Försökte googla mig fram först men hittar inget riktigt bra. Står att det kliar men inte mkt om utslag.

Ni som jobbar mkt med glasull och stenull, brukar ni få hudutslag utöver kliandet?

Det kliade igår efter att jag legat och grävt i isoleringen. Oklart om jag har stenull eller glasull. Jag tror jag har båda delarna.

Hur som helst fick jag hudutslag idag när jag kliade. Dvs dagen efter.

Svabbade med alkohol och hydrokortison. Men är det här er verklighet, ni som jobbar mkt med isolering?

I efterhand var för övrigt tshirt och inga handskar ingen bra ide. Men tanken var ju bara att dra en kabel ner på en ställe. 😱
 
  • Arm med hudutslag efter kontakt med isolering, misstänkt glasull eller stenull. Röda prickar och klåda syns på huden, troligen orsakat av byggrelaterat arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det förekommer, ta en allergitablett det hjälper mot klådan
 
Jag fick också utslag en gång med bara t-shirt :( Fast inte lika stora som dina. Försvinner på en dag eller två.
 
R
Relativt ofarlig så får de flesta som utsätter huden för glasull, stenull brukar vara lite bekvämare att jobba med..
Vi brukar bära mask om det är tillslutet där man jobbar..
 
Rickard.
För dom allra flesta inkl jag så kan man få lite utslag och kli från början men huden vänjer sig efter några dagar och slutar överreagera.

Långärmat och handskar är väl rekomenderat men inget jag följde/följer när det är varmt.
 
Kalldusch brukar hjälpa..
Det är glasfibertrådar som irriterar..
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
R
plåtrickard plåtrickard skrev:
Kalldusch brukar hjälpa..
Det är glasfibertrådar som irriterar..
Hur vet du att det är glasull?
 
Det är samma för mig. Spelar ingen roll om det är sten eller glasull, det kliar i ett par dygn.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Herpes
 
returen returen skrev:
Herpes
Antar att du tänker på bältros? Det tror jag inte.
Min rådande hypotes är iaf att ullen skapat massa mikrorepor/sår. Och imorse, efter att ha sovit och fått bakterier och vanliga föroreningar på huden, när jag kliade underarmen så fick jag in smuts i dessa vilka huden reagerade på. Naglar är ju inte rena.

Det är kraftigt reducerade i storlek nu. Och endast där jag kliade har jag fått utslag.

Men det är intressant att det inte är själva ullen som skapade utslagen utan att det är smuts jag fört in via kliande. Dock endast en hypotes. Ta inte detta som något råd eller sanning.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hur vet du att det är glasull?
Ni som jobbar mkt med glasull.... står det i inlägget..
 
R
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ni som jobbar mkt med glasull.... står det i inlägget..
Och stenull!
 

Bästa svaret

V Viktorbyggahus skrev:
Antar att du tänker på bältros? Det tror jag inte.
Min rådande hypotes är iaf att ullen skapat massa mikrorepor/sår. Och imorse, efter att ha sovit och fått bakterier och vanliga föroreningar på huden, när jag kliade underarmen så fick jag in smuts i dessa vilka huden reagerade på. Naglar är ju inte rena.

Det är kraftigt reducerade i storlek nu. Och endast där jag kliade har jag fått utslag.

Men det är intressant att det inte är själva ullen som skapade utslagen utan att det är smuts jag fört in via kliande. Dock endast en hypotes. Ta inte detta som något råd eller sanning.
Precis så som du beskriver. Glasullen skadar huden mikroskopiskt. Både de små ”revorna” i huden kan resultera i utslag och klåda, men kan även förvärras av att du kliar och därmed för in smuts i såren.

Om du tycker det är besvärande, ta allergitabletter (rekommenderar Desloratadin 5 mg, köps receptfritt. Standarddos är 1 tablett per dag, men kan utan problem ökas till 1 tablett morgon och kväll under ett par dagars tid) det lindrar både klåda och utslag. Komplettera med Hydrokortisonsalva (också receptfritt) för ännu mer effekt. Smörj området 1-3 gånger per dag så länge du har besvär.

Framledes bör du duscha/tvätta av exponerat område om du hanterat ullen utan långärmat. Minskar risken för hudreaktion.

Mvh sjuksköterskan
 
  • Älska
Viktorbyggahus
  • Laddar…
kortison är underskattat
mer kortison till folket
 
Nä, du är inte ensam om utslag.
Jag är i princip helt okänslig för allt, har inga allergier eller liknande.
1986 hjälpte jag en kompis att ösa ut lösull (stenull) på vinden, satan vad sjuk jag blev, hela kroppen blev rödflammig och svällde upp, fick influensa symtom och feber.
Kompisen, ja typ det kliar lite i näsan.
Glasull ger inte samma problem.
Jag kan knappt gå upp på min egen vind som har sprutad stenull utan att känna mig dålig.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.