Kära forum, i vårt sekelskifteshus med vattenburen värme har vi både luft-vattenvärmepump och vedpanna, vilket känns bra för redundans, resiliens och så man kan slippa köra elpatronen smällkalla vinterdagar. Vi har ett öppet expansionskärl.

Nu vill vi installera en ny radiator i ett rum, och jag har surfat runt och letat. Både Purmo och Curant skriver att deras radiatorer endast är för slutna eller syrefria värmesystem.

Nu funderar jag på om man skulle konvertera till slutet system, men det verkar ju krävas ganska stora expansionskärl om man ska ha vedpanna med ackumulatortankar. Det är ont om plats och tidigare trådar på forumet verkar inte ge någon konsensus för en sån åtgärd.

Det jag mest vill ha svar på är: Vilken radiator kan man välja till ett öppet system? Är radiatorerna annorlunda idag så de inte klarar ett öppet system?

Vänliga hälsningar,
Andreas
 
Det är nog mest ett sätt för tillverkarna att gardera sig. Livslängden blir väl lite kortare, men det är väl inga jätte mängder syre som tillförs i expansionskärlet. (Men det ska ju inte vara för snålt tilltaget så att det pytsar ut vatten vid normal användning och nytt vatten måste tillföras)

Här har du en tråd i ämnet: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57106.30

Där framgår också att det kan finnas risk för begreppsförvirring. Man kan prata om öppet och slutet värmesystem. Men man kan även med "öppet system" mena att man t.ex. kopplar radiatorn på en VVC-slinga.
 
Hur stor ack har du, det är den stora frågan för att ha ett exspansionskärl.
 
B
A Andreas 204 skrev:
Kära forum, i vårt sekelskifteshus med vattenburen värme har vi både luft-vattenvärmepump och vedpanna, vilket känns bra för redundans, resiliens och så man kan slippa köra elpatronen smällkalla vinterdagar. Vi har ett öppet expansionskärl.

Nu vill vi installera en ny radiator i ett rum, och jag har surfat runt och letat. Både Purmo och Curant skriver att deras radiatorer endast är för slutna eller syrefria värmesystem.

Nu funderar jag på om man skulle konvertera till slutet system, men det verkar ju krävas ganska stora expansionskärl om man ska ha vedpanna med ackumulatortankar. Det är ont om plats och tidigare trådar på forumet verkar inte ge någon konsensus för en sån åtgärd.

Det jag mest vill ha svar på är: Vilken radiator kan man välja till ett öppet system? Är radiatorerna annorlunda idag så de inte klarar ett öppet system?

Vänliga hälsningar,
Andreas
tänk på att du kan sätta expansionskärlet var som helst i systemet, så det måste inte stå exakt där pannan är. Du ska helt klart byta till slutet, det går också bra att ha flera mindre expansionskärl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.