Hej! Kan någon hjälpa mig att förstå hur detta hänger ihop? Ska byta två brytare.

Brytare 1 (6+6, dubbeltrapp?

Här tror jag att svart är inkommande fas, brun och vit tändtrådar till de två lamputtagen.

Närbild av en elektrisk brytare som någon håller i. Synliga är vit, svart, brun och turkos ledning kopplade till brytaren och en grön kopplingsdosa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brytare 2 (enkeltrapp?)
Här tror jag att svart är fas in, samt fas ut till brytare 3 (som inte ska bytas)
Vit bör vara tändtråd?

Närbild på en hand som håller i en elektrisk brytare med flera anslutna kablar i olika färger: svart, vit och turkos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag inte förstår är vilken funktion den turkosa sladden har? Kan någon förklara hur det ska kopplas och vilka brytare jag bör köpa? Tack!
 
Den första är en dubbel-trapp ( 6+6 )
den andra är en enkel-trapp ( 6 )
den turkosa är mellantråd, verkar vara en sparkoppling.
 
Ser att det står "P" på framsidan framför den turkosa.

Frågan är om den turkosa är fas som kopplas vidare till brytare 3 (ej på bild) samt något eluttag eller liknande)

Det skulle isåfall förklara kopplingarna i min hjärna :)

Brytare 1.
Svart (fas) byglas vidare till turkos (fas), brun och vit är tändtrådar. Vit styrs av två brytare, brun endast av brytare 1.

Brytare 2.
Turkos (fas) kopplas vidare till svarta kablar (fas till brytare 3, samt fas till annat uttag?)
Vit: tändtråd.

Kan det vara så det är kopplat?
 
De svarta är fas, turkos mellantråd, vit tändtråd. ( P på brytaren = L på bilden )
Kopplingsschema som visar sparkoppling special, med noll- och fasledningar, skyddsjord, och en märkning att det ska användas endast i undantagsfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohNick och 1 till
  • Laddar…
Det enda man behöver tänka på är att mellantråden hamnar på P eller L på strömställarna. De två andra spelar ingen roll.

Fördelen mot den vanliga kopplingen är att man får en fas vid varje strömställare på köpet.
 
  • Gilla
JohNick
  • Laddar…
Tack för bra svar!

Tolkar det som att i en sån här koppling så sätter jag på brytare 1
Turkos (mellantråd) på L (botten)
Vit (tändtråd) på pil ut (vänster upp)
Fas på pil ut (höger upp)
Sen bryggar jag fas från pil ut (höger upp) med L (upp) och slätter brun på valfri pil neråt?

På nästa brytare
Turkos till L
Svarta kablar på valfri pil ut
Vit på pil ut

Är detta rätt? Tack för svar!


Kopplingsschema för dubbeltrapp med etiketter 6+6, triangel symboler och L visar hur ledningar ska anslutas. Samband visas genom linjer mellan anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.