Gruvanna
Vi har byggt nytt kök i huset men tänkte bygga en elspis uppe på vedspisen. Dels för att spara utrymme men också för att den står bra placerad.

Någon här som gjort det? Vore tacksam för tips :)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Hängel inte med riktigt, du har byggt ett nytt kök men väntat med att ha en spis gör att ev ha den ovanpå en gammal vedspis??
Förklara vad det är du vill göra? Lägg gärna upp en bild.
Är det en häll du vill ha och sänka ner den i gamla gjutjärnsspisen?? Eller vill du bygga en låda ovanpå den gamla spisen med en häll i? Eller vill du ställa en hel spis ovanpå vedspisen? 😆
Tänker att alla 3 är möjliga men lite olika praktiska...
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
Om vedspisen är lägre än normala 90cm över golv så går det ju eventuellt att bygga en ram till en spishäll. Viktigt då att kolla hur mycket luft spishällen behöver under för ventilation. (Här kanske man kan ta bort spisringarna och lägga i vedugnen så länge) Har själv funderat på den lösningen.
Om vedspisen är fin och snyggt inmurad så är det ju trevligare att ha den som prydnad än att slänga ut den.
 
Det blir ju inte bra när strömmen går och du behöver elda i spisen
 
Gruvanna
S Svanteman skrev:
Hängel inte med riktigt, du har byggt ett nytt kök men väntat med att ha en spis gör att ev ha den ovanpå en gammal vedspis??
Förklara vad det är du vill göra? Lägg gärna upp en bild.
Är det en häll du vill ha och sänka ner den i gamla gjutjärnsspisen?? Eller vill du bygga en låda ovanpå den gamla spisen med en häll i? Eller vill du ställa en hel spis ovanpå vedspisen? 😆
Tänker att alla 3 är möjliga men lite olika praktiska...
Förlåt min otydlighet. Jag menar att jag vill bygga en "låda" ovanpå vedspisen med en induktionshäll.
Dvs någon form av ram ovanpå vedspisen.
 
Gruvanna
Totte_S Totte_S skrev:
Om vedspisen är lägre än normala 90cm över golv så går det ju eventuellt att bygga en ram till en spishäll. Viktigt då att kolla hur mycket luft spishällen behöver under för ventilation. (Här kanske man kan ta bort spisringarna och lägga i vedugnen så länge) Har själv funderat på den lösningen.
Om vedspisen är fin och snyggt inmurad så är det ju trevligare att ha den som prydnad än att slänga ut den.
Tanken är att ha vedspisen kvar men bygga en ram ovanpå. Bäst voreo m det var en lösning som gjorde att man kan ta bort ramen och spishällen i händelse av krig så man kunde elda i vedspisen :)
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Lägg gärna upp en bild så man ser hur det ser ut nu.
 
  • Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Cheesen
Gruvanna Gruvanna skrev:
Tanken är att ha vedspisen kvar men bygga en ram ovanpå. Bäst voreo m det var en lösning som gjorde att man kan ta bort ramen och spishällen i händelse av krig så man kunde elda i vedspisen :)
Du kommer nog inte att kunna använda vedspisen i händelse av krig om du inte använder den kontinuerligt under fredstid. Murstock och spis mår inte bra av att aldrig användas.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Du kommer nog inte att kunna använda vedspisen i händelse av krig om du inte använder den kontinuerligt under fredstid. Murstock och spis mår inte bra av att aldrig användas.
dessutom kan man inte sätta på Lisa som Eddie Meduza
 
Gruvanna Gruvanna skrev:
Förlåt min otydlighet. Jag menar att jag vill bygga en "låda" ovanpå vedspisen med en induktionshäll.
Dvs någon form av ram ovanpå vedspisen.
Det bör gå alldeles utmärkt, tänk på att placera/låta placera eluttaget till hällen på ett vettigt sätt så att det inte förstörs när hällen är bort lyft och du eldar i vedspisen.

Jag föreslår att du gör en ram av tvåtumfyra och provar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.