D Derbyboy skrev:
Vilken dimension på borr ska jag ha till 16mm bergsögla med kil?

[länk]
Hmmm, du ska sätta en 16 mm tjock stålpinne i berg , undrar vilket borr som borrar ett 16 mm hål..
15 mm blir för litet, 17 mm för stort, så vad tror du 🤔
 
Och då får jag ner den med kilen hela vägen?
 

Bästa svaret

D Dilato skrev:
Hmmm, du ska sätta en 16 mm tjock stålpinne i berg , undrar vilket borr som borrar ett 16 mm hål..
15 mm blir för litet, 17 mm för stort, så vad tror du 🤔
Onödigt drygt svar. Dessutom är det troligtvis fel.

Jag hittar bara 18 mm och uppåt där håldiameter anges, på de jag hittar verkar 3-5 mm större hål rekomenderas.

@Derbyboy Hoppas du kan få ett seriöst svar av någon som faktiskt vet.
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Hej! Har satt en del sådana och galvningen är ofta rätt ojämn så hålet behöver vara lite större, kilen gör ju ändå att dubben sitter fast när du slår ned den i botten.

I
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Så en borr på 18mm är lämplig?
 
Om bildens skala inte luras alltför mycket är kilen 4-5mm tjock för en 16mm ögla. 18mm låter väl isf bra för att få lagom spridning i botten.
Det enklaste är väl annars att ställa en fråga till SeaSeas kundtjänst?

/Höghus
 
Jag har motsvarande från Hjertman, de visste inte dom på borr. Tre härliga sommarjobbare i butiken :)

Edit: Erlandssons brygga va det tydligen
 
16mm kan jag med blotta ögat se att det inte kommer fungera.
 
  • En metallstång i plastpåse på en träbordsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kilen är 2-6mm
 
Fulkemisten
Är det viktigt hur mycket öglan sticker upp? Det kommer ju vara både hålets diameter och djup som avgör hur långt det blir. Är ankarmassa ett alternativ? I så fall är det ju bara att borra 18 mm och hoppa över kilen.
 
Att få dessa att sitta fast är det minsta problemet, vi hade en där vi slarvat bort kilen. Ställde ned öglan i hålet och när jag kom tillbaka två veckor senare va det stört omöjligt att få upp öglan, tänker att de blåst ned lite grus i hålet som kilat fast. Vill man undvika att de står vatten i hålet kan man efter man bankat fast öglan fylla igen hålet med cement pulver.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Är det viktigt hur mycket öglan sticker upp? Det kommer ju vara både hålets diameter och djup som avgör hur långt det blir. Är ankarmassa ett alternativ? I så fall är det ju bara att borra 18 mm och hoppa över kilen.
Öglan ska vara så nära berget som möjligt.
 
Jag borrade med 20 mm borr.

Det blev perfekt. Nöp ihop de sista 3 slagen med handsläggan, jag menar alltså att de sist tre slagen med släggan gick trögt men det gick.

Eftersom jag inte visste hur det skulle bli så körde jag lite ankarmassa också.

Hade jag kört 16mm så hade stången nypts fast precis i början av hålet. Dagens dumstrut delas således ut till…. @Dilato (se inlägg #2)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.