Vi har en VAREM MAXIVAREM US 100 361 100 liter hydropress på landet i Norrtäljetrakten (borrad brunn med sänkpump). Skylten anger tillverkningsår 2008.

Nu har anläggningen börjat "bete sig" så att man får fylla luft med ett par veckors intervall.
Jag har bytt insatsen i bilventilen i toppen (trodde att det var läckage där) men det hjälper inte.
Så nästa steg är antingen att byta hela hydropressen eller själva gummiblåsan inuti.

Frågor:
1) Finns det någon affär där man kan köpa gummiblåsor till denna modell på? Jag har inte hittat det.

2) Är det hyfsat enkelt att byta blåsa eller måste man kalla in rörmokare? Stugan ligger på en ö med färjeanslutning.
 
Om gummiblåsan är otät så borde det komma vatten ur bilventilen där du fyller på luft.

Har du tömt hydropressen helt på vatten innan du fyllt på luft?

Jag har inte haft möjlighet att kolla hur din hydropress är uppbyggd så jag kan inte svara om det är lätt eller inte att byta gummiblåsan. På vissa modeller i plåt skruvar man loss en platta i botten där röret går in.
 
När det blir lite lufttryck så startar pumpen oftare och till sist så går den igång så snart man öppnar kranen.
Men långt innan dess så märks det att det är kort mellan starterna och man måste göra något.
Då stänger vi strömmen till pumpen och öppnar en eller två kranar som får rinna tills vattnet tar slut.
I detta läge brukar trycket som finns i hydropressen vara sisådär 0,5 bar eller så. Tomtrycket skall vara 1,6-1,8 bar i vår installation.
Så då får man koppla in bilkompressorn och pumpa upp trycket till 1,6-1,8 bar.
Sen sätter man på pumpen och den fyller på vatten till 3 bar, dvs nånstans runt halva tanken med vatten. Då slår pumpen av.

Jag har trott att det läckt luft i själva ventilen så jag bytte insats förra året, men det hjälpte inte.

Men i höstas när jag köpte nya vinterdäck så fick jag läckage på dem och gummiverkstan visade på var det läckte. Det var runt basen på själva ventilen, alltså inte i luftinloppet. Hade korroderat i fälgen tydligen så han bytte ventiler på alla hjulen.
Då kopplade jag samman detta med hydropressen och började fundera på att man skulle byta blåsa. Såvitt jag vet kommer blåsan med en ny ventil också, den är integrerad med blåsans gummi.

Men nu har jag kollat med lite rörisar och det är tydligen ganska svårt att få tag på reservblåsor plus att de rekommenderar att byta hydropress till en av armerad plast i stället så att den inte skall korrodera. Korrosion är tydligen ett gissel i såna här installationer...
Dessutom hittade jag en bytesanvisning där det också stod att det måste vara behörig installatör på sånt, så då måste man ju ta ut en rörmokare för bytet. Då kan man lika bra byta hela hydropressen, det blir enklare (kortare arbetstid).
 
B Bo Berglund skrev:
När det blir lite lufttryck så startar pumpen oftare och till sist så går den igång så snart man öppnar kranen.
Men långt innan dess så märks det att det är kort mellan starterna och man måste göra något.
Då stänger vi strömmen till pumpen och öppnar en eller två kranar som får rinna tills vattnet tar slut.
I detta läge brukar trycket som finns i hydropressen vara sisådär 0,5 bar eller så. Tomtrycket skall vara 1,6-1,8 bar i vår installation.
Så då får man koppla in bilkompressorn och pumpa upp trycket till 1,6-1,8 bar.
Sen sätter man på pumpen och den fyller på vatten till 3 bar, dvs nånstans runt halva tanken med vatten. Då slår pumpen av.

Jag har trott att det läckt luft i själva ventilen så jag bytte insats förra året, men det hjälpte inte.

Men i höstas när jag köpte nya vinterdäck så fick jag läckage på dem och gummiverkstan visade på var det läckte. Det var runt basen på själva ventilen, alltså inte i luftinloppet. Hade korroderat i fälgen tydligen så han bytte ventiler på alla hjulen.
Då kopplade jag samman detta med hydropressen och började fundera på att man skulle byta blåsa. Såvitt jag vet kommer blåsan med en ny ventil också, den är integrerad med blåsans gummi.

Men nu har jag kollat med lite rörisar och det är tydligen ganska svårt att få tag på reservblåsor plus att de rekommenderar att byta hydropress till en av armerad plast i stället så att den inte skall korrodera. Korrosion är tydligen ett gissel i såna här installationer...
Dessutom hittade jag en bytesanvisning där det också stod att det måste vara behörig installatör på sånt, så då måste man ju ta ut en rörmokare för bytet. Då kan man lika bra byta hela hydropressen, det blir enklare (kortare arbetstid).
Hej Bo,
Sitter på en likadan Varem men från 2014. Har fått samma problem som du hade. Har haft ojämnt tryck 2gånger i sommar och fyllt på men kommit tillbaka. Har haft diskmedelsvatten på ventilen och den bubblade inte så utgår från att det håller tätt. Nu 3e gången tänkte jag testa tömma hydropressen helt på vatten och sen fylla på med luft. Funkar inte det så köper jag nog en ny.

Det vore bra att få höra hur det gick för dig. Tog du in rörmokare som bytte den gamla? Bytte du till en av plast?

Verkar hyfsat enkelt att byta själv så förstår inte varför man behöver ta in rörmokare för det?

Mvh
Markku
 
Jag köpte en ny hydropress Wellmate Pentair av glasfiber från en lokal rörfirma i Norrtälje och lät dem sköta bytet med en rörmokare. Då tog han också med den gamla plåt-hydropressen.
Han höjde dessutom trycket för pumpfrånslag till 4 bar så nu har vi bättre fart på vattnet.
Har funkat fint sedan dess.

Varning:
Har ett annat problem som rör vattnet och det är att den tryckströmbrytare som styr pumpen måste "servas" med ett par års mellanrum eftersom tryckkammaren som känner av trycket får sitt inlopp igensatt med nån sorts beläggning som gör att den inte längre känner av trycket och inte slår av...
Då stängs pumpen med dess egen övertrycksfunktion och det är inte bra. En gång lossnade slangarna vid hydropressen av det höga trycket och pumpen fortsatte köra upp vatten ut på källargolvet...
Så nu plockar jag av tryckströmbrytaren så jag kommer åt ventilen för rengöring c:a vartannat år...
Min tryckbrytare såg ut så här när jag plockade av den för 2 år sedan:
En bild av en elektrisk anslutningsdosa med avlägsnat lock, synliga kablar och muttrar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatteninloppet har satt igen sig och man får skruva av flänsen som sitter med 6 skruvar och göra rent inuti. Det sitter ett litet (c:a 3 mm) hål in till tryckkammaren som påverkar strömbrytaren och det är det som sätter igen sig.

Så här såg det ut efter rengöring förra gången 2021:
Verkstadsgolv med verktyg, bruksföremål, smutsiga trasor och delar av en möjlig mekanisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara att skruva ihop och montera tillbaka.
OBS!
Man måste stänga pumpen och tömma hydropressen innan man monterar av tryckbrytaren, annars blir det vattensprut över arbetsplatsen!
 
Sen fråga, men när ni talar om bilventil och insatsen till den, vad är det för något? Ska till landet imorgon och försöka laga hydropressen och vill försöka få med så mycket saker som möjligt.

Det är en Zilmet 24 om det hjälper.
 
D DDD80 skrev:
Sen fråga, men när ni talar om bilventil och insatsen till den, vad är det för något? Ska till landet imorgon och försöka laga hydropressen och vill försöka få med så mycket saker som möjligt.

Det är en Zilmet 24 om det hjälper.
För mig så fyller jag på luft i en ventil, likadan som man har på bildäcken.

Jag har inte löst mitt problem utan jag planerar att byta hydropress med hjälp av rörmokare.
 
MarkkuSkarp MarkkuSkarp skrev:
För mig så fyller jag på luft i en ventil, likadan som man har på bildäcken.

Jag har inte löst mitt problem utan jag planerar att byta hydropress med hjälp av rörmokare.
Ok, men de bilventiler som sitter på cykeldäck sitter ju fast i slangen, tänkte mer hur den ser ut om man ska ha bara själva ventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.