Bor i ett hus från 1954 med putsat tegel målat vitt. Någon gång framöver tänkte jag byta ytterdörren till någon med ett lite äldre utseende.
Vid något tillfälle har tegelramen runt dörrarna målats. Misstänker att det är fint gult tegel under färgen. Tror ni det är möjligt att ta bort färgen i detta fall?
 
  • Vit ytterdörr med ett runt fönster i ett hus från 1954, omgiven av vitmålat putsat tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån form av blästring, våt eller torr.
 
R
Blästra bort färg brukar fungera med vanlig sandblästrar, men man behöver vara väldigt försiktig för att inte förstöra teglets brända yta.
Men i TS fall då det är ett tak över så är det mer av estetiskt vikt..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Ok, tack! Jag har en gammal biltema-blästerpistol som jag köpte för att laga rost på en bil för länge sedan. Är det en sådan man använder även här? Fast kanske större modell om man vill att det ska gå snabbare.
 
Hur gick detta? Vad använde du til slut?
 
Jag har grävt fram min gamla blästerpistol och lånat en kompressor. Har bara hunnit testa lite och bedömningen är att det kommer funka med bläster men ta ganska lång tid. Kan skicka en bild på testet
 
Ett exempel
 
  • Bild på en husvägg där målningen är avflagnad, vilket visar lager av tidigare färg och texturer; vit yta med synliga gula och röda lager under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.