Jag lade papptak, billigt och då slipper man smatter från plåten när det regnar (står nära bostadshuset)
 
  • Gilla
Spannen och 1 till
  • Laddar…
Började klura på pannor men då det är så litet tak och jag hade otur att hamna mitt emellan två pannlängder hade jag behövt kapa pannor vilket kändes jobbigt och oklart hur bra det blir.

Det var omöjligt att få till ett godkänt läktavstånd utan att ändra måtten på taket, men jag har redan köpt andra grejer baserat på det måttet.

Man skulle såklart(?) ha planerat taket efter vilken beläggning man skulle ha och inte tvärtom.

Nåja, nu fick det bli den dyra men förhoppningsvis enklare vägen så jag beställde ett klicktak.
 
pdov
Är du klar med din takstolskonstruktion och bestämt dig hur du ska tillverka dessa? Jag tycker du har överarbetat dem en del när jag tittar på din ritning. Jag kollade på dina mått och vore det inte enklare att gå upp lite i virkesdimension till 45x170 och göra urhak och sedan sätta samman allt med hålplattor?
Träramstakstol sammansatt av tre träplankor med snedkapade ände och fastsatt med hålplattor vid skarvar.
Ritning av en takstolskonstruktion med måttangivelser och urhak för sammanfogning med hålplattor på en byggforumstråd om takstolsdesign och virkesdimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Jag lade papptak, billigt och då slipper man smatter från plåten när det regnar (står nära bostadshuset)
pdov pdov skrev:
Är du klar med din takstolskonstruktion och bestämt dig hur du ska tillverka dessa? Jag tycker du har överarbetat dem en del när jag tittar på din ritning. Jag kollade på dina mått och vore det inte enklare att gå upp lite i virkesdimension till 45x170 och göra urhak och sedan sätta samman allt med hålplattor?
[bild]
[bild]
Oj, tack! Jo jag skapade en annan tråd för just takstolarna men jag har landat i en väldigt snarlik konstruktion faktiskt.

Men jag sänkte ner bjälken en aning och har 145 i överarmen.

Annars tänker jag mig urtag och hålplattor precis som på din ritning.

Tänkte bygga dem själv.
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Shingeltak gillar jag på små bodar, f du u får känslan av takpannor trots att de är papptak
 
Takstolen blev tillslut såhär. Minskade förhöjningen av hanbjälken till 25cm och körde 145 i benen och 120 hanbjälke. Spikades ihop med hålplattor och ankarspik. Spikmönster inspirerat från "enkelboden" (svenskt trä). Takbeläggningen blev tillslut klickfals (klicktak.se).
3D-modell av en takstol uppritad i SketchUp med måttangivelser. Formen visar en triangulär konstruktion med specifika dimensioner och vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde ganska enkel konstruktion med en 45x45 under råsponten, vindskivor är samma som panelen (22x145) och en 22x95 som avslut i takfoten.
3D-skiss av en takstol med dimensioner och vinklar angivna. Konstruktionen visar ben, hanbjälke och överramar i ett takprojekt. Skapad med SketchUp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Stommen smällde jag ihop hyfsat fort med stomspikaren från biltema (21 graders, 50-90mm). Hade lite småproblem med dubbelskott men på det stora hela fungerade den bra.
Trädstruktur av nybyggnad på betongplatta, nordlig skogsbacke i bakgrunden, röd träbyggnad till höger, byggmaterial utspritt på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syllen fäste jag i betongplattan med EJOT Syllskruv i 5mm förborrade hål. Riktigt snabbt och smidigt och verkade bita rejält bra. I lecamuren fäste jag med lättbetongskruv.
Två vertikala träreglar fästa i en träbalk som är skruvad i betongplattan under. En svart elkabel och en kartong med EJOT skruvar ligger i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Takstolarna tog ungefär två dagar att producera. Använde kapsåg och började med att kapa upp alla överramar med 27 graders vinkel. Sen använde jag cirkelsågen för att skapa urtag och "fasa av" tassarna.
Bild på byggarbetsplats med en kapsåg på arbetsbord, omgiven av trävirke och byggmaterial. Bakgrunden visar en delvis byggd stomme och en lerig sluttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av träkonstruktion under byggande, med handsåg och träbitar på stenbelagd mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen bara rinse and repeat...
Högar av träbalkar och plankor ligger utspridda på en byggarbetsplats med en såg bland materialen, omgivna av grus och en presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa dag var det dags att spika ihop dem. Gjorde en 3200mm lång bräda som mall för att säkerställa att de skulle passa på stommen.
Byggprojekt där takstolar tillverkas med träbjälkar på lastpallar, hålplattor och verktyg är synliga på en grusplan med skottkärra och cykel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen försökte jag tänka så att spikarna på vardera sida av varje förband inte hamnade på samma ställe. Förberedde spikplåtsmallar "A" och "B" för varje sida för att slippa tänka mer än en gång.
Takstol byggd av trä med förstärkningar av metallhålplattor, en hammare och ett vinkeljärn synliga bredvid den. Bakgrunden består av träplankor och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det dags att sätta upp takstolarna. De var precis lagom tunga för att ändå gå att lyfta upp själv. Snabbtvingar var verkligen en livräddare i vissa lägen. Fäste takstolarna med vinkeljärn och ankarskruv.
Halvvägs färdig stålram av ett hus med monterad takstol, omgiven av träd och verktyg på byggplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stomme till ett tak av trä med takstolar spikade ihop med hålplattor och ankarspik under konstruktion, belägen nära en röd byggnad i skogslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är alla takstolar på plats. Smällde på lite provisoriska råspont för en presenning då det såklart blev regn mitt i alltihopa:
Trästomme med takstolar påloppsatta på en betongplatta under konstruktion, verktyg och byggmateriel synliga runtom, skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående husbygge med trästomme och takstolar, täckt med en grön presenning. Stora träd i bakgrunden, byggmaterial och en skottkärra i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
saiter och 11 till
  • Laddar…
Underlagstaket (råspont och underlagsduk) beställde jag på Hornbach för de hade med ändspont. Mycket bräder blev det!
Staplade träbrädor på marken framför ett rött hus, med en svart bil parkerad nära och olika arbetsverktyg och cyklar i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då takläggningen påbörjades hotade prognosen med regn, så jag vart rätt stressad. Blev därför tyvärr inte så många bilder under denna process.

För att underlätta läggningen och minska spillet så kapade jag upp råsponten i förväg så att det blev 4 "varianter" som upprepades. Jag kapade brädorna som var (A) 4200mm i (B)2700+(C)1500 och (D)1500+(E)2700 (för att få sponten åt olika håll). Sen la jag omväxlande B+A, A+E, C+A+D.
Då jag var lite osäker på hur exakt måttet på takplåtarna skulle vara så lämnade jag ca 1dm extra åt båda håll.

Spikade råsponten med pickan och 65mm spik.
Här kommer lite bilder när det nästan var klart.

Kapat ena sidan där jag började lägga plåtarna senare.
Bilden visar ett byggprojekt där råsponten för ett tak är nästan färdiglagt på en byggnad. Diverse verktyg ligger på taket, inklusive en borrmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


45x45 fastskruvad.
Takläggning pågår med synligt underlagstak av råspont. Verktyg som borrmaskin och såg syns på taket. En plastskydd hänger från konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takfotsbrädan grundad och fastskruvad.
Råsponttak under uppbyggnad med fastskruvad takfotsbräda. Vitt hus och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 7 till
  • Laddar…
Takläggning
Då var det dags att lägga taket. Det blev som sagt klickfals och under det Mataki haloten steel underlagsduk.
Även här är det tyvärr ont om bilder på varje moment.

Jag valde att lägga duken med dold spikning. Då rullarna var 12m och taket 6.6m långt fick det bli en skarv för att undvika onödigt mycket spill. Denna gjordes enligt instruktionen snedskuren 30cm med 20cm överlapp och klistrades med asfaltklister.

Jag satte vindskivorna på plats och drog upp duken och spikade fast på dessa.

När man lägger klicktaket börjar man med fotplåten. I takets instruktion stod inget om takfotsremsa, men jag la en sån också då den inte kostade så mycket. Det stod inget om hur fotplåtarna skulle skarvas, men eftersom jag hade en remsa under och jag gissade att de skulle vara så jämna som möjligt så valde jag att lägga dem kant i kant (alltså inget överlapp).
Byggprojektets tak med underlagsduk fastspikad och en röd fotplåt monterad längs kanten, belägen i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det dags att lägga duken. Kikade på lite youtube och fick många bra tips från "DM Taks takskola" - riktigt bra instruktionsfilmer. Blev inte mycket bilder härifrån, men man kan väl konstatera att en pappspikpistol hade varit trevligt. Gissar också att det hade varit lättare att vara 2 personer när man lägger duken, en som rullarut/riktar och en som spikar fast.

Nu hade jag ju ett ganska litet tak så det gick bra ändå. Fick rätt bra kläm på det på andra takfallet.

När jag beställde taket tänkte jag vara smart och anpassa mig till hela plåtbredder (för att slippa klippa och bocka en plåt). Såhär i efterhand var det inte så smart (eller bra) utan det hade varit både enklare och blivit bättre att göra "som det är tänkt".

Hur som helst, jag var inte helt säker på hur exakt måttet på 14st plåtar skulle vara, så för att undvika att kapa råsponten för kort la jag taket fram till sista 2 plåtarna innan jag mätte och sedan kapade det sista.
Påbörjad installation av klicktak på byggnad under takläggning, med stege lutad mot taket och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på takläggning där man ser svarta underlagsduken Mataki Haloten Steel och klickfals takplåt i rödbrunt med synliga fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En byggarbetsplats visas med ett halvfärdigt tak, där en del är täckt med svart duk och en del är täckt med röda klickfalsplåtar. Skog och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det visade sig vara bra att jag gjorde så för det blev ca 5cm längre än jag hade räknat med. Detta beror troligen dels på att taket inte blev 100% rätvinkligt - skiljer ca 2cm mellan takfot och taknock, och dels att det finns ett visst spel i varje plåtskarv.

Tillslut kunde andra sidan kapas och färdigställas (vågade även kapa andra takfallet vid det här laget):
Rött hus med nytt rött klicktak i närbild, med landskap och skog i bakgrunden. Byggnadens träkonstruktion synlig under taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takfoten klar på andra sidan. Jag lät duken från första sidan fortsätta över nocken istället för det speciella nockband som annars finns.
Takprojekt med klickfals, Mataki haloten steel underlagsduk och vindskivor, delvis färdiginstallerat med synlig fotplåt i skogsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan klar med duken:
Ett pågående byggprojekt med ett trästomme och påbörjat tak. Vindskivor och underlagsduk syns, samt flera stegar och verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klar med duken, PUH, tätt tak = skönt!
Byggprojekt med takläggning pågår, stomme av trärest av konstruktionen utan väggpanel, tak underlag av duken Mataki Haloten Steel synligt, verktyg och material i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några dagar senare var även alla plåtar på plats:
Nybyggt skjul med rött klicktak i plåt, beläget bredvid ett rött hus och omgivet av skog. Verktyg och byggmaterial ligger utspridda runt byggplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som återstod då var vindskiveplåtar, nockstöd och nockplåten. Här fick jag lite problem (med vindskiveplåtarna) eftersom jag inte hade kapat och vikt upp plåten. Dessutom var det någon centimeter mellan sista plåten och vindskivan. Detta gjorde såklart att vindskiveplåtarna inte passade perfekt och jag fick trixa lite för att få de att sitta hyfsat bra.
Rött klickfals tak på ett hus med vindskivor och nockplåt. Takläge ligger nära ett rött hus med vit fönsterkarm och en bil parkerad nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt rött klicktak på en byggnad under renovering, med en äldre röd villa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten recension av klicktaket:

Beställning var smidig och enkel. Plåtarna tillverkas i exakt rätt längd. Tillverkningstid drygt en vecka. Jag hämtade taket själv med släp vilket var smidigt då det var förpackat i en pall.

Att lägga själva takplåtarna gick väldigt snabbt och lätt när underlaget var klart. Det var lite mer jobb än jag hade tänkt mig med att klippa till framförallt vindskivor och "finliret" på slutet, men har man bra verktyg är det inga större problem. Även här var DM Takskolan en guldgruva för hur man utför skarvar av vindskiveplåtar och böjer dessa över nock!

Klicktaket kostade komplett 18000kr vilket jag ändå tycker det var värt då jag är riktigt nöjd med slutresultatet. Nu hoppas jag bara att jag har gjort allting rätt så det håller tätt också!
 
  • Gilla
saiter och 24 till
  • Laddar…
Har varit lite dålig på att uppdatera här. Jobbet har dragit igång och möjligheten att bygga varit väldigt begränsad. Har målat lite då och då på kvällarna och gjort lite större ryck på helgerna.

Måla panel
Mycket målning har det blivit. Körde samma färg som vi har på huset, Demidekk ultimate (numera cleantech). Såhär i efterhand var det nog overkill då färgen är väldigt dyr, men det håller förhoppningsvis lika bra som på huset (ser fortfarande nymålat ut efter 10 år).

Rödmålade träpanelbrädor ligger staplade på varandra inomhus i ett förråd. Ytterligare obehandlade träbrädor syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundmålade all panel i förväg. Brädorna till "framsidan" kapade jag även till och strök första strykningen innan montering.
Röd byggnad med nyinstallerad målade paneler, tak och grundarbeten av sten synliga. Verktyg och material utspridda på marken. Skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är dom monterade. Satte musband men det blev bara en "flärp" mellan varje panelbräda så är lite osäker på om det verkligen behövdes.
Jag lämnade 2cm glipa upp mot råspoten för att få bra ventilation.
Satte insektsnät i metall på översta spikregeln och lät panelbrädorna klämma fast det. Sen är planen att klämma fast det med en tunn ribba i taket.

För att få en fin kant satte jag vitmålad 22x70 högst upp och lät lockläkten avslutas mot den:
Röd träpanel på en byggnad, målad med Demidekk ultimate färg, med vitmålad överkant och takfäste, områden tydligt uppdelade av horisontella och vertikala brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framsidan klar:
Rödmålad fasad på ett hus med träd i bakgrunden. Lockläkt spikade och vitmålad ribba upptill under takfoten. Byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spikade bottenbrädorna högst upp och längst ner, med en spik i mitten av brädan. Locken består av "hattläkt" som spikades i varje spikregel så att spiken (i de flesta fall iallafall) hamnade i glipan mellan bottenbrädorna.

Allt detta gjordes med Biltemas spikpistol. Hade faktiskt inte ett enda dubbelskott under all panelspikning. Däremot hade jag problem ibland med blankskott. Har inte riktigt listat ut exakt varför det blir så, men jag misstänker att det är när man ligger på lägre tryck. Körde 4 bar för panelen. När jag spikade stommen med 6 bar blev det inga blankskott.

Ett fåtal spikar gick lite för djupt, men de flesta blev bra eller krävde några slag med hammaren.

Har även grundmålat och monterat den lilla dörren inkl överbleck:
Halvfärdigt förråd med grundmålad träpanel och liten dörr monterad på framsidan. Stöttande material och virke ligger vid sidan av förrådet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med tanke på att det var första gången (och jag bara hade en höger-plåtsax att tillgå) så är jag ändå hyffsat nöjd med "plåtarbetet":
Närbild av monterad panel på träbyggnad med vit lister över en dörr och en del av innertaket synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har nu även flyttat in måleriet i förrådet! Kommande veckan ser ut att bli regn och åter regn, så jag hoppas kunna måla klart det sista.
Inuti ett pågående byggprojekt med träpaneler uppsatta på väggarna, arbetsbord med plankor och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just det, jag har också återfyllt bakom stödmuren med lecasten. Glömde ta en bild så det kommer senare!

Den "stora" dörren är beställd men det var 10 veckors leveranstid så den dyker nog inte upp förrän slutet av oktober.
Trädörr med lodräta panelbrädor och ett rektangulärt fönster upptill. Dörren är försedd med handtag och lås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 27 till
  • Laddar…
Så onödigt överarbetat för ett förråd. Fortsätt så! Det blir fantastiskt fint.
 
  • Gilla
  • Haha
Grannens Häck och 6 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Så onödigt överarbetat för ett förråd. Fortsätt så! Det blir fantastiskt fint.
Saker som är värda att göra är värda att göra väl. 😂
 
  • Gilla
  • Älska
GöranSbo och 3 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Så onödigt överarbetat för ett förråd. Fortsätt så! Det blir fantastiskt fint.
Jotack! Det är ett sluttande plan - har man väl börjat göra det "ordentligt" så kan man ju inte slarva senare 😂
B Berguven_glenn skrev:
Saker som är värda att göra är värda att göra väl. 😂
Precis mitt måtto! Kanha gått lite över styr nu dock.

Men! Syftet är inte enbart att få förvaring. Det är också början på vår "bakgård" som vi ska utveckla och förhoppningsvis skapa en gårdskänsla :)
 
  • Gilla
GEGS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.