Hej!

Vi skall borra en brunn nu till sommaren och får inte plats med hydropress o eventuellt vattenfilter inne. Istället för att bygga ett pumphus förslog brunnsborraren att ha anläggningen i jordkällaren. Är det någon som har erfarenhet av detta? Bra/Dåligt?

Det finns redan ström och ytan är naturligt frostfri så låter lockande! :)

En fundering jag har är hur man gör rör genomföringen? Gräver man sig under eller borrar man ett hål i väggen?
 
  • Röd dörr till jordkällare omgiven av gräs och grönska, med skog i bakgrunden och två lampor på vardera sidan av dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd dörr till jordkällare med grästak och stenmur. Inuti källaren syns två vägglampor och två trasmattor på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en jordkällare med hyllor, en trasmatta på golvet och två vägglampor som lyser upp rummet med vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredrik.aa och 1 till
  • Laddar…
detta är en utmärkt frostfri plats att sätta pump och hydrofor/hydropress i - nästan den bästa tänkbara.

Genomföringarna av slangarna från genom golvet eller genom väggen är egalt vilket som så länge de ligger på frostfri djup, och sugslangen inte går upp över eventuella pumpens höjdnivå, dock behöver du troligen gjuta en fundament att ställa pump och hydrofor på och fixa en dränering av spillvatten som det gärna blir i samband med start och senare underhåll (tex. dränering av hydrofor för att få in luft i denna då och då) om det inte redan finns naturligt...
 
  • Gilla
Pontus Sundberg och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
detta är en utmärkt frostfri plats att sätta pump och hydrofor/hydropress i - nästan den bästa tänkbara.

Genomföringarna av slangarna från genom golvet eller genom väggen är egalt vilket som så länge de ligger på frostfri djup, och sugslangen inte går upp över eventuella pumpens höjdnivå, dock behöver du troligen gjuta en fundament att ställa pump och hydrofor på och fixa en dränering av spillvatten som det gärna blir i samband med start och senare underhåll (tex. dränering av hydrofor för att få in luft i denna då och då) om det inte redan finns naturligt...
Okej, ja det låter ju faktiskt som en bra idé. Funderar på att dra in ett avlopp då ett vattenfilter tömmer massa vatten vid reningen. Kanske räcker med en ledning till en stenkista? Eller leda bort till trekammarbrunnen?

Ja ett gjutet fundament är en bra idé, till hydropress o vattenfilter. Pumpen kommer sitta dränk i borrhålet.
 
Vatten från backspolning bör man helst inte mata på en trekammarbrunn pga. volymerna och att vattnet som kommer är mer salthaltig.

Vattnet från filtersystemet är i sammanhanget rent (dvs. ingen svart eller gråvatten) utan någon organisk material och med lite mer mineraler i (koksalt och kalciumklorid om filtret är till för avhärdning).

Så förmodligen fungerar en stenskista bra när det bara skall hantera rent vatten, men samtidigt alla säckar med salt som man häller i för avhärdningen över åren är något som senare förhoppningsvis skall hitta ut till vattendragen så småningom och helst inte ned i grundvattnet...

---

Vänta med filtersystem till vattenprov är tagen från den nya brunnen - har du tur så behövs inga filter alls.
 
  • Gilla
Pontus Sundberg
  • Laddar…
P
Tips.
Placera stenkistan för filterspolvattnet "nedströms" i förhållande till din egna brunn så du inte matar tillbaka "saltvatten"
 
  • Gilla
Pontus Sundberg
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Tips.
Placera stenkistan för filterspolvattnet "nedströms" i förhållande till din egna brunn så du inte matar tillbaka "saltvatten"
Tack, det ska jag tänka på! :)
 
Cheesen
P Pontus Sundberg skrev:
Hej!

Vi skall borra en brunn nu till sommaren och får inte plats med hydropress o eventuellt vattenfilter inne. Istället för att bygga ett pumphus förslog brunnsborraren att ha anläggningen i jordkällaren. Är det någon som har erfarenhet av detta? Bra/Dåligt?

Det finns redan ström och ytan är naturligt frostfri så låter lockande! :)

En fundering jag har är hur man gör rör genomföringen? Gräver man sig under eller borrar man ett hål i väggen?
Men vilken jordkällare... Sett sommarstugor som inte når den kvalitén.... Svar på dina frågor verkar du fått, ville bara berömma källaren... Är grymt avundsjuk.
 
  • Gilla
BaltzarH och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Men vilken jordkällare... Sett sommarstugor som inte når den kvalitén.... Svar på dina frågor verkar du fått, ville bara berömma källaren... Är grymt avundsjuk.
Hahaha, tack det var snällt! 👍 Ja den är fin! :)
 
Nu kommer företaget och borrar imorgon och jag har börjat ta mig in under jordkällaren.

Planen är att gräva mig under ingången / luftslussen då håltagning i vägg osv kändes krångligt och hamnar inte på frost fritt djup.

Tyvärr har jag stött på berg och kommer inte så djup.

Vad tror ni om hur djup det måste vara inne i luftslussen? Hur kallt blir det där?

Behövs isolering? Runt slangen eller ark ovanpå? Eller både?

Kom gärna med synpunkter! :)
 
  • En halvgrävd grop under en röd dörrkarm, med en spade liggande på trägolvets öppning som leder till jordkällaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss på anteckningspapper som visar en jordkällare, hydrogross, två dörrar med mått, luftsluss, berg och ett PEM slang-arrangemang på 1 meters djup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pontus Sundberg skrev:
Nu kommer företaget och borrar imorgon och jag har börjat ta mig in under jordkällaren.

Planen är att gräva mig under ingången / luftslussen då håltagning i vägg osv kändes krångligt och hamnar inte på frost fritt djup.

Tyvärr har jag stött på berg och kommer inte så djup.

Vad tror ni om hur djup det måste vara inne i luftslussen? Hur kallt blir det där?

Behövs isolering? Runt slangen eller ark ovanpå? Eller både?

Kom gärna med synpunkter! :)
Du behöver isolering i fria luften. Sedan skulle jag installera värmekabel i PEM-slangen från jordkällaren till frostfritt djup. Exempel där det finns olika längder på kabel att välja på,
https://www.bauhaus.se/varmekabel-r...36487&indexName=nordic_production_sv_products

https://www.bauhaus.se/pem-koppling-y-raychem-o32mm-frostguard
 
  • Gilla
Pontus Sundberg
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du behöver isolering i fria luften. Sedan skulle jag installera värmekabel i PEM-slangen från jordkällaren till frostfritt djup. Exempel där det finns olika längder på kabel att välja på,
[länk]

[länk]
Okej det låter vettigt!

Inne i jordkällaren tänkte jag först dra slangen mellan de stampade jordgolvet och trägolvet. Finns en luftspalt på ca 20cm. Men då kanske det är vettigare att lägga den under jord får lite extra isolering? :)
 
Eftersom det är så grunt till berget skulle jag isolera med rörskålar, markisolering eller rätt typ av stenull. Värmekabeln löser "allt" men det drar onödigt mkt utan vettig isolering.

Var i Sverige håller du till?
 
Okej, tack för inputen på isolering! :)

Västra Götaland! Så relativt milt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.