Är det någon här som är inläst på hur den nya skrotningspremien är tänkt att fungera.?

Jag har redan en Ioniq 5 jag är nöjd med men nu när jag byter arbetstider så kommer vi behöva en till bil.

Har en gammalt lik stående på gården som vad jag läst mig till kommer att kunna kvalificera sig för att få 10k för i skrotningspremie.

Vad jag inte lyckats hitta är vad som ställs för krav på den "nya" leasade eller köpta elbilen?

Behöver det vara en helt ny elbil eller funkar det att köpa en begagnad och i så fall hur gammal?

Då det är en 2a bil vi är ute efter så funderar vi på typ en e Golf eller liknande.

Kan en så pass "gammal" elbil kvalificera sig?
 
Claes Sörmland
Så tydligen duger en begagnad elbil bara man äger eller leaser den i minst ett år.
 
  • Gilla
Silly Bear
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så tydligen duger en begagnad elbil bara man äger eller leaser den i minst ett år.
Låter ju som det kan funka för mig då.

10k är ju inte direkt mycket pengar men kan man köpa en billig elbil privat och endå kvalificera sig så är det ju iaf värt att fundera på
 
Givetvis ska du försöka använda detta bidrag...

Men måste bara få beklaga mig, vad jag ogillar sådant här slöseri med skattepengar. Har de inget vettigare att göra än att sitta och fundera ut sådant här!
 
  • Gilla
Noll koll och 6 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men måste bara få beklaga mig, vad jag ogillar sådant här slöseri med skattepengar. Har de inget vettigare att göra än att sitta och fundera ut sådant här!
Det kostar absolut pengar att "fundera ut" lagar, men i det här fallet lär skatteslöseriet vara minimalt, och det gissar jag att regeringen vet. Typisk signalpolitik. Det är sällan eller aldrig samma personer som köper ny/are elbil och som skrotar en gammal, uttjänt fossilbil. Hade man på allvar velat skrota ut den äldre bilparken, skulle man infört en generell skrotningspremie på 10 000 kr per personbil.

Hoppas det går bra, TS, hatten av för ditt ärliga försök att komma in genom nålsögat!
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det kostar absolut pengar att "fundera ut" lagar, men i det här fallet lär skatteslöseriet vara minimalt, och det gissar jag att regeringen vet. Typisk signalpolitik.
Om du står på ett ben, har en blå volvo och skickar in en blankett första maj får du 10.000.

Jag ogillar både att det är så smalt att bara några få kan utnyttja det. Men även generellt bidrag av denna sort.

Vill man styra över till elbilar kan man öka fordonsskatt (framförallt på nya(re) bilar) eller bränsleskatt.

Sen brukar sådana här skrotningspremier dra med sig att ett antal "veteraner" skrotas. Det borde alltid vara en gräns på säg 25 år, dvs bara de nyare än 25 år kan få premien.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
U
J JohanLun skrev:
Om du står på ett ben, har en blå volvo och skickar in en blankett första maj får du 10.000.

Jag ogillar både att det är så smalt att bara några få kan utnyttja det. Men även generellt bidrag av denna sort.

Vill man styra över till elbilar kan man öka fordonsskatt (framförallt på nya(re) bilar) eller bränsleskatt.

Sen brukar sådana här skrotningspremier dra med sig att ett antal "veteraner" skrotas. Det borde alltid vara en gräns på säg 25 år, dvs bara de nyare än 25 år kan få premien.
Fast veteraner är väll inte stora problemet här?
De är ju redan gräns på 30år så är de fria från skatt och efter 50år fria från besiktning. Tror absolut ingen som sitter på 30år gamla bilar är de som kommer springa till luckan och köpa elbil pga bidraget
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast veteraner är väll inte stora problemet här?
De är ju redan gräns på 30år så är de fria från skatt och efter 50år fria från besiktning. Tror absolut ingen som sitter på 30år gamla bilar är de som kommer springa till luckan och köpa elbil pga bidraget
Besiktningsbefrielse är 40 år på bilar och motorcyklar och 50 år på släp, jag har nästa besiktning på min gamla Suzuki 2099-12-31...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast veteraner är väll inte stora problemet här?
De är ju redan gräns på 30år så är de fria från skatt och efter 50år fria från besiktning. Tror absolut ingen som sitter på 30år gamla bilar är de som kommer springa till luckan och köpa elbil pga bidraget
Hade vart enkelt och rimligt att sätta gränsen (om man nu ändå ska ha komplicerade villkor) så att bilar med tex Eu3 och Eu4 var de fordon som kvalificerade in.

Bilar som är äldre än Eu3 tror jag i de flesta fall är "klassiker" som går väldigt få mil. De få som överlevt till nu tycker jag personligen ska få leva lite till, det är ett roligt inslag i trafiken.

Det dyker då och då upp filmer och bilder på fordon som skrotas pga sådana här kampanjer, så jag tycker inte alls det är något man inte ska bara sopa under mattan...

 
J JohanLun skrev:
Om du står på ett ben, har en blå volvo och skickar in en blankett första maj får du 10.000.

Jag ogillar både att det är så smalt att bara några få kan utnyttja det. Men även generellt bidrag av denna sort.

Vill man styra över till elbilar kan man öka fordonsskatt (framförallt på nya(re) bilar) eller bränsleskatt.

Sen brukar sådana här skrotningspremier dra med sig att ett antal "veteraner" skrotas. Det borde alltid vara en gräns på säg 25 år, dvs bara de nyare än 25 år kan få premien.
Sen kan ju den bilen som skall skrotas vara mer värd än futtiga 10 men många idag ids inte annonsera
då detta generar noll arbete med annonser o spekulander så de nöjer sig med 10.
 
U
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Redigerat:
U
J JohanLun skrev:
Hade vart enkelt och rimligt att sätta gränsen (om man nu ändå ska ha komplicerade villkor) så att bilar med tex Eu3 och Eu4 var de fordon som kvalificerade in.

Bilar som är äldre än Eu3 tror jag i de flesta fall är "klassiker" som går väldigt få mil. De få som överlevt till nu tycker jag personligen ska få leva lite till, det är ett roligt inslag i trafiken.

Det dyker då och då upp filmer och bilder på fordon som skrotas pga sådana här kampanjer, så jag tycker inte alls det är något man inte ska bara sopa under mattan...

[media]
Denna är 26år och värd att spara enl dig?
En silvergrå Peugeot-bil parkerad på gata med tegelmur och staket i bakgrunden.
Eller denna?
En grön Ford Ka från 1990-talet står parkerad på en asfalterad väg med träd och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Nu är dessa bilder på fräscha bilar, men tror snarare de kommer ha rost, stenskott och några dörruppslag efter så många år)

Vet inte helt ärligt om det är så lätt att dra gränsen för vilka bilar som är värda att spara eftersom historian för alla modeller är olika.
Tänker att ägarna själva är bäst på att avgöra om de är värt att skrota bilen eller om det finns ett högre värde i den.

Dessutom står jag vid att det nog är väldigt få som äger en veteranbil bil som byter upp sig till en dyr elbil genom att skrota den gamla. Speciellt när bilar som är 30år redan är skattebefriade och är relativt billiga att försäkra. Så är den driftsäker så kommer kostnaderna öka med elbilen, om man inte kör väldigt många mil, men vem gör det som i dagsläget har en så gammal bil??
Och är den i behov av massa reparationer och den gamla bilen är dyr i ägande pga det varje år, så kanske den är dags att skota…
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Denna är 26år och värd att spara enl dig?
[bild]
Eller denna?
[bild]
(Nu är dessa bilder på fräscha bilar, men tror snarare de kommer ha rost, stenskott och några dörruppslag efter så många år)

Vet inte helt ärligt om det är så lätt att dra gränsen för vilka bilar som är värda att spara eftersom historian för alla modeller är olika.
Tänker att ägarna själva är bäst på att avgöra om de är värt att skrota bilen eller om det finns ett högre värde i den.

Dessutom står jag vid att det nog är väldigt få som äger en veteranbil bil som byter upp sig till en dyr elbil genom att skrota den gamla. Speciellt när bilar som är 30år redan är skattebefriade och är relativt billiga att försäkra. Så är den driftsäker så kommer kostnaderna öka med elbilen, om man inte kör väldigt många mil, men vem gör det som i dagsläget har en så gammal bil??
Och är den i behov av massa reparationer och den gamla bilen är dyr i ägande pga det varje år, så kanske den är dags att skota…
Nu hittade du ju några av universums osexigaste bilar...

Jag är i grunden mot skrotningspremier liksom bidrag till nya bilar (jag är positiv till elbilar).

Det ska vara gratis att skrota en bil så inte bilar dumpas. Det löser man genom att ta ut kostnaden när bilen säljs ny. Om man kan få en tusenlapp extra har jag inget bekymmer med det, då kanske rena lik skrotas. Men 10-15-20.000 är för mycket. Då skrotas bilar som faktiskt har ett värde.

Jag gillar gamla veteraner.

Sådana här kampanjer är negativt för båda och jag tror det bara är politisk propaganda.

Det man som samhälle borde vilja få bort är äldre bilar som går många mil.

För mig skulle veteranregeln gärna få ha en gräns på säg 1000 mil om året, de år man kör över det måste man skatta och besiktiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.