Hej, jag fick lite virke över efter husbygge och har byggt ett trädäck på 11,5 kvm. Nu funderar jag på att bygga en liten bod på cirka 5 kvm och undrar om jag kan bygga den direkt på däcket och således ha trädäcket som golv i boden..? Och om det funkar, är det något speciellt jag skall tänka på i konstruktionen?
 
M Montyhill skrev:
Hej, jag fick lite virke över efter husbygge och har byggt ett trädäck på 11,5 kvm. Nu funderar jag på att bygga en liten bod på cirka 5 kvm och undrar om jag kan bygga den direkt på däcket och således ha trädäcket som golv i boden..? Och om det funkar, är det något speciellt jag skall tänka på i konstruktionen?
Varför skulle det inte funka att trädäcket som golv?
Tryckt syll kanske kan vara bra då jag antar det riskerar att samlas vatten på trädäcket.
 
  • Gilla
Montyhill
  • Laddar…
Det funkar, men skilj bodens golv från altanens ordentligt annars kommer det in vatten vid regn och snösmältning
 
F fribygg skrev:
Det funkar, men skilj bodens golv från altanens ordentligt annars kommer det in vatten vid regn och snösmältning
Hej, tack för svar. Jag tänkte ju bygga ramen med tryckt virke men använda befintligt däck som golv i boden. Ditt svar läser jag som att jag borde lägga ett golv ovanpå ramen istället. Stämmer det och varför skulle det vara att föredra? Kan lägga till att det är första gången jag provar att bygga något...🙄
 
Skilj altangolvet och boden och dess golv med en springa minst en cm så minskar du risken att fukten från altangolvet kommer in i boden. Det samma brukar gälla folk som bygger uterum på befintliga altaner, skiljer de inte golven åt ordentligt brukar de få problem med regn och smältvatten som kommer in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.