Hej jag försökte att göra rent kopparrör med trosa och vinäger+salt men resultatet blev sämre än vad det har varit innan.
Kolla på bilden där övrest är rengört och nedrest är inte rört nånting

Hur ska jag göra?
 
  • Två vertikala kopparrör, ett renrengjort upptill och ett icke rört nedtill, mot en beige bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två kopparrör vertikalt monterade på en vägg. Det övre rörsegmentet visar resultatet efter rengöring med vinäger och salt; det nedre är orört.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En putsduk/scotch-brite är bra. Ytan blir matt men får en lyster.
 
Vad är det på kopparrören du vill ha bort?

Eller är det att du vill ha den rena kopparfärgen, då är det smärgelduk som gäller, men det kommer bara hålla sig någon vecka innan kopparrören har börjat oxidera igen om man inte lackar rören.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R Real-House skrev:
En putsduk/scotch-brite är bra. Ytan blir matt men får en lyster.
Har du en länk var man kan hitta såna🙏
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det på kopparrören du vill ha bort?

Eller är det att du vill ha den rena kopparfärgen, då är det smärgelduk som gäller, men det kommer bara hålla sig någon vecka innan kopparrören har börjat oxidera igen om man inte lackar rören.
Hej jag vill behålla den färgen på kopparrör utan att måla, att ta bort smuts och den oönskad smuts
 
Som sagt, obehandlad koppar oxiderar ganska snabbt av bara luftfuktigheten, ännu snabbare om det kommer väta/fingeravtryck/etc.

Vill du ha ren koppar utan att måla/lacka så behöver du putsa rören "konstant".
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Som sagt, obehandlad koppar oxiderar ganska snabbt av bara luftfuktigheten, ännu snabbare om det kommer väta/fingeravtryck/etc.

Vill du ha ren koppar utan att måla/lacka så behöver du putsa rören "konstant".
Tack ! Konstant? Hur ofta? Vilken färg kan man använda med tanken att de blir varma när vi kör igång värmen?
 
Claes Sörmland
M Medo84 skrev:
Tack ! Konstant? Hur ofta? Vilken färg kan man använda med tanken att de blir varma när vi kör igång värmen?
Vanlig akryllack fungerar med värme. Det som används som golvlack och möbellack.
 
Nej jag vill gärna få tillbaka Blank i kopparrör
 
R
Att lacka koppar fungerar ett tag, men med åren så tappar even lackad koppar sin lyster. Och då är det ett h*v*te att få tillbaka den.

Att regelbundet putsa med exempelvis glanol (https://glanoldirekt.se/) är det enda jag tror fungerar.

Men det låter som rätt konstigt att hålla på och putsa sina vattenrör, speciellt när de är fästa med rätt tråkiga/ordinära vita plasthållare :)
 
  • Gilla
Real-House och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.