Hej vad tror forumet om detta? Ska köpa hus och besiktningen anmärkte på det.
 
  • Besiktningsrapport som anmärker på bågnande tak mellan vardagsrum och kök/matplats, med bilder på en spricka i ett hörn av rummet och förstärkningar på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har man öppnat upp ett större dörrhål utan att förstärka?
Vill du ha huset så går det att åtgärda med en balk över öppningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja har varit en mindre dörr där innan. Kan det påverka yttertaket?
 
Ja eftersom takstolar hänger ner just där så följer yttertaket med ner. Kan vara det dom försökt trycka upp med stängerna du ser på vinden
 
Jag förstår det som att dem satt dit stängerna för att innetaket inte skulle bågna
 
tommib
Ugh.... Räkna med att behöva stoppa in en balk som Matti_75 säger. Det betyder nya ytskikt i rummen där den är.

Det som får mig att fundera lite är utseendet på takstolarna på vinden. Jag förstår inte hur konstruktionen ser ut. Är det ovansidan av väggen med det för stora hålet man ser där till höger? Då kanske inte en balk räcker för att lösa det där.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
R Roobiiiiin skrev:
Jag förstår det som att dem satt dit stängerna för att innetaket inte skulle bågna
Jag tolkar protokollet som att innertaket fortfarande bågnar. Ring besiktningsmannen och prata om vad hen har sett och vad som bör göras.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ugh.... Räkna med att behöva stoppa in en balk som Matti_75 säger. Det betyder nya ytskikt i rummen där den är.

Det som får mig att fundera lite är utseendet på takstolarna på vinden. Jag förstår inte hur konstruktionen ser ut. Är det ovansidan av väggen med det för stora hålet man ser där till höger? Då kanske inte en balk räcker för att lösa det där.
Taket har den formen, så takstolarna går ju åt olika håll.
 
  • En vit enplansvilla med ett valmat tak i en förortsmiljö. Bakgrunden visar fler hus och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tror att de har försökt hänga upp innertaket i takstolarna men eftersom takstolarna inte är gjorda för att belastas på det sättet så har man inte lyckats utan att det är risk för att takstolarna har rört sig i stället. Takstolarna är gjorda för att ta upp vikt som finns ovanför dem. Man bör därför, som besiktningsmannen har skrivit, undersöka vad som har hänt med takstolarna och bjälklagret så att man vet om något behöver åtgärdas för att det ska vara säkert för framtiden och i så fall hur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.