Har försökt läsa mig till vad som gäller för en golvbrunn i en tvättstuga gällande rör upp genom golv. Hade tänk ha en utslagsvask i groventren med golvbrunn under om man behöver spola av ex stövlar eller någon hund. Men vad gäller med rör genom golv. Räknas det som zon 1 och man får inte göra genomföringar där utan måste 1m utanför?
Groventren är en i källare med lättbetongväggar med kommande nygjutet betonggolv
Rör dras 60mm från vägg.
 
  • Rostfri utslagsvask från Biltema med stänkskydd, idealisk för groventré eller tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Låter som att du vill göra en golvgenomföring i duschen. Inte OK. Säker vatten:

"I bad- eller duschrum och tvättstuga ska inga rörgenomföringar finnas i golv förutom spillvattenrör och golvbrunn. I plats för bad eller dusch får det endast finnas golvbrunn."

Detta strikta krav gäller inte för tvättstuga. Men det låter ju inte som en tvättstuga utan att du vill installera en dusch i rummet, alltså att det är en plats för dusch enligt ovan. I en tvättstuga förväntas inte duschmängder med vatten utan endast blöt tvätt.

Men varför inte den vanliga lösningen i dylika fall? Enbart golvbrunnen och sen utanpåliggande vita rör till denna från utslagsvasken?
 
Redigerat:
Jag tänkte att duschhandtaget skulle sitta på,vid utslasvadken, så man ex håller in stövlarna under och spolar av under den så att säga. De använder samma golvbrunn. Se bild.
Då låter det säkrast att dra om nu, ta uppgående rör 100cm bort och sen utanpåliggande dit, rätt?
 
  • Golvbrunn installerad i badrumshörn med synligt avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Nu vet jag inte hur ofta du har tänkt blöta ner golvet men källargolv och -väggar som ofta blir blöta, som i en dusch, ska ha tätskikt enligt branschreglerna från BKR.
 
  • Gilla
Ahlbom
  • Laddar…
A Ahlbom skrev:
Jag tänkte att duschhandtaget skulle sitta på,vid utslasvadken, så man ex håller in stövlarna under och spolar av under den så att säga. De använder samma golvbrunn. Se bild.
Då låter det säkrast att dra om nu, ta uppgående rör 100cm bort och sen utanpåliggande dit, rätt?
Menar du att du ska ha avlopp från vask ner i golv och anslutet till golvbrunnen? Någon dusch ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Menar du att du ska ha avlopp från vask ner i golv och anslutet till golvbrunnen? Någon dusch ?
Ja precis, och ett duschmunstycke så när man behöver spola av stövlarna så gör man det under utslagsvasken.
Men har redan tagit upp rören, nu blir det utanpåliggande dragning för kunna lägga tätskiktet där 👍
 
A Ahlbom skrev:
Ja precis, och ett duschmunstycke så när man behöver spola av stövlarna så gör man det under utslagsvasken.
Men har redan tagit upp rören, nu blir det utanpåliggande dragning för kunna lägga tätskiktet där 👍
Jaha, synd. Om det är källare med eller utan tätskikt kvittar det med en extra rörgenomföring där.
 
  • Gilla
Ahlbom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.