Hej!
Jag behöver bryta elen för att sätta upp några lampor. Hur gör man detta smidigast?

Jag tänker utan att veta att ta bort säkringen i det rummet som lampan sitter i för att sedan skruva i den igen. Behöver jag bryta huvudbrytaren? (Antar att det är den svarta som ser ut som ett vred typ i mitten av bilden).

Är rätt ny husägare så vill inte göra några dumma missar så finns det något bättre sätt eller något jag bör tänka på så får ni gärna säga till. Bifogar bild på propparna.
Mvh Tobbe
 
  • Bild på en elcentral med flera säkringar och brytare märkta för olika områden, såsom värmepump, kylskåp, diskmaskin och altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Håkanen67
  • Laddar…
Det är bara att skruva ur RÄTT säkring, det är ofta mer än en säkring som går till samma rum. Så mät spänningen eller sätt dit en lampa så att du ser att spänningen försvinner då du vrider ur säkringen. Då är du rätt säker på att det är spänningslöst där du mäter eller att lampan slocknar. Men det betyder inte att allt annat i rummet är spänningslöst, det kan vara så men det vet du först när du kollat övriga dosor/uttag/lampor/brytare.
 
  • Gilla
tryingtoforget och 1 till
  • Laddar…
Du har väl fler säkringar, och troligen en huvudbrytare vid elmätaren.

Vad den brytaren du har under centralen är till är oklart, men jag tvivlar på att det är huvudbrytaren.
 
E elmont skrev:
Det är bara att skruva ur RÄTT säkring, det är ofta mer än en säkring som går till samma rum. Så mät spänningen eller sätt dit en lampa så att du ser att spänningen försvinner då du vrider ur säkringen. Då är du rätt säker på att det är spänningslöst där du mäter eller att lampan slocknar. Men det betyder inte att allt annat i rummet är spänningslöst, det kan vara så men det vet du först när du kollat övriga dosor/uttag/lampor/brytare.
Tack för hjälpen! 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.