Hej! Vi bor i ett radhus från 80-talet vi vill lägga nytt parkettgolv och få ett fint och plant golv som inte knarrar. I samband med detta är vi intresserade av att byta från radiatorer till golvvärme för ökad komfort. Jag har sökt igenom forumet ang detta och har skapat mig bild av vad man bör tänka på. Jag har landat i en preliminär lösning och skulle gärna få in tankar och synpunkter på om det är någon info jag missat innan jag går vidare.

Beskrivning:
  • Mål: Vi vill lägga nytt parkettgolv och få ett fint och plant golv som inte knarrar på ett prisvärt sätt. (Golvvärme är en bonus som vi gärna vill ha, men kan leva utan)
  • Förutsättningar: Vi kommer att göra det mesta arbetet själva. Det vi har tänkt att köpa in är flytspackling, då det känns som att det är svårt att få till bra själv.
  • Info: Radhus 1980, 56m2 golv som skall göras om.
  • Lösning idag:
    • Golv idag: (Se bild) Golvet/grunden (markplan) består av (nedifrån) makadam, oisolerad betongplatta, plast, 50mm cellplast, 22 golvspån, parkett.
    • Uppvärmning idag: Fjärrvärme och radiatorer.
  • Problem med dagens lösning: Parkettgolvet är idag ojämnt och diffar cirka 2cm från högsta till lägsta punkten. Detta vill vi åtgärda innan ny parkett.
    • Vi tror att det mesta är cellplasten som har sackat ihop då de lägsta punkterna är där man har gått mycket.
    • Men vi tror även att betongplattan inte är tillräckligt plan för våra önskemål, och tar höjd för att behöva flytspackla denna också.
    • Vi har gjort ett titthål för att se hur golvet är uppbyggt samt kollat på ritningar. Se bilder.
  • Preliminär lösning: (Se bild) Vi har pratat med olika firmor och snickare och vi har landat i följande lösning:
    • Nedifrån: Makadam, Oisolerad betongplatta, Flytspackling, Ny plast, Ny Cellplast 50mm, Spånskiva med golvvärme 22mm (16/17mm rör), Mellanlägg för parkett, Parkettgolv 14mm.

Frågor:
  1. Risker: Har vi missat några risker som ni ser det? (omvänd fuktvandring, värmeförluster, trögare system, ev riskkonstruktion)
  2. Golvvärme: Om ni starkt skulle avråda oss från att lägga golvvärme, så får man gärna säga det och varför. :)
  3. Flytspackling:
    2a: Ser ni några problem att vi flytspacklar på den oisolerade betongplattan?
    2b: Tror ni vattentåligt spackel krävs? Vad är risken om vi inte använder det?
  4. Alternativa lösningar: Om ni har förslag på hur vi skulle kunna göra en bättre lösning (riskmässigt, ekonomiskt osv) så får man väldigt gärna dela detta. (Nivell, gjuta eps, cellplast med golvvärme, ect).
Tack på förhand!

Mvh Pontus


Mer detaljer om hur vi har resonerat för den intresserade:
  • Riskkonstruktion: Vår nuvarande lösning är en riskkonstruktion. Som jag har förstått det så är det nivellgolv med aktiv ventilation som krävs för att bygga bort riskkonstruktionen. Vi är medvetna om att vårat förslag ev inte kommer bygga bort riskkonstruktionen, men som vi ser det så är risk för fuktproblem låga.
  • Passa på att skaffa golvvärme: När vi ändå gör golvet så skulle vi vilja få golvvärme då detta inte verkar vara en allt för stor extra kostnad.
    • Omvänd fuktvandring:Vi är medvetna om risk för omvänd fuktvandring
      • Inga tendenser till fuktproblem idag i vårat eller grannars hus (huset 44 år gammalt)
      • Vi stänger av värmen i steg inför sommaren.
    • Värme förluster nedåt: Vi är medvetna om att det kommer läcka värme och min bedömning är att värmekostnaden kommer stiga med cirka 10-20% för nedervåningen. Detta kan vi tycka är ok för den ökade komfort vi får.
    • Trögare värmesystem: Jämfört med våra radiatorer idag, så är vi medvetna om värmesystemet kommer att vara trögare.
  • Flytspackling:
    • Vi vill ha golvet plant och har tänkt att köpa in denna tjänst.
    • Vi tänker oss att vi vill flytspackla så tunt som möjligt för att inte bygga på höjden för mycket.
    • Vi är lite osäkra kring om vi behöver vattentåligt spackel eller ej.
  • Ny plastduk
    • Vi tänker en tunnare åldersbeständig plastduk liknande den vi har idag, detta då denna konstruktion har funkat bra i 44år. Vi har funderat på platonmatta, men vi vill undvika att bygga mer på höjden samt att vi vill undvika aktivt ventilerat golv.
  • Fräsa ner vattenrör i plattan
    • I den nya lösningen så har vi tänkt att fräsa ner rör i rör i betongplattan före flytspackling.
    • Idag ligger rören på plattan (vatten till kök samt rör för radiatorer).
 
  • Bilden visar jämförelse mellan befintligt golv och förslag till nytt golv med lagerspecifikationer och tjocklekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet golv med synliga elkablar, isolering, och trästomme i ett bostadsrum. Arbete pågår eller är avbrutet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H
P Pontus Westlin skrev:
Hej! Vi bor i ett radhus från 80-talet vi vill lägga nytt parkettgolv och få ett fint och plant golv som inte knarrar. I samband med detta är vi intresserade av att byta från radiatorer till golvvärme för ökad komfort. Jag har sökt igenom forumet ang detta och har skapat mig bild av vad man bör tänka på. Jag har landat i en preliminär lösning och skulle gärna få in tankar och synpunkter på om det är någon info jag missat innan jag går vidare.

Beskrivning:
  • Mål: Vi vill lägga nytt parkettgolv och få ett fint och plant golv som inte knarrar på ett prisvärt sätt. (Golvvärme är en bonus som vi gärna vill ha, men kan leva utan)
  • Förutsättningar: Vi kommer att göra det mesta arbetet själva. Det vi har tänkt att köpa in är flytspackling, då det känns som att det är svårt att få till bra själv.
  • Info: Radhus 1980, 56m2 golv som skall göras om.
  • Lösning idag:
    • Golv idag: (Se bild) Golvet/grunden (markplan) består av (nedifrån) makadam, oisolerad betongplatta, plast, 50mm cellplast, 22 golvspån, parkett.
    • Uppvärmning idag: Fjärrvärme och radiatorer.
  • Problem med dagens lösning: Parkettgolvet är idag ojämnt och diffar cirka 2cm från högsta till lägsta punkten. Detta vill vi åtgärda innan ny parkett.
    • Vi tror att det mesta är cellplasten som har sackat ihop då de lägsta punkterna är där man har gått mycket.
    • Men vi tror även att betongplattan inte är tillräckligt plan för våra önskemål, och tar höjd för att behöva flytspackla denna också.
    • Vi har gjort ett titthål för att se hur golvet är uppbyggt samt kollat på ritningar. Se bilder.
  • Preliminär lösning: (Se bild) Vi har pratat med olika firmor och snickare och vi har landat i följande lösning:
    • Nedifrån: Makadam, Oisolerad betongplatta, Flytspackling, Ny plast, Ny Cellplast 50mm, Spånskiva med golvvärme 22mm (16/17mm rör), Mellanlägg för parkett, Parkettgolv 14mm.

Frågor:
  1. Risker: Har vi missat några risker som ni ser det? (omvänd fuktvandring, värmeförluster, trögare system, ev riskkonstruktion)
  2. Golvvärme: Om ni starkt skulle avråda oss från att lägga golvvärme, så får man gärna säga det och varför. :)
  3. Flytspackling:
    2a: Ser ni några problem att vi flytspacklar på den oisolerade betongplattan?
    2b: Tror ni vattentåligt spackel krävs? Vad är risken om vi inte använder det?
  4. Alternativa lösningar: Om ni har förslag på hur vi skulle kunna göra en bättre lösning (riskmässigt, ekonomiskt osv) så får man väldigt gärna dela detta. (Nivell, gjuta eps, cellplast med golvvärme, ect).
Tack på förhand!

Mvh Pontus


Mer detaljer om hur vi har resonerat för den intresserade:
  • Riskkonstruktion: Vår nuvarande lösning är en riskkonstruktion. Som jag har förstått det så är det nivellgolv med aktiv ventilation som krävs för att bygga bort riskkonstruktionen. Vi är medvetna om att vårat förslag ev inte kommer bygga bort riskkonstruktionen, men som vi ser det så är risk för fuktproblem låga.
  • Passa på att skaffa golvvärme: När vi ändå gör golvet så skulle vi vilja få golvvärme då detta inte verkar vara en allt för stor extra kostnad.
    • Omvänd fuktvandring:Vi är medvetna om risk för omvänd fuktvandring
      • Inga tendenser till fuktproblem idag i vårat eller grannars hus (huset 44 år gammalt)
      • Vi stänger av värmen i steg inför sommaren.
    • Värme förluster nedåt: Vi är medvetna om att det kommer läcka värme och min bedömning är att värmekostnaden kommer stiga med cirka 10-20% för nedervåningen. Detta kan vi tycka är ok för den ökade komfort vi får.
    • Trögare värmesystem: Jämfört med våra radiatorer idag, så är vi medvetna om värmesystemet kommer att vara trögare.
  • Flytspackling:
    • Vi vill ha golvet plant och har tänkt att köpa in denna tjänst.
    • Vi tänker oss att vi vill flytspackla så tunt som möjligt för att inte bygga på höjden för mycket.
    • Vi är lite osäkra kring om vi behöver vattentåligt spackel eller ej.
  • Ny plastduk
    • Vi tänker en tunnare åldersbeständig plastduk liknande den vi har idag, detta då denna konstruktion har funkat bra i 44år. Vi har funderat på platonmatta, men vi vill undvika att bygga mer på höjden samt att vi vill undvika aktivt ventilerat golv.
  • Fräsa ner vattenrör i plattan
    • I den nya lösningen så har vi tänkt att fräsa ner rör i rör i betongplattan före flytspackling.
    • Idag ligger rören på plattan (vatten till kök samt rör för radiatorer).
Vi reglade om, la in asfaltboard i botten, ny isolering, ja, det låg ingen isolering tidigare heller. Spårade golvskivor, dyrt med vändskivor men de är värt att köpa dem. I ett rum räckte det inte att regla om då det lutade åt alla håll så en del av det rummet flytspacklades. I ett rum var bjälklaget av på mitten och ihopsatt med en träbit och 3 spik. Byggt i slutet av 60-talet. Krypgrund.
 
BirgitS
P Pontus Westlin skrev:
Preliminär lösning: (Se bild) Vi har pratat med olika firmor och snickare och vi har landat i följande lösning:
  • Nedifrån: Makadam, Oisolerad betongplatta, Flytspackling, Ny plast, Ny Cellplast 50mm, Spånskiva med golvvärme 22mm (16/17mm rör), Mellanlägg för parkett, Parkettgolv 14mm.
5 cm isolering är ju väldigt lite under golvvärme. I nybyggen har man väl t.ex. 30 cm för att hålla nere förlusterna. Jag tror att betydligt mer än 10-20 % av tillförd värme kommer att gå nedåt.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Vi reglade om, la in asfaltboard i botten, ny isolering, ja, det låg ingen isolering tidigare heller. Spårade golvskivor, dyrt med vändskivor men de är värt att köpa dem. I ett rum räckte det inte att regla om då det lutade åt alla håll så en del av det rummet flytspacklades. I ett rum var bjälklaget av på mitten och ihopsatt med en träbit och 3 spik. Byggt i slutet av 60-talet. Krypgrund.
Tack för svar!

Hur tjockt isolerade ni?

I det rummet som ni flytspacklade, flytspacklade ni på betongplatta då? eller något annat?
 
BirgitS BirgitS skrev:
5 cm isolering är ju väldigt lite under golvvärme. I nybyggen har man väl t.ex. 30 cm för att hålla nere förlusterna. Jag tror att betydligt mer än 10-20 % av tillförd värme kommer att gå nedåt.
Hej! Tack för ditt svar!

Ja, 50mm cellplast är väll i minsta laget, men vi får tyvärr inte plats med mer..

Hmm, jag undra om man kan få fram vettiga siffror på vad förlusterna kan bli. Kanske att energirådgivaren på kommunen eller lk-systems/upponor kan svara på det.. Jag ska gräva lite mer i detta.

Om någon har en uppskattning på hur mycket det värme som kan tänkas gå förlorad så får man gärna dela med sig!
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
H
P Pontus Westlin skrev:
Tack för svar!

Hur tjockt isolerade ni?

I det rummet som ni flytspacklade, flytspacklade ni på betongplatta då? eller något annat?
På andra våning. Det var på golvspån, tätade alla springor och sen på med primer, (man måste ha primer på organiskt material) de la även något tunnt armeringsnät på en del ställen (antar där det var djupas lager med flytspackel) vi fyllde upp med isolering facken och upp till bjälklagets överkant.
Undervåning. Där började det med asfalt-board, isolering, spårade golvspån, golvvärme, plastad foam och sen parkett. I undervåningen räckte det med att vi reglade om för att få golvet helt plant.
Ska man lägga parkett så måste med att golvet är helt plant. Man måste vara så noggrann.
Men trät rör sig. Reglar skall egentligen ligga inne i ett par veckor för att anpassa sig. Man kan ju använda limträbalkar som bjälklag men det är ju svindyrt. Parketten rör sig också och den får ju inte ligga uppe förrän man lägger den. Hur men gör så kommer trät röra sig mer eller mindre, beroende på hur noggrann man är.
 
Redigerat:
H
P Pontus Westlin skrev:
Hej! Tack för ditt svar!

Ja, 50mm cellplast är väll i minsta laget, men vi får tyvärr inte plats med mer..

Hmm, jag undra om man kan få fram vettiga siffror på vad förlusterna kan bli. Kanske att energirådgivaren på kommunen eller lk-systems/upponor kan svara på det.. Jag ska gräva lite mer i detta.

Om någon har en uppskattning på hur mycket det värme som kan tänkas gå förlorad så får man gärna dela med sig!
När det gäller värmeförlust och lämpligt isoleringsmaterial, ta med ritningar och mått till kommunens energirådgivning, då kan de se vad som är bäst utifrån era förutsättningar. Prata även med Uponor. Vinner ni på att lägga tätare med rör? Vilken dimension på rören ska ni använda osv. Man behöver ju inte ha spårade spånskivor, kan man göra på något annat sätt för att förhindra onödig värmeförlust och få ut så mycket inomhusvärme som behövs? Detta kan säkert energirådgivaren och Uponor svara på.
 
@Pontus Westlin Fick du någon svar från rekommenderade källorna? Jag är i samma situation med min nuvarande golv och tänkte att använda Uponors system. Tack!
 
D DoubleZed skrev:
@Pontus Westlin Fick du någon svar från rekommenderade källorna? Jag är i samma situation med min nuvarande golv och tänkte att använda Uponors system. Tack!
Hej! Ursäkta sent svar, jag har inte varit här inne på forumet på ett tag. Jag skriver lite här hur det blev för oss hoppas att det kan vara till hjälp för dig eller någon annan.

* Vi la aldrig någon golvvärme i slutändan, detta på grund av att vi ville använda pengarna till annat. Så vi har behållit det befintliga värmesystemet med rör och radiatorer.

* De jag har pratat med kom fram till det låter rimligt med förluster på runt 10% och att det inte bör bli mycket mer än så. Men jag har inte fått några exakta beräkningar på det. Men jag var inte så orolig för värmeförlusterna. (För oss så har vi redan förluster i vårat radiator-system i och med att våra radiatorslingor ligger direkt på den oisolerade betongplattan, så de hade ev tagit ut varandra, så jag tror att vår energiförbrukning hade legat hyffsat konstant om vi hade lagt golvvärme.)
 
  • Gilla
DoubleZed
  • Laddar…
Jag tänker att jag skriver ner det jag vet nu efter att vi är klara med renoveringen. Förhoppningsvis så kan det vara input för någon annan som är i likande situation.

Jag skriver lite kort sammanfattning först och skriver lite kommentarer i röd färg i mitt ursprungliga inlägg.

Sammanfattning
  • Ingen golvvärme: Vi la aldrig golvvärme till slut. Detta för att den extra kostnaden som det skulle medföra kändes mer värt att lägga på annat. Men jag skulle inte direkt avråda någon att lägga golvvärme med den vetskapen jag har nu, men vi har som sagt inte provat.
  • Lösning:
    • Det nya golvet blev enligt följande:
      • Nedifrån: Makadam, Oisolerad betongplatta, Flytspackling (0-4cm), Ny plast, Ny Cellplast 50mm, Spånskiva, Mellanlägg för parkett, Parkettgolv 14mm.
    • Lösningen blev alltså väldigt lik ursprunglig lösning med förbättringarna att vi fick:
  • Med facit i hand:
    • Grålumppapp: Golvet har tendens till att knarra lite på några få ställen, jag hoppas att detta rättar till sig efter ett tag. Hade jag gjort om det idag så hade jag lagt en grålumppapp eller liknande mellan isoleringen och spånskivan också, just in case. Liten kostnad som kanske kan minska risken för knarr något.
    • EPS: Med facit i hand så hade jag nog kollat närmre på att skippa cellplasten och gjuta eps + ett lager av finspackel istället. Det hade nog varit snabbare och och troligtvis en stabilare lösning. Ev mer kostsam dock. Mer om detta nedan.
    • Golvvärme: Om vi hade lagt golvvärme så hade vi nog köpt ett lk-systems från bygghemma.se, de hade de bästa priserna vi kunde hitta. Vi hade köpt ett system med utomhusgivare som kan styra vilken temperatur på vattnet som shunten ska skicka ut, detta för att förhoppningsvis minska risken för omvänd fuktvandring.


Ursprungliga inlägg med kommentarer i rött
Hej! Vi bor i ett radhus från 80-talet vi vill lägga nytt parkettgolv och få ett fint och plant golv som inte knarrar. I samband med detta är vi intresserade av att byta från radiatorer till golvvärme för ökad komfort. Jag har sökt igenom forumet ang detta och har skapat mig bild av vad man bör tänka på. Jag har landat i en preliminär lösning och skulle gärna få in tankar och synpunkter på om det är någon info jag missat innan jag går vidare.

Beskrivning:

  • Mål: Vi vill lägga nytt parkettgolv och få ett fint och plant golv som inte knarrar på ett prisvärt sätt. (Golvvärme är en bonus som vi gärna vill ha, men kan leva utan)
  • Förutsättningar: Vi kommer att göra det mesta arbetet själva. Det vi har tänkt att köpa in är flytspackling, då det känns som att det är svårt att få till bra själv.
  • Info: Radhus 1980, 56m2 golv som skall göras om.
  • Lösning idag:
    • Golv idag: (Se bild) Golvet/grunden (markplan) består av (nedifrån) makadam, oisolerad betongplatta, plast, 50mm cellplast, 22 golvspån, parkett.
    • Uppvärmning idag: Fjärrvärme och radiatorer.
  • Problem med dagens lösning: Parkettgolvet är idag ojämnt och diffar cirka 2cm från högsta till lägsta punkten. Detta vill vi åtgärda innan ny parkett.
    • Vi tror att det mesta är cellplasten som har sackat ihop då de lägsta punkterna är där man har gått mycket.
    • Men vi tror även att betongplattan inte är tillräckligt plan för våra önskemål, och tar höjd för att behöva flytspackla denna också.
    • Vi har gjort ett titthål för att se hur golvet är uppbyggt samt kollat på ritningar. Se bilder.
    • Betongplattans höjd diffade 4cm från lägsta till högsta punkt. Betongplattan var avjämnad med sand som cellplasten sedan låg på. Jag tror att golvet varit ojämt ända sedan det byggdes men att det blivit värre med åren i och med att cellplasten komprimerats och ev att sanden flyttat sig.
  • Preliminär lösning: (Se bild) Vi har pratat med olika firmor och snickare och vi har landat i följande lösning:
    • Nedifrån: Makadam, Oisolerad betongplatta, Flytspackling, Ny plast, Ny Cellplast 50mm, Spånskiva med golvvärme 22mm (16/17mm rör), Mellanlägg för parkett, Parkettgolv 14mm.

Frågor:

  1. Risker: Har vi missat några risker som ni ser det? (omvänd fuktvandring, värmeförluster, trögare system, ev riskkonstruktion)
    Här skulle jag vilja lägga till risken att golvet kan svaja/knarra detta då det blir många lager som ligger på varandra utan att sitta ihop, cellplast, spånskiva och parkett. Underlaget behöver väldigt plant för att det inte ska svaja eller knarra. Här tror jag att ett parkettgolv som läggs på flytspackel+duk är lättare att få stabilare.
  2. Golvvärme: Om ni starkt skulle avråda oss från att lägga golvvärme, så får man gärna säga det och varför. :) Jag har inte hittat något starkt argument mot att lägga golvvärme i vårat fall.
  3. Flytspackling:
    2a: Ser ni några problem att vi flytspacklar på den oisolerade betongplattan?
    De firmor vi pratat med såg inga problem att flytspackla på den oisolerade betongplattan.
    2b: Tror ni vattentåligt spackel krävs? Vad är risken om vi inte använder det.
    Firman vi anlitade för flytspackling använde Weberfloor 130 Core (https://www.se.weber/golvavjamning-produkter-och-system/avjamningsmassa/weberfloor-130-core), det gick att lägga tjockt där det behövdes och torkade snabbt.
  4. Alternativa lösningar: Om ni har förslag på hur vi skulle kunna göra en bättre lösning (riskmässigt, ekonomiskt osv) så får man väldigt gärna dela detta. (Nivell, gjuta eps, cellplast med golvvärme, ect).
    Nu i efterhand hade jag nog övervägt att först gjuta eps (och behålla och gjuta in radiatorkretsen i denna) och sedan lägga ett lager med finspackel överst och sedan parkett. Jag tror att detta skulle bli väldigt stabilt och öka chanserna för ett helt knarrfritt och plant golv. Jag fick aldrig in någon bra offert på detta, men jag gissar att det skulle kunna gå och få till det till ett vettigt pris om man hittar en firma med egen pumpbil.
Tack på förhand!

Mvh Pontus


Mer detaljer om hur vi har resonerat för den intresserade:

  • Riskkonstruktion: Vår nuvarande lösning är en riskkonstruktion. Som jag har förstått det så är det nivellgolv med aktiv ventilation som krävs för att bygga bort riskkonstruktionen. Vi är medvetna om att vårat förslag ev inte kommer bygga bort riskkonstruktionen, men som vi ser det så är risk för fuktproblem låga.
  • Passa på att skaffa golvvärme: När vi ändå gör golvet så skulle vi vilja få golvvärme då detta inte verkar vara en allt för stor extra kostnad.
    • Omvänd fuktvandring:Vi är medvetna om risk för omvänd fuktvandring
      • Inga tendenser till fuktproblem idag i vårat eller grannars hus (huset 44 år gammalt)
      • Vi stänger av värmen i steg inför sommaren.
    • Värme förluster nedåt: Vi är medvetna om att det kommer läcka värme och min bedömning är att värmekostnaden kommer stiga med cirka 10-20% för nedervåningen. Detta kan vi tycka är ok för den ökade komfort vi får.
    • Trögare värmesystem: Jämfört med våra radiatorer idag, så är vi medvetna om värmesystemet kommer att vara trögare.
  • Flytspackling:
    • Vi vill ha golvet plant och har tänkt att köpa in denna tjänst.
    • Vi tänker oss att vi vill flytspackla så tunt som möjligt för att inte bygga på höjden för mycket.
    • Vi är lite osäkra kring om vi behöver vattentåligt spackel eller ej.
  • Ny plastduk
    • Vi tänker en tunnare åldersbeständig plastduk liknande den vi har idag, detta då denna konstruktion har funkat bra i 44år. Vi har funderat på platonmatta, men vi vill undvika att bygga mer på höjden samt att vi vill undvika aktivt ventilerat golv.
  • Fräsa ner vattenrör i plattan
 
  • Gilla
DoubleZed
  • Laddar…
Ingen fara. Stort tack för mycket detaliserade svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.