Hej!

Jag håller på och ska bygga inbyggda blomlådor i ena änden av min altan. Behöver då sätta stolpar (alltså vertikala reglar) i underliggande reglar för att bygga väggarna på lådorna. Min fråga är hur jag bäst justerar in dessa stolpar så de blir raka? Reglarna som jag ska fästa i är inte perfekt raka i alla ledder så det kommer inte bli rakt om jag bara skruvar fast stolpen tight mot den. Något tips för hur man gör detta?
 
K
Skruva i en skruv, nästan helt. Väg in i lod med vattenpass och kläm fast med tving. Dra i en skruv till och den första helt. Ta bort tvingen..
 
Tack för snabbt svar! Jag missar nog nåt men om regeln jag fäster i lutar lite åt något håll, kommer inte stolpen också luta då när jag drar åt skruvarna helt?
 
K
Tryck dit en liten kil eller plastdistans i så fall?
 
Googla shims.
Det kan ju vara värt att ha hemma ett set med olika storlekar i nåt lämpligt material om det varierar lite hur mycket du måste kompensera....
 
madsfrollasen madsfrollasen skrev:
Tack för snabbt svar! Jag missar nog nåt men om regeln jag fäster i lutar lite åt något håll, kommer inte stolpen också luta då när jag drar åt skruvarna helt?
Skruvarna spänner mot varandra, därför bara dra i första delvis, sen justera med tving och sist skruva slutgiltigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.