Jag har ett frysskåp EUF29400 som inte håller kylan.
Har jag haft den avstängd i en vecka med dörr öppen och sätter på den så fungerar den i 4 månader, sedan piper den och den har tappat kylan...

Vad kan vara fel?
Kan jag laga den?
Service sa att det är bara köpa nytt eller prova med ovanstående med avfrostning i en vecka?

Mvh
Sara
 
Hur gammal är den? Bygger den på mycket is? Fyra månader är en märkligt lång tid för det att fungera innan det går fel...

Det är nästan aldrig värt att laga ett kyl/frysskåp tyvärr. De är inte byggda för att vara servicevänliga och även småsaker tar lång tid, och tiden kostar. Nästan oavsett vad man lagar så kostar reparationen en bra bit mot ett nytt frysskåp.
 
  • Gilla
sargra12
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Hur gammal är den? Bygger den på mycket is? Fyra månader är en märkligt lång tid för det att fungera innan det går fel...

Det är nästan aldrig värt att laga ett kyl/frysskåp tyvärr. De är inte byggda för att vara servicevänliga och även småsaker tar lång tid, och tiden kostar. Nästan oavsett vad man lagar så kostar reparationen en bra bit mot ett nytt frysskåp.
Jag vet inte hur gammal den är, fanns i huset som jag köpte.
 
Om den är självavfrostande så är ett typiskt problem att skåpsdörren inte går igen helt, eller att listen är otät.

Vi har en äldre modell av "Frostfree"-frys från Husqvarna och det har tyvärr blivit en klassiker att det behöver en ordentlig avfrostning efter att våra sommargäster varit här, folk som hämtar grejer ur frysen och glömmer att se till att alla fryslådor är ordentligt inskjutna. Sådant som vi själva har blivit stenhårda på att ha koll på men inte självklart för alla.

Med glappande frysdörr blir det att frysen kanske fortsatt visar typ -20 (varnar inte ens för hög temp) men i själva verket har hela frysmodulen isat igen totalt, kanske några minus i skåpet bara. Lösning: avfrostning under minst ett dygn.

Kanske du har ett likartat problem?
 
  • Gilla
sargra12
  • Laddar…
S sargra12 skrev:
Jag har ett frysskåp EUF29400 som inte håller kylan.
Har jag haft den avstängd i en vecka med dörr öppen och sätter på den så fungerar den i 4 månader, sedan piper den och den har tappat kylan...

Vad kan vara fel?
Kan jag laga den?
Service sa att det är bara köpa nytt eller prova med ovanstående med avfrostning i en vecka?

Mvh
Sara
den servicegivaren skall du aldrig mer gå tillbaks till dessa låter mest som oseriösa säljare
stäng av skåpet och dra ur sladden i två dygn, samla upp vatten som rinner ut på botten i skåpet
du har ett avfrostningsrelaterat fel
kan vara elementet men mest troligt att dörren någon gång inte varit riktigt stängd
kolla att dörren suger fast så att inte skåpet står ojämnt
kolla att alla lådor går lätt att föra in
 
  • Gilla
sargra12 och 1 till
  • Laddar…
S sargra12 skrev:
Jag vet inte hur gammal den är, fanns i huset som jag köpte.
den är sedan 2008isch
 
  • Gilla
sargra12
  • Laddar…
avfrostningsvärmare finns att få tag på men som jag skrev inte speciellt troligt
en värmar kostar under 1000.- så där kan man ju se hur prisbilden är

ditt fel kan tom vara att pipen i på tövattenslangen som är nere i tövattenskålen på kompressorn är täppt
kostar inget för dig att kolla detta
 
  • Gilla
sargra12 och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
avfrostningsvärmare finns att få tag på men som jag skrev inte speciellt troligt
en värmar kostar under 1000.- så där kan man ju se hur prisbilden är

ditt fel kan tom vara att pipen i på tövattenslangen som är nere i tövattenskålen på kompressorn är täppt
kostar inget för dig att kolla detta
Jag har kollat pipen som leder till skålen och den fungerar... har rengjort skålen som innehöll en del vatten och kollat i röret som går in i frysskåpet, men inget stopp
När jag stängde av så kom det en hel del vatten från taket, se bild, där vattnet kom från... men hur får man loss det vita stycket så att man kan se om det är något som är stopp där...?
 
  • Insidan av ett frysskåp med ett vitt plaststycke, en sladd och ett blått markeringsmärke där vattenläckan observerades.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sargra12 skrev:
Jag vet inte hur gammal den är, fanns i huset som jag köpte.
Bygger ingen is, självavfrostande
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Hur gammal är den? Bygger den på mycket is? Fyra månader är en märkligt lång tid för det att fungera innan det går fel...

Det är nästan aldrig värt att laga ett kyl/frysskåp tyvärr. De är inte byggda för att vara servicevänliga och även småsaker tar lång tid, och tiden kostar. Nästan oavsett vad man lagar så kostar reparationen en bra bit mot ett nytt frysskåp.
Bygger ingen is, är självavfrostande
 
S sargra12 skrev:
Jag har kollat pipen som leder till skålen och den fungerar... har rengjort skålen som innehöll en del vatten och kollat i röret som går in i frysskåpet, men inget stopp
När jag stängde av så kom det en hel del vatten från taket, se bild, där vattnet kom från... men hur får man loss det vita stycket så att man kan se om det är något som är stopp där...?
två skruvar i framkant och dra ut den
men gå in på baksidan bakom gallret där slangen kommer ut och dra ur den´sp ser du om det är täpt
 
  • Gilla
sargra12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.