Jag ska bygga en liten altan 4x2m i tryckimpregnerat virke.
Frågan är vilka plintar jag ska ha!

Jag är van vid att köpa färdiga plintar (betongklumpar med två järn som sticker upp) som man sätter ner i ett hål (med lite grus/makadam i botten) sen fyller på med jord.
Min kompis säger att dessa inte är tillräckligt stabila och kommer efter någta år att sjunka ner i jorden. Han säger att det är mycket bättre att göra plintarna själv (med paprör, betong och stolpjärn).

Har han rätt?



En annan fråga är:
Är det lika bra att fästa stolparna i plintarna och sen ramen i stolparna,
eller,
Fästa ramen i plintarna och sen stolparna i ramen?


Samt en fråga till:
När man fäster reglar eller stolparna i plintjärnen. Räcker det med franska träskruvar eller ska man ha genomgårnde bultar?


MVH
Yakumo
 
Du ska väl helst ha plintar med platta nedtill (alternativt balk emellan) om du inte har berg att sätta de på.
Det finns ju färdiga sådana att köpa men de blir kanske dyra, jämfört med om du förmår att göra de själv.

Jag tycker mig ha sett alltför många exempel på bristfälliga plintjobb där de lyfter, sjunker eller flyttar sig i sidled...

Jag är även av den uppfattningen att plintar ska vara fyrkantiga till kantiga hus och det är ganska lätt att göra egna formar med spånskivor. Då går det fint att gjuta med plattan i botten i samma svep.
 
För att öka stabiliteten kan du ställa plinten på en vanlig 35*35 betongplatta. Övriga frågor får någon mer snickarkunnig svara på.
 
Jag funderar på att köpa sådanna de har på byggmax. www.byggmax.se (klicka på plintar). De kostar 70kr styck.
De är redan fyrkantiga.
 
För att svara korrekt måste man veta vad för typ av mark det är och om det är norra/södra sverige, detta med tanke på tjälen som lyfter plintarna annars.

Gräv ett hål ner till frostfritt, om marken är plan och inte vattensjuk ser jag ingen anledning att det skulle flytta på sig.
När du gräver, försök att lämna så mycket orört i botten och på sidorna så att du inte luckrar upp den stadiga marken.Fyll sen med makadam med
Ta rejäla plintar, kanske ska du lägga på ett tak om fem år?
Gjuta själv är ju en överdrift till denna lilla altan, men visst..
Fäst det bärande i plintarna och stolpar fästes met vinkel eller plattjärn.
Fransk skruv kommer garanterat att hålla men bultar känns mer gedigna.

Lycka till!
 
T
Jag kan inte se någon anledning till att fästa altanen i plintarna, jag skulle ha ställt bärlinan mitt på plinten och varit nöjd med det. Det är ganska svårt att flytta trallen en decimeter i sidled.
Ta en bit formplyfa och snicra en låda som är 500x100x500 bhd och spika på ett par plankor som lock. Såga ut ett cirkelrunt hål med diameter 250 och stoppa i ett 250 papprör av lämplig längd. Häll i betong som inte är alltför styv, så att det fyller lådan ordenligt, vibbra betongen genom att stöta med en käpp och dra försiktigt upp röret tills rörets uk är lika med plankornas uk.
Efter två dagar river du formen och vips har du en 500-kronors (plus frakt) plint. Riv formen försiktigt och använd den igen.
Ställ plinten på orörd schaktbotten, eftersom det är lika med packad botten. Använd ett par nypor sand för att jämna till botten. Packa ordentligt runt plinten när du fyller.
Papprören kostar en spottstyver. Formplyfan är lite dyrare. Standard cement kostar 40 kronor säcke och räcker nog en och en säck till en plint. Grus kostar en spottstyver, använd gärna en del kross upp till 30 i fraktion och två delar 0-8 sand.
Plintarna borde sammanlagt kosta lika mycket som en plint från strängnäs betong.
 
Om jag inte har missuppfattat din beskrivning så känns det aningen over kill. 250mm rör? Det är ju inte öresundsbron han skall anlägga. Ett enklare tillvägagångsätt borde väl vara: Gräv hål, lägg betongplatta i botten, ställ dit ett 150mm rör, köp grovbetong på säck plus betongbalja. Ställ balja i lätt uppförslut, häll i betong och vatten, blanda och njut.... förlåt gjut!
 
Jag har oftast kört med köpe plintar ala byggmax, ligger runt 70.- var de nån som sa. Annars om man vill ha rejälare saker så gräv ett hål, släng i lite makadam på botten i med en kladd betong o stick i ett armeringsjärn. Gör så i alla hålen du ska ha. Ta en lagom lång rast, sätt i plintrör eller motsvarande, gjut upp. Glöm inte stoppa i järnen för reglarna bara.


/Joakim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.