G gaidin skrev:
Jag tvättar mitt teakdäck på båten med brunsåpa och en mjuk borste, alternativt en scotch-brite.
Klorin eller boracol efteråt för att förhindra påväxt.
Nu är det svårt att få tag I boracol som privatperson men klor funkar.

Jag oljar dock inte efter, det är helt obehandlat.
Hur ser detta teakdäcket ut i slutet av säsongen?
Har du även delar av inredningen i teak?
 
M maxmsm skrev:
Hur ser detta teakdäcket ut i slutet av säsongen?
Har du även delar av inredningen i teak?
Däcket ser bra ut. Silverfärgat så som obehandlat teak blir. Det blir ju ny smuts såklart men ingen påväxt.

Nu har jag sedan ett par år båten i Kap Verde med oändlig sol och knappt något regn så påväxten är minimal men det är å andra sidan mycket sand som blåser och fastnar.
Brunsåpan fungerar bra för mig, det blir rent och såpan fettar in teaken lite också.
Även linoljesåpa fungerar vad jag har hört men jag har inte provat själv.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Däcket ser bra ut. Silverfärgat så som obehandlat teak blir. Det blir ju ny smuts såklart men ingen påväxt.

Nu har jag sedan ett par år båten i Kap Verde med oändlig sol och knappt något regn så påväxten är minimal men det är å andra sidan mycket sand som blåser och fastnar.
Brunsåpan fungerar bra för mig, det blir rent och såpan fettar in teaken lite också.
Även linoljesåpa fungerar vad jag har hört men jag har inte provat själv.
Inredningen är av fernissad mahogny, den torkar jag bara av med en trasa.

Båten börjar bli gammal och jag bor i den året runt så den slits ju såklart.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Inredningen är av fernissad mahogny, den torkar jag bara av med en trasa.

Båten börjar bli gammal och jag bor i den året runt så den slits ju såklart.
Jag pratade med en snedseglare idag som rekommenderade att göra rent inredningen ordentligt och lacka den istället för att olja in den men båten ska säljas åt ett dödsbo så den ska så ren och snygg ut vid visningar.
Finns det fin dykning vid Kap Verde?
Jag har aldrig varit åt det hållet så jag har ingen koll på det.
 
M maxmsm skrev:
Jag pratade med en snedseglare idag som rekommenderade att göra rent inredningen ordentligt och lacka den istället för att olja in den men båten ska säljas åt ett dödsbo så den ska så ren och snygg ut vid visningar.
Finns det fin dykning vid Kap Verde?
Jag har aldrig varit åt det hållet så jag har ingen koll på det.
Hur är teaken behandlad idag? Inredningen? Är den oljad tidigare är det nog svårt att lacka.

Inför försäljning är det nog viktigast att det ser rent ut. Motorrummet, dynor o s v.
Om inte teaken är behandlad idag så låt det vara, gör bara rent så får nya ägaren bestämma ytskiktet.

Jag dyker inte själv men det finns gott om dykturer så många är det som dyker. Man kan snorkla med sköldpaddor och citronhajar.
Jag är mest här för det är enkelt att bo på båt här. Visum är enkelt och att ankra är gratis. Man lever billigt, kvinnorna är enastående vackra och folket väldigt trevligt och inbjudande. Sportfisket är legendariskt, world cup blue Marlin gav vinst här, 388Kg.
Vandringen hör till top 10 i världen.

Jag varken dyker, vandrar eller fiskar annat än för att äta men jag gillar stället ändå. 😁
Dagsfärsk tonfisk för 30kr/Kg, långhalsar köptebjagbigår för 50kr.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Hur är teaken behandlad idag? Inredningen? Är den oljad tidigare är det nog svårt att lacka.

Inför försäljning är det nog viktigast att det ser rent ut. Motorrummet, dynor o s v.
Om inte teaken är behandlad idag så låt det vara, gör bara rent så får nya ägaren bestämma ytskiktet.

Jag dyker inte själv men det finns gott om dykturer så många är det som dyker. Man kan snorkla med sköldpaddor och citronhajar.
Jag är mest här för det är enkelt att bo på båt här. Visum är enkelt och att ankra är gratis. Man lever billigt, kvinnorna är enastående vackra och folket väldigt trevligt och inbjudande. Sportfisket är legendariskt, world cup blue Marlin gav vinst här, 388Kg.
Vandringen hör till top 10 i världen.

Jag varken dyker, vandrar eller fiskar annat än för att äta men jag gillar stället ändå. 😁
Dagsfärsk tonfisk för 30kr/Kg, långhalsar köptebjagbigår för 50kr.
Jag gissar att det är oljat "utomhus" och lackat nere i inner utrymmena, jag har faktiskt inte kollat så noga, jag var där i lördags för första gången och tog en titt med en eventuell köpare.
 
M maxmsm skrev:
Jag gissar att det är oljat "utomhus" och lackat nere i inner utrymmena, jag har faktiskt inte kollat så noga, jag var där i lördags för första gången och tog en titt med en eventuell köpare.
Ta lite bilder.
Det blir lättare att se.

Men börja med att göra rent, det kanske blir skitbra?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Jag var nere i båten igår och tog en titt igen och pentry och förarplats är lackat och sittytorna i aktern och durken både inne och "ute" är oljade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.