Hej. Plockade ur cylindrarna i garagedörren. Har ingen nyckel. Hittar inga nummer på cylindern så jag kan beställa nyckel. Står bara scd. Åker jag på att köpa nya?
 
  • Närbild av en cylinder från ett lås märkt "ASSA" och "SCD" på toppen, liggandes på ett mönstrat underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En "riktig" låssmed kan läsa av låscylindern och göra ny nyckel.
 
Redigerat:
P Ponnis skrev:
Hej. Plockade ur cylindrarna i garagedörren. Har ingen nyckel. Hittar inga nummer på cylindern så jag kan beställa nyckel. Står bara scd. Åker jag på att köpa nya?
byt cylinder komplett så får du nya nycklar som ingen annan har
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
tommib
En låssmed kan ta isär cylindern och tillverka nya nycklar om du verkligen vill. Det är dock oftast billigare att köpa nya cylindrar om du inte har flera med lika låsning.
 
C
returen returen skrev:
så får du nya nycklar som ingen annan har
Man kan ju låta stifta om cylindern också, men frågan är om det är värt det.
 
C cpalm skrev:
Man kan ju låta stifta om cylindern också, men frågan är om det är värt det.
och så kan man få matchande cylinder med bostaden
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det beror på om det är d12 eller d13.
Till d13 kan du beställa nya nycklar men om det är d12 tvingas du beställa nytt om du inte har kodbrickan.
Frågan är var nycklarna tagit vägen? Om du har nycklar på drift eller om du köpt fastigheten nyligen och inte vet var nycklarna finns så bör du byta låscylindrar.
Eventuellt kan du ta med låscylindrarna till en låssmed och fråga om det är lönt att lägga om dom till en ny låsning.
 
returen returen skrev:
byt cylinder komplett så får du nya nycklar som ingen annan har
1 123abc skrev:
Det beror på om det är d12 eller d13.
Till d13 kan du beställa nya nycklar men om det är d12 tvingas du beställa nytt om du inte har kodbrickan.
Frågan är var nycklarna tagit vägen? Om du har nycklar på drift eller om du köpt fastigheten nyligen och inte vet var nycklarna finns så bör du byta låscylindrar.
Eventuellt kan du ta med låscylindrarna till en låssmed och fråga om det är lönt att lägga om dom till en ny låsning.
Jag köper nya cylindrar!
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
P Ponnis skrev:
Jag köper nya cylindrar!
Du kanske vill ha samma nyckel till altandörren och eventuellt övriga huset, då rekommenderas att köpa alla cylindrar samtidigt då det ofta är billigare än att köpa till senare.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.