Claes Sörmland
HeligBirma HeligBirma skrev:
Jag bor i brf och har byggt inglasad altan (Attefall) efter att styrelsen där jag själv är ledamot fick godkänna tillbyggnaden. Själv fick jag inte rösta i egen sak. Då altanen krävde bygganmälan så var det en självklarhet att jag sökte och bekostade det. Om jag hade struntat i anmälan och byggt svart med sanktonsavgifter som följd så har föreningen med stöd i stadgarna möjlighet att skicka åtgärdskostnader vidare till mig som medlem då jag gjort en otillåten åtgärd. Det är även tydligt i stadgarna att föreningen inte ansvarar för framtida underhåll av det som en medlem har byggt.
Det går ju att upplåta mark och balkonger som en del av bostadsrättslägenheten. Och då slipper ju föreningen underhållsansvar för dessa delar. Men det blir ju knepigt att föreningen då förlorar kontroll över marken eller balkongen. Juridiskt inte helt enkelt - det går inte att både ha kakan kvar och äta den samtidigt med bostadsrättslagens upplägg.
 
Claes Sörmland
H HuvudetPaSpiken skrev:
Det är därför enklast att alltid avslå. Jag har suttit som ordförande i flera bostadsrättsföreningar och sluppit vara den som gjort ett felaktig godkännande på det sättet.
Just personlig bekvämlighet är kanske inte riktigt utgångspunkten för styrelsearbete att principiellt rekommendera. Men det är nog mycket vanligt.
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
För att fortsätta på bygglovsspåret:
Det kan ju vara smart att söka bygglov innan man lägger ett bud på marken, att köpa marken först och sedan nekas bygglov är ingen bra affär.
Detta är ju en helt annan fråga än den fundering TS har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.