Rickard.
Det är ändå en lustig produkt, normalt dimensioneras (betong)infästningar efter just borrstorleken och inget annat så att man som här ska behöva "chansa" sig fram är minst sagt fånigt 😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
sysmali
D Derbyboy skrev:
Jag borrade med 20 mm borr.

Det blev perfekt. Nöp ihop de sista 3 slagen med handsläggan, jag menar alltså att de sist tre slagen med släggan gick trögt men det gick.

Eftersom jag inte visste hur det skulle bli så körde jag lite ankarmassa också.

Hade jag kört 16mm så hade stången nypts fast precis i början av hålet. Dagens dumstrut delas således ut till…. @Dilato (se inlägg #2)
Bra info - ska göra samma sak i veckan. Vilken typ att borrmaskin och borr använde du?
 
D
En billig borrhammare från Jula, meec. 800w
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
D
De va så kul så jag köper två till :)

Kilen ser mindre ut än den tidigare. Funderar på om jag skulle våga köra 18 mm.
 
  • Två silverfärgade kilankare med prislappar på en grå yta, en del av ett objekt med blått tryck syns på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Kilen ser mindre ut än den tidigare.
Åh tusan, men den tidigare var ju 16 mm, eller var den?

När jag borrar i berg blir hålet alltid aningen större än borret.

Om en 16 mm stång inte går ner i 16mm hålet så är stången större än 16 mm.

Om du mäter i stället för att lita på förpackningen så vet du ju vilken dimension det är.

Hälsningar Dumstruten 😉
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det är ändå en lustig produkt, normalt dimensioneras (betong)infästningar efter just borrstorleken och inget annat så att man som här ska behöva "chansa" sig fram är minst sagt fånigt 😉
Svårt med tolerans när man vill ha ordentligt med galv, ju tjockare den är desto bättre rostskydd.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
T topmount skrev:
Svårt med tolerans när man vill ha ordentligt med galv, ju tjockare den är desto bättre rostskydd.
Då är det en "sloppy" process, de finns hur mycket galvat som helst som inte diffar mer än nån 100-dels mm.
Men just den här typen av produkt är ju sällan något underverk i precision det ser man direkt.
Jag tror att TS ögla var tjockare än 16 mm.
Galvaniserad metallögla med tjocklek över 16 mm, markerande bristande precisionskvalitet, ligga bredvid en metallbit.
 
Rickard.
T topmount skrev:
Svårt med tolerans när man vill ha ordentligt med galv, ju tjockare den är desto bättre rostskydd.
Näe det köper jag inte, industrin har ju löst maskingängor med galv då är detta inget problem.
En klar fördel med att inte säga hur man ska göra är att man har ryggen fri om det går dåligt 😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Gunnebo säger +4mm borrhål:

[länk]
Intressant, undrar vad för beräkning som ligger bakom.

16 mm ska ha ett hål som är 25 % större (20mm)
19 mm ska ha ett hål som är 12,1 % större (23 mm)
25 mm ska ha ett hål som är 11,6% större (29 mm)

Om det funnits en 10 mm skulle den då haft ett 40% större hål?
 
tommib
Det är väl inte så konstigt. +4 mm innebär 2 mm marginal runt hela skaftet på bergöglan. Oavsett skaftets dimension. Variationerna i dimension är sannolikt inte beroende av diametern utan en konsekvens av galvningsprocessen samt att detta inte direkt är en precisionsprodukt.
 
Som tommib skriver är det väl för att det ska vara ett konstant avstånd från skaftet till kanten av borrhålet, oavsett diameter på skaftet.
 
D
Jag körde 18 på de nyinköpta. För säkerhets skull körde jag ankarmassa också. Det skulle jag inte gjort, eller jag skulle använt skyddsglasögon. Det hela slutade med en blaffa ankarmassa i ögat och ambulans till sjukhuset. Det brann i ögat, obeskrivligt.

Men men sjukvården kunde reda ut det hela även om jag slussades runt en del….

Blaffan kom farandes redan på första slaget så tyvärr kan inte utvärdera om 18mm var rätt val.
 
  • Wow
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Ja, vad ska man säga .. mer än att det var ju tur att det gick bra med synen i alla fall.
18 var säkert rätt eftersom det fanns plats för ankarmassan att spruta ut runt om...men jag gissar att 16 och lite sloppy borrning och ingen massa hade funkat också.
Mätte du någonsin de nya som du tyckte var mindre?
 
Redigerat:
D
Finns inte så mycket att säga. Om du började dagen med struten så tog jag över den :)

Mitt skjutmått är förlorat så jag har svårt att mäta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.