Hej !

Jag har en äldre enstegstätad fasad jag skal åtgärda, ca 60kvm. skal återuppbyggas till puts

Som konstruktionslösning hade jag tänkt inifrån ut, stomme med 120mm isolering, vindskyddsduk, västkustskiva rockwool 80mm, 22x70läkt på plasthylsor i rockwools fasad system, och sedan aquapanel outdoor skarvspacklad, finjas fiberputs B och målning, givetvis armerad enl alla konstens regler.

Blev dock nu uppmärksam att västkustskivan är avsedd för träpanelsfasad och min putsfasad är ju något tyngre när den är klar. fick inte något entydigt svar från rockwool, utan det "kan fungera"

finns det någon som har något erfarenhet av ovanstående? man skulle evt. kunne gå upp i antalet plasthylsor för att överdimensionera något ifht. den tyngre fasaden ?

Tack på förhand
 
Vad rekommenderar Rockwool? Isoleringen bär inget utan det är skruven som håller glespanelen som bär allting
 
Hej!

Rockwool rekommenderar inget utan endast "det kan fungera med andra fasad lösningar än träpanel"

Givetvis håller inte isoleringen något, det är ju egentligen plasthylsan som håller hela vikten isf, och det är denna som jag är osäker på isf, har gjort uppskattningar och uppskattningvis blir fasaden blir ungf dubbelt så tung som vanlig 120x22 baspanel.

// Emil
 
Du har inte funderat på deras flexsystem som är provat och godkänt?
 
Jo det är alternativet misstänker jag, det är dock svårt att få några prisuppgifter på det sådär på direkten. Vil även ogärna bygga för mycket utåt och flex systemet tycker jag endast hitta ner till 100mm skivor. Får ringa optimera och höra!

Västkustskivorne var ganska överkomliga prismässigt tyckte jag annars!
 
Ja flexsystemet är svindyrt. Har du kollat på Finja Iso-vent?
 
Inte kollat på det, men en snabb översikt verkar det ju vara tjock puts på mineralull, ville ogärna tjockputsa då jag skal göra allt själv för hand och det blir så tungt, jag har dessutom redan kommit åt aquapanel ganska billigt så det hade tradigt att byta!
 
Alternativt därutöver är ju att bygga horisontellt fack på stommen och isolera i det och sedan vindpappa med läkt på det och aquapanel utanpå

Ville ogärna hålla på att bygga på stommen, mer än nödvändigt, när den är öppen med tanke på att det hele skal ske i höst.

Men evt kan jag lägga ett lager vindskyddsduk innanför horisontella facken och sedan igen utanpå. Då behöver jag inte stressa så mycket med att få igen det hela vid evt skyfall.

// Emil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.