imorgon. Men såg inget problem eller mekaniskt problem.
 
Om du sticker ut armen genom fönstret och lyfter en av armarna uppåt, sitter den fast då?
Finns inget mekaniskt i en sådan markis som kan kärva.
Armarna har en fjäder inuti sig som skall hålla markisduken lite spänd men också medge att den kan röra sig när det blåser.
Det är inte så att fjädrarna har släppt och bandet ”hoppat av” spolen på änden av markisen.
Släpper du ut den helt så borde bandet på insidan vara nästan ända upp vid ”låset” på insidan. ( om man kortat av det till lagom längd då markisen monterades)
 
Skall jag gissa på något så tror jag att bandet har hoppat av rullen på änden av markisen. Du måste ha en likadan ”brytrulle” på markisen, som inte syns på bild, som vinklar tillbaka bandet så det kommer rätt på rullen.
Troligen så har något skett där och det drar nu runt röret markisen sitter fast i. Det är tunnare och därför svårt att både få ner markisen och framförallt så lär bandet ”tagit slut” så det inte räcker till att rulla upp markisen.
 
I Implor skrev:
Som sagt så går den fint upp och ner 50% av vägen. Är i princip tvärstopp när den kommer till 50% så därför tror jag det inte är att den kärvar utan någon typ av låsning. Gick ner utan problem för någon vecka sedan. Känner man på armarna så är det bra stumt när man är vi 50% indraget.
Därför du ska skruva bort "låset/rulle " som du tagit bild på och se om det är där det låser sig eller om det är på utsidan.
Finns som inte så många ställen det kan låsa på.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Hittade ni någon lösning på detta?
Jag upplever samma sak men hittade en spärr i armen vid väggfästet som låser armen helt i utfällt läge.
Har inte fattat varför det är så. Kanske fjädern som är för svag.
 
  • Närbild av en metallarm med en synlig fjäder och skruv vid ett väggfäste, som verkar låsa armen i utfällt läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också exakt samma problem, med samma mekanism att döma av bilderna. Markisen går att fälla ut men inte längre in än ca 45 grader. Armarna sitter som berget när jag känner på dem och kan inte fällas närmare väggen.
 
W Wayward skrev:
Jag har också exakt samma problem, med samma mekanism att döma av bilderna. Markisen går att fälla ut men inte längre in än ca 45 grader. Armarna sitter som berget när jag känner på dem och kan inte fällas närmare väggen.
Märkte att man kan trycka på spärren med fingret för att få den mer infälld men har inte förstått funktionen med den.
Kanske för att den inte ska fladdra i vinden men man måste ju kunna dra in den.
 
När jag nu skruvade loss armarna från duken och väggen rörde sig kugghjulen mycket enklare. Undrar nu om de var belastade på något konstigt sätt. Rullar in duken och lägger armarna i verkstaden så länge och klurar på det när jag har lite mer tid. Får göra mesta möjliga av sommarsolen så länge.
 
  • Gilla
claesl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.