Hej, sitter och funderar på detta med kvitton och avdrag när man sålt ett hus.
Hur länge gäller kvitton och för vad?
Vet att kvitton på tapeter o dyl gäller i 5 år, men hur länge gäller det för typ dörrar, virke, vitvaror, verktyg mm?:confused:
Kan man dra av avgifter för mäklarkostnader? Som värderingar och arvode?

tacksam för svar/ Vicki77:D
 
Detta finns utförligt beskrivet på skatteverkets hemsida.

En snabb genomgång (vilket du bör konfirmera enl ovan) när det gäller reavinsten (för det var väl detta du var ute efter?) är att de kalenderår som du haft förbättringsutgifter som sammanlagt överstiger 5.000 kr (hm ?) får dras av från vinsten. De sista åren före försäljningen är avdragsmöjligheten större. Rena underhållskostnader är inte avdragsgilla (liksom verktyg som aldrig godkänns). I princip alla kostnader som hör till försäljningen är avdragsgilla - mäklarutgifter, värderingskostnader, home-staging, ev egen inköpt besiktning etc.

Glöm inte heller ingångskostnaden vid köpet/arvet av fastigheten. Där ligger tex kostnader för lagfart och pantbrev och ev besiktningskostnader.

Detta är egentligen inte svårt men du bör lusläsa skatteverkets regler, lite motigt innan man samlat ihop alla kvitton och strukturerat sig. Blanketten är inte svår att fylla i :cool:
 
Tapeter etc. får du INTE dra av, såvida det inte gäller ett nybygge där det inte fanns tapeter alls från början. Som Yonna skriver så är det förbättringsåtgärder som du får dra av kostnader för, inte renoveringsåtgärder.
Det innebär att du bara får dra av om du "höjer standard", till exempel byter ut från plastmatta till trägolv. Om du byter ut en gammal ful och sliten plastmatta mot en ny snygg plastmatta så kanske både du och spekulanterna ser det som en förbättring, men så ser inte skatteverket på saken ...
 
tack för era svar, ska kolla in skatteverkets sida...
det där med verktyg o dyl funderade jag på pga att mitt hus är en jordbruksfastighet, och vad jag förstått gäller lite andra regler då, men jag kollar in skatteverket.se

Tack/Vicki77
 
Är verkligen kostnader för lagfart och pantbrev avdragsgilla, jag hittar bara att pantbrev är avdragsgilla?
 
Jo även lagfart är avdragsgill, hart läst det för inte så länge sedan på skatteverkets hemsida.
 
  • Gilla
shogo99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.