N
Ett äldre tak med lite mossa på och under taket finns det en väv som förmodligen är cirka ~35år.

Har inte sett någon vattengenomträngning och takstolarna samt isoleringen ser bra ut. Men väven ser inte så rolig ut? Den har fläckar på sig.

Kan man tvätta taket och köra på några år till eller är det bara att lägga om? Vad anser ni?
 
  • Äldre takväv med fläckar i vindsvåning, synliga träbalkar i takstolarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten och fläckig väv under ett äldre tak med träbjälkar, potentiellt cirka 35 år gammal, synlig i en diskussion om takrenovering och underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en väv under ett äldre tak, väven är cirka 35 år gammal och har fläckar. Takstolar och isolering ser bra ut, ingen uppenbar vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En äldre väv under ett tak visar tydliga fläckar och missfärgningar, med isolering och takstolar delvis synliga i kanterna av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fotografi av takväv under ett äldre tak, med fläckar som indikerar eventuell förslitning. Takstolar och isolering syns under väven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för mtrl på taket,
Om det är betongpannor skulle jag tro att det börjar vara dags för byte, och då är det ju ett lämpligt tillfälle att lägga råspont och papp under det nya yttertaket.
 
N
F fribygg skrev:
Vad har du för mtrl på taket,
Om det är betongpannor skulle jag tro att det börjar vara dags för byte, och då är det ju ett lämpligt tillfälle att lägga råspont och papp under det nya yttertaket.
Det är betongpannor.
Ja att det börjar närma sig omläggning och teknisk livslängd förstår jag. Tänkte om någon hade erfarenhet och ser på väven om det är dags redan nu eller om man kan tvätta och vänta några år till?
 
Jag skulle lägga råspont, papp och lertegel eller plåt som nästa åtgärd, att hålla på och plocka ett par ggr extra med gamla betongpannor tänker jag är tungt och tidskrävande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.