I huset har jag monterade karmar av ny standard (detta avser innerdörrar). Dvs det är snäppgångjärn. Jag tänkte byta ut snäppgångjärnen mot riktiga tappbärande gångjärn. Det är helt enkelt mycket snyggare. Men på vilka mått ska jag sätta gångjärnen? Är det någon som har en susning om detta? Dörrar och karmar av ny standard finns ju inte med tappbärande gångjärn, eller? Jag har i alla fall inte hittat det. Betyder det att jag i det här läget inte har några mått att förhålla mig till. Att jag kan sätta gångjärnen på vilka mått som helst bara jag matchar med dörrarna? Eller är det så att man kan beställa dörrar med ny standard och få dessa med tappbärade gångjärn. I så fall skulle jag vilja veta vilka mått som gäller.

Någon som har koll?
 
Jag bumpar. Det haglade ju inte in svar här :)

Om någon tycker att frågan är luddigt ställd så kan jag omformulera den till:

Om jag skulle beställa innerdörrar med mått enligt ny standard (modulmått 9x21) med tappbärande gångjärn. På vilka mått skulle då gångjärnen sitta?
 
Utan att veta exakt så tror jag det är 250 cc från under/överkant dörrblad.
Det är iaf vanligaste måttet på alla olika dörrar jag monterat.
 
Det finns innerdörrar med riktiga gångjärn med de är dyrare och följer inte samma standard som "vanliga" innerdörrar, det är inte ovanligt att de även är klassade t.ex ljudklassning, brandklassning osv.

Du kan montera gångjärnen där du önskar bara de sitter ett uppe och ett nere och gångjärnen klarar dörrbladsvikten.
De mått som vanligtvis anges är till centrum av gångjärnet och är ofta ca 250mm in från kant.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
De dörrar du nämner? De med tappbärande gångjärn(ljudklassade), följer inte de någon standard?

Nu valde jag att sätta mina gångjärn på helt egna mått. I karmen satte jag dem så att nya dörrar enligt ny standard med snäppgångjärn passar med mellangångjärn. På så sätt blir jag i alla fall något så när kompatibel mot omvärlden. Jag kan hänga dit andra dörrar om jag vill. Den enda negativa konsekvensen är att gångjärnen hamnar ganska lågt. Framför allt ser det lite märkligt ut vid nedre gångjärnet.
 
De dörrarna påminner mer om ytterdörrar och följer modulmått.
De dörrarna sitter ofta där det utsätts för större påverkan så som skolor, sjukhus, gym, kontorsbyggnader osv. men de finns även i vissa bostäder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.