Hej, ska lägga klinkers i blivande tvättstugan (25 kvm) nere i källaren. Har nu spenderat två heldagar på knä för att försöka skrapa bort gammal färg. Tog bort så mycket löst jag kunde och tog sedan vinkelslipen och gjorde som ett ”rutmönster” i golvet. Då kunde jag få loss lite till, men nu börjar jag bli riktigt less på att skrapa!!!
Min fråga är om detta duger? Främst för att klinkerfixet ska fästa ordentligt men också för att golvet ska kunna ”andas” någorlunda?
 
  • Ett golv med delvis bortskrapad färg, rutmönster märkt med vinkelslip, förbereds för att lägga klinkers i en tvättstuga. Synlig kabel på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvyta i en källare med ett rutmönster från vinkelslip, där gammal färg delvis har skrapats bort för förberedelse av klinkerläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur menar du "andas"? I de flesta fall när vi säger "andas" i byggsammanhang menar man "som kan avge den fukt den tar upp".

Vad har du för underlag under färgen? Har man målat rätt på betong eller vad är det?
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Hur menar du "andas"? I de flesta fall när vi säger "andas" i byggsammanhang menar man "som kan avge den fukt den tar upp".

Vad har du för underlag under färgen? Har man målat rätt på betong eller vad är det?
Ja, det är det jag menar. Att eventuell fukt underifrån kan ta sig upp. Först är det målat med nån röd färg direkt på betongen. Osäker på hur genomsläpplig den är, men den gula färgen som ligger överst är definitivt ingen färg som andas.
 
Ja men du skall väl inte släppa in onödigt med fukt i källaren.
Vart har du fått den idén ifrån?
Finessen med att lägga klinker är att du får ett tätare golv som inte släpper in onödigt med fukt i källaren.
Klinkerfixet biter oavsett bra även på färg, eller om du lägger på primer innan som även den fäster bra i färgen
 
GoC GoC skrev:
Ja men du skall väl inte släppa in onödigt med fukt i källaren.
Vart har du fått den idén ifrån?
Finessen med att lägga klinker är att du får ett tätare golv som inte släpper in onödigt med fukt i källaren.
Klinkerfixet biter oavsett bra även på färg, eller om du lägger på primer innan som även den fäster bra i färgen
Handlar ju inte om att jag vill släppa in fukt! Men eventuell fukt som kommer underifrån gör ju att färgen släpper. Och plattorna kommer ju inte sitta bättre än vad färgen gör, oavsett primer.
 
Är allt det gula färg måste den bort, det kommer släppa sen.
 
Ja det får väl bli att åka och köpa en sån där skiva ändå så jag kan sova gott om natten sen 😩
 
Är nog 20 år sedan jag la klinker i tvättstugan i källaren på det målade betonggolvet och 15 år sedan i pannrummet. Det har då inte släppt några plattor ännu. Men jag försöker så klart inte lyfta upp dom.
Spolade av hela golvet med högtryckstvätt och rotojetmunstucke.
Skulle aldrig komma på tanken att slipa bort all färg innan.
 
Diamantslip. Men framförallt: tänk på att det dammar nåt förjävligt!

Jag plastade, tejpade, hade dammfälla och dammsugare och kopplade så jag skulle få undertryck i rummet, men lik förbannat dammade jag ner ett helt våningsplan.
 
E EK1 skrev:
Ja det får väl bli att åka och köpa en sån där skiva ändå så jag kan sova gott om natten sen 😩
Om du beställer idag har du den på måndag från Amazon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.