Hej! Jag och frugan har köpt ett radhus vi ska flytta in i och kommer fixa till alla ytskikt då befintliga är slitna.
Väggarna är olika i olika rum.
- Vävtapet utan synliga bubblor som ser ut att sitta bra
- i några rum sitter en gammal tapet som har lite bubblor och där vissa skarvar lossnat lite
- i något rum sitter en strukturtapet

Mål: Vi vill få jämna, fina väggar som vi kan måla på.

Vad är era tips gällande metod?
Jag är lite inne på att köra nytt gips/renoveringsgips ovanpå för att slippa riva en massa tapeter, men är väldigt öppen för era kunniga inspel!

Bifogar lite bilder så ni ser
 
  • Närbild av grå strukturtapet med vertikala linjer i radhus som ska renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vävtapet utan bubblor, monterad hylla, lampa med sladd på plywoodskiva, slitage vid väggens nederdel, ljus trälaminatgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med ljus vävtapet på väggarna, ljust laminatgolv och ett vitt tak. Rummet har ett fönster med gardin och en dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med gammal tapet, små synliga fläckar och en dubbel vägguttag nära golvlisten. En vit dörrkarm syns till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten vävtapet där skarven har lossnat på en beige vägg i ett radhus, vilket kräver renovering för att uppnå jämna väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gulaktig vävtapet med struktur som ser ut att sitta tätt, utan synliga bubblor, och med en mild förskjutning vid en vertikal skarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny gips, passa på tillfället att komplettera med fler och bättre placerade vägguttag innan du skruvar ett nytt gips lager.
 
  • Gilla
Dallen89
  • Laddar…
4774
Riv ned tapeterna, slipa, spackla, slipa, grundmåla och sätt sedan upp tapeter alt sätt gipsskivor spackla, slipa, grundmåla och tapetsera.
 
  • Gilla
Dallen89
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ny gips, passa på tillfället att komplettera med fler och bättre placerade vägguttag innan du skruvar ett nytt gips lager.
Tack!
tre riktiga nybörjarfrågor:
- gällande nya uttag: något man förbereder själv och i så fall hur, eller ska man ha dit elektriker innan?
- nytt gips bygger ju 6/13 mm. Förstår att man får fixa med alla foder mm men hur gör man med elen?
- för att fästa nytt gips, skruvar man bara det i väggen eller är det viktigt att man sätter i reglarna?
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
D Dallen89 skrev:
Tack!
tre riktiga nybörjarfrågor:
- gällande nya uttag: något man förbereder själv och i så fall hur, eller ska man ha dit elektriker innan?
- nytt gips bygger ju 6/13 mm. Förstår att man får fixa med alla foder mm men hur gör man med elen?
- för att fästa nytt gips, skruvar man bara det i väggen eller är det viktigt att man sätter i reglarna?
1. & 2 Bäst att du ringer en elektriker och låter denne göra det. Tumregel: Är du inte 100% säker på att du vet hur så anlita fackman när det kommer till el.
3. Du kan skruva dem rätt in i existerande vägg. Reglar finns ju bakom ändå i den gamla väggen.

Sedan finns det iofs en produkt som heter renoveringstapet som , vad jag har förstått, ska täcka vilken tapet som helst. Då blir inte väggen tjockare. Men som sagt, jag har aldrig använt det själv så jag vet inte hur den ska fungera om tapeten bakom har släppt. Enklare att dra bort.
 
  • Gilla
Dallen89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.