Frågor angående skruvarna: Har någon till sitt pelletsförråd monterat Janfires bottenskruv i kombination med deras raka matarskruv i stål? Då Janfire påstår att denna kombination är den enda på marknaden som fungerar problemfritt, skulle jag gärna vilja se detaljbilder på själva övergången mellan botten- och matarskruven, dvs det som kan betecknas som det ”kritiska stället”. Visar erfarenheten att Janfires påstående är sant, dvs fungerar kombinationen mer eller mindre helt problemfritt? Kan tänka mig att styrningen av två skruvar och deras samverkan är betydligt svårare att få att fungera tillfredställande än en flexskruv (som jag dock helst vill undvika pga alla problem med dem som jag tycker mig kunna skönja i inläggen i detta och andra forum).

Frågor angående styrningen: Hur styrs frammatningen av pellets i denna kombination, alltså både gällande botten- som matarskruven? Är det brännaren som startar båda skruvarna vid behov av påfyllning i ett eventuellt internt miniförråd? Är det en nivåvakt som separat startar bottenskruven? Är det någon kombination av dessa och hur exakt fungerar den i så fall?

Frågor angående alternativ brännare (kanske svårast att besvara): Finns det någonting uppenbart som utesluter att Janfires kombination av bottenskruv med rak matarskruv i stål kan användas för en annan brännare än Janfires egen?

Tack på förhand, Bernd
 
Inte en aning.

Jag kör Thermia, men skruv och brännare kopplas ihop med en slang och brännaren ger ström till skruven då det saknas pellets. Det ska gå att fritt kombinera skruvar och brännare. Tycker jag.

Protte
 
Jag är inte helt säker på vad du menar, men förmodar att du undrar över övergången mellan en horisontell matarskruv och en vinklad! Finns massor av olika fungerande lösningar med fasta skruvar, flexskruvar, vacuum-system etc. Bifogar här en bild på hur det kan se ut med MAFAs produkter.
 
  • Övergång.jpg
Tack för bilden, Snurre!
Den verkar visa exakt den anslutning som jag är ute efter - bara att den används mellan två lutande matarskruvar. Så jag undrar om delen som sitter MELLAN skruvarna även fungerar om den monteras vågrätt - för så skulle den behöva monteras om man övergår från en liggande bottenskruv till en lutande matarskruv - eller om det krävs att pelletsen kan falla ner mot nästa skruv. Detta skulle innebära att man måste höja botten på pelletsförrådet lika mycket som avståndet mellan de två blå anslutningarna till rören och då faller min lösning för pelletsförrådet ! :( Någon som vet svaret på denna fråga? "Rätt" svar skulle efter alla :confused: -känslor få mig att bli så här istället: :D
Hälsningar Bernd
 
Jag har inte bilden helt klar för mig hur du menar så mitt förslag är att ringa MAFA och fråga. När vi ändå diskuterar transportsystem av pellets. Du har inte funderat på ett vacuum-system i kombination med ett miniförråd och skruv från denna istället? http://www.mafa.se/bransle_overview.htm#Vacuumsug
Det lär vara både billigare och skonsammare för pelletsen. Det är ett system som jag nog själv kommer att välja.
 
Tack för tipset, Snurre, men enligt vad jag kan förstå skulle ett vacuum-system kosta lika mycket om inte mer än själva brännaren!
Skulle dessutom och därför kanske komplettera min allra första beskrivning / fråga och förklara anledningen till den: Jag är rörelsehindrad (inte rullstolsbunden), men kan nog ändå bygga ett pelletsförråd själv, ja .... i min egen takt alltså! Vad jag däremot INTE klarar av, är att gång på gång ("krypa in i förrådet" och) skotta igen tratt-hålet som en direkt insatt lutande matarskruv brukar gräva eller - när förrådet håller på att bli tomt - skotta resten av pelletsen in i en extra avbalkning med lutande väggar inom förrådet så att skruven kan tömma förrådet nästan helt. (Mitt påstående "gång på gång" baseras på den niten som pappan till min dotters kompis gick på när han byggde sitt pelletsförråd, som till utformningen väl stämmer överens med det jag kan få plats med). Lösningen är en liggande bottenskruv kombinerad med höjbara golvhalvor, dvs en platsbyggd egen version som liknar den som finns på http://www.pelliflex.com/pelliflex_produktblad.pdf . (Förrådet på denna sida går dock tyvärr INTE att placera i vår källare, så jag är faktiskt tvungen att bygga ett eget.) Bottenskruven kan pga av placeringsskäl inte heller vara en flexskruv, som sas övergår till en lutande matarskruv - dessutom lär flexskruvar ha en tendens att krångla också. Bottenskruven och den lutande matarskruven måste nämligen bilda en vinkel på 90 grader (i horisontalplan!). Om då bottenskruvens "utmatning" måste ligga ovanpå den lutande matarskruvens "inmatning" förlorar jag oacceptabelt mycket höjd i pelletsförrådet (dvs det riskerar att bli för litet för bulkmottagning) pga att golvet ju då måste höjas för att uppfylla denna förutsättning. Om däremot bottenskruvens "utmatning" till den lutande matarskruvens "inmatning" kan ske horisontellt, så skulle "saken vara biff"! Som jag nämnar i mitt första inlägg, så har Janfire en kombination som verkar vara lämplig, men jag vet för det ena inte om den i skarven mellan botten- och lutande matarskruv bygger på höjden (vilket verkar vara svårt att ens få Janfire att svara på:mad::(:confused:!) och för det andra - fungerar den i praktiken så tillförlitligt som Janfire påstår och som jag pga mina förutsättningar måste kräva att den gör? Så där har vi "pudelns kärna"!
Hälsningar Bernd
 
Hej igen Bernd!

Ja nu förstår jag lite bättre ditt dilemma. Ja ett vacuumsystem går nog på runt 20-25 000:- men bekvämlighet och kvalitet kostar så allt få bli en kompromiss. Kollade in sidan du länkar till och det ser väl i och för sig bra ut men jag antar att det kräver lite manuellt arbete trots allt då du verkar behöva höja förrådssidorna manuellt i takt med att pellets förbrukas.

Jag kan själv inte så värst mycket om de olika system som finns tillgängliga på marknaden men jag vet att MAFA gör bra grejor och det gör säkert Janfire också. Kolla bara runt med så många som möjligt och begär offerter samt förklara din situation och dina önskemål. En del hävdar att deras lösning är den enda rätta men så är ju inte fallet.

Här får du en länk till MAFA som visar lite olika förslag och lösningar. http://www.mafa.se/bransle_overview.htm
Deras pelletsförråd har jag för mig kommer i lösa delar så att de går att få in och montera inomhus. Kanske systemlösning #3 skulle passa dig?

Vad gäller flexskruvars tillförlitlighet så är de nog bra då många bönder använder dessa för foder och spannmålstransporter mellan silo och byggnader. Är själv ingen bonde även om jag bor på en gård men mina grannar använder dessa system flitigt och säger att de fungerar bra.

En del säger att pellets kan smulas sönder av flexskruvar och det kanske är sant om det rör sig om långa transporter. Frågade faktiskt min granne om detta och han trodde inte så eftersom han själv skruvar djurfoder som påminner om träpellets i utseende och storlek. Han berättade att djurfoder är mycket sprödare och lättare att krossa sönder än pellets och foder smulas tydligen inte isönder med en flexskruv.

Jag håller själv på att titta lite på olika systemlösningar. Har köpt 2 st inomhussilos som jag tänkte ha i logen och antingen skruva eller suga över bränslet med vacuumsystem. Sträckan är ca 30 meter och precis som du, så tycker jag att kostnaderna drar iväg plus att jag förlorar plats inne i logen. Så nu lutar det åt att jag skall försöka få tag på en silo runt 15-20 kubik och ställa ute utanför pannrummet och skruva bränslet med flexskruv rakt in till pannan. Då klarar jag mig förmodligen med en enda skruv och denna tillsammans med silon medför nog lägre installationskostnader samt mindre med saker som kan gå isönder.

Kanske min lösning även skulle passa dig? Beror ju förstås på om du har plats på utsidan av ditt pannrum för ett förråd eller kanske grävas ner?

Så mitt råd är att vända och vrida på så många olika lösningar som möjligt samt att kontakta flera olika tillverkare för att se vad de har att erbjuda.

Hör av dig igen hur du gör så hoppas vi att du finner en bra lösning!
 
Hej Snurre!
Toppen med folk som engagerar sig och låter en få del av egna erfarenheter!!!
Jag har själv med stigande vånda vridit och vänt på alternativ efter alternativ och i detta samband nog varit på en hel del av internetsidorna som kan vara intressanta i sambandet. Google :)eek: smygreklam..?) ger som bekant en uppsjö av förslag och ibland upplever man nästan att ju mer man tittar på internet desto mera :confused: blir man - just pga av att det finns MINST lika många uppfattningar som anläggningar! Man måste helt enkelt försöka sålla enligt principen "sunt förnuft" och försöka vaska fram det man kan använda för just de egna förutsättningar / behov. MEN det är faktiskt så att VARJE inlägg / ny internetlänk och framför allt delgiven erfarenhet etc för en närmare den egna (förhoppningsvis) perfekta lösningen och utan "bollplank" känns det väldigt hopplöst! Jag kan nästan känna lite avundsjuka på de tydligen rätt fördelaktiga bakgrundsförutsättningar som jag skymtar i Ditt inlägg (loge, silo på 15 - 20 kubik... etc), men eftersom jag till naturen är en så'n som gillar att hitta på och komma fram till egna finurliga lösningar, så lär det väl bli någonting av så småningom - till stor del tack vare sådana som Du (se början av inlägget)!
När det är klart kan jag väl redovisa här hur det blev i praktiken - fast det kan ju dröja förstås (Du vet "... i min egen takt...")!
Hälsningar Bernd
 
Ja du Bernd! Det är ju just det som är fördelen och poängen med dessa forum att bolla idéer!
Du kommer säkert på något bra! Lycka till och meddela gärna när du funnit vad du söker!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.