Vi har en bärande vit stolpe i huset där vi funderar på att bygga en liten skärmvägg i ek. I stället för den grova vita stolpen skulle vi hellre ha en stolpe i ek att utgå från när vi bygger skärmväggen. Någon som vet om det finns bärande stolpar i ek och om det är lika stabilt? Jag gissar att våran vita bärande stolpe i grunden är en stolpe i gran som sedan har gipsskivor och målat på.
 
Visst finns det stolpar i ek.
Här är en
https://www.lundbergs.com/produkt/limtrastolpe-ek-2400x80x80/
Det är ju ett limträ, tänker du en som är i ett stycke får du nog lägga på ett par tusen kanske.
Är den bärande är det ju lite krångel med att stämma upp och byta ut stolpen men säker görbart om du känner dig säker.
Alternativet är väl att riva bort vad din befintliga stolpe är klädd med och istället klä den med ek. Går väldigt mycket snabbare, i princip 0 risk inblandat och betydligt billigare.
Så det är ju mer av en estetisk fråga.
 
  • Gilla
Fredensjö och 1 till
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
Visst finns det stolpar i ek.
Här är en
[länk]
Det är ju ett limträ, tänker du en som är i ett stycke får du nog lägga på ett par tusen kanske.
Är den bärande är det ju lite krångel med att stämma upp och byta ut stolpen men säker görbart om du känner dig säker.
Alternativet är väl att riva bort vad din befintliga stolpe är klädd med och istället klä den med ek. Går väldigt mycket snabbare, i princip 0 risk inblandat och betydligt billigare.
Så det är ju mer av en estetisk fråga.
Tack, jag har sett olika limträ i ek men är dem lika bärande? 🙈 Jag har också tänkt tanken att klä av den befintliga stolpen och klä den men då blir den lite för klumpig. Men jag är öppen för fler förslag
 
Det borde ju gå att klä med något som är 5-6mm, skulle inte det fungera?
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
  • Gilla
Fredensjö
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det borde ju gå att klä med något som är 5-6mm, skulle inte det fungera?
Tack, det skulle nog bli jättebra. Ska nog leta efter ngt liknande 🙏
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Bauhaus har en väggpanel med ek-faner.

240cm hög, 60cm bred, 1cm tjock.
Borde ge snarlik tjocklek på stolpen som gipsskivan ger idag.

[länk]
Tack, det får bli något liknade men behöver hitta ngt tunnare. Vill få ned tjockleken på stolpen också 🙏
 
F Fredensjö skrev:
Tack, jag har sett olika limträ i ek men är dem lika bärande? 🙈 Jag har också tänkt tanken att klä av den befintliga stolpen och klä den men då blir den lite för klumpig. Men jag är öppen för fler förslag
Limträ är det trä som är hållbarast. Man använder limträ istället för stål i många stora byggnader. Takbjälkarna på många idrottshallar är exempelvis gjorda i limträ.

Limträ är ett byggmaterial som består av flera trälameller sammanfogade med ett starkt lim. Jämfört med traditionellt massivt trä erbjuder limträ hög hållfasthet, stabilitet och formbeständighet samt är mindre benäget för sprickor, böjning och vridning. Dessutom har limträ en god brandmotståndsförmåga och är miljövänligt eftersom det kan tillverkas av mindre virkesdimensioner och återvunnet trä.
 
  • Gilla
Fredensjö
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Man använder limträ istället för stål i många stora byggnader. Takbjälkarna på många idrottshallar är exempelvis gjorda i limträ.
Jo, men man får skilja på limträ och limträ. Bara för att det finns konstruktionsklassade limträbalkar med utmärkt hållfasthet betyder det inte att en stavlimmad bänkskiva har samma egenskaper.

Bärande delar får man vara lite försiktig när man meckar med så att man inte oavsiktligt försvagar konstruktionen.

Samma sak med dimensioneringen. Det är inte bara att välja en smalare stolpe för att man tycker det är snyggare.
 
  • Gilla
Fredensjö
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, men man får skilja på limträ och limträ. Bara för att det finns konstruktionsklassade limträbalkar med utmärkt hållfasthet betyder det inte att en stavlimmad bänkskiva har samma egenskaper.

Bärande delar får man vara lite försiktig när man meckar med så att man inte oavsiktligt försvagar konstruktionen.

Samma sak med dimensioneringen. Det är inte bara att välja en smalare stolpe för att man tycker det är snyggare.
Självklart, men jag reagerade på att Limträ skulle vara svagare. Väljer man rätt produkt så är det mycket starkare.
 
  • Gilla
Fredensjö
  • Laddar…
Starkaste träkonstruktion är en massiv granstolpe. Fråga vilken maskiningenjör som helst. Finns en anledning varför det fortfarande används råa granstörar som stämp vid gjutning mot löst underlag och varför segelbåtar har gran i masten och stora segelfartyg som Götheborg har gran i riggen
Klä in stolpen i tunna ekskivor som @MathiasS föreslog.
 
Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Väljer man rätt produkt så är det mycket starkare.
Precis, men var hittar man konstruktionsvirke (limträ eller inte) i ek?
Det har ju länkats till en produkt, men jag tvivlar på att den är lämplig för bärande konstruktioner.

Spontant är jag också inne på att TS gör bäst i att "klä om" den befintliga stolpen.
 
C cpalm skrev:
Precis, men var hittar man konstruktionsvirke (limträ eller inte) i ek?
Det har ju länkats till en produkt, men jag tvivlar på att den är lämplig för bärande konstruktioner.

Spontant är jag också inne på att TS gör bäst i att "klä om" den befintliga stolpen.
Jag håller med. Min poäng var just rörande limtekniken som sådan.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Starkaste träkonstruktion är en massiv granstolpe. Fråga vilken maskiningenjör som helst. Finns en anledning varför det fortfarande används råa granstörar som stämp vid gjutning mot löst underlag och varför segelbåtar har gran i masten och stora segelfartyg som Götheborg har gran i riggen
Klä in stolpen i tunna ekskivor som @MathiasS föreslog.
Tack, det va lite det som va min fundering om det fanns ekstolpe med samma bärande egenskaper som gran ☺️ Men då får jag helt enkelt klä in granstolpen med tunnare ekskivor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.