Hoppas det finns någon här som kan svara på denna fråga. Jag har idag en spis som är kopplad på 3 st 10 säkringar. Efter renovering ska det bli en spishäll och inbyggd ugn. På ugnens instruktioner står det att den behöver 16 säkring. (Det som matar hela huset är 3 faser på 16.)
Betyder det då att 3x10 gör att ugnens behov av 16 är täckt?
Eller behöver jag byta mina 3 st 10 säkringar till 16?
Kabeln är 1,5 mm och jag vill ju inte överbelasta den.
 
N nyckelpigan-38 skrev:
Eller behöver jag byta mina 3 st 10 säkringar till 16?
Kabeln är 1,5 mm och jag vill ju inte överbelasta den.
Nej, då måste kabeln bytas.
 
zarkov zarkov skrev:
Nej, då måste kabeln bytas.
Tack för svar, och ja jag förstår. Hur är det om jag behåller 10 A till nya ugnen, täcks den med 3 st 10A? Finns perilexuttag och ugnens instruktioner säger 16A.
 
Ugnen går sannolikt på en fas. Så om du har enfas 10A eller trefas i uttaget gör ingen skillnad. Ugnen fungerar sannolikt så länge du inte kör de högsa effektlägena.
 
En ugn behöver en fas 16 A. Det är det vanligaste. Om den kopplas till ett trefasuttag, så drar den ändå bara ström från en av faserna.

Många kör sådana ugnar på 10A, det fungerar ofta i praktiken. Ugnen drar bara Max ström under korta tider, säkringen tål attöverbelastas måttligt under lång tid.

Det är dock inte lämpligt att göra så. Vid varje överbelastning kommer din 1,5 kvmm ledning att bli varm, inte så varm att den brinner, men isoleringen kan brytas ned liiite vid varje tillfälle den överbelastas
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Tack för att ni svarar. Kabeln är nu 2.5 mm och ugnen är på en sådan watt att den behöver tydligen 16A. Intressant att läsa att en ledningarna kan stressas/värmas upp av en 10A säkring. Känns som det finns en hel del åsikter/synpunkter/lösningar
kring el och svårt att bli riktigt klok på det hela. Elektriker kommer vara inkopplad vid bytet.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det är ju inte en 10A säkring som värmer upp.

Utan "problemet" är om man ofta kör ex. 14A i en ledning som på appret bara tål 10A (ex. 1,5 kvmm). Det går att tillfälligt överbelasat utan att säkringen löser ut. Men ledningen tar liiite skada varje gång man gör det. Eller rättare sagt det finns risk att ledningen tar liiite skada. Beror blandannat på hur den är dragen, ex. mitt i isolering i väggen, eller om den får bra kylning.

Nu har du tydligen 2,5 kvmm trådar (stod 1,5 i första inlägget). Då skall det belastningsmässigt inte vara något problem att säkra upp till 16A. Det kan finnas andra skäl till en klen säkring i förhållande till vad ledningen klarar, så man skall absolut inte säkra upp på egen hand, utan låta en elektriker titta på det.
 
  • Gilla
zarkov och 1 till
  • Laddar…
Nej, ledningen tar inte alls stryk. Säkringen löser innan ledningen blir för varm.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, ledningen tar inte alls stryk. Säkringen löser innan ledningen blir för varm.
Det där har debaterats tidigare. För en del år sedan var här en medlem som gjorde ett prov. Han byggde ett väggsegment, och lade in ett rör med FK trådar mitt i isoleringen i väggen.

Sedan körde han max ström, har för mig 14A i en 1,5 kvmm tråd, Och mätte tempen i röret. Efter en stund kom den upp en bra bit över tillåten temperatur för en normal FK. Har för mig att det kom upp i närheten av 80 grader. Kabeln är godkänd för 70 grader.

En såpass måttlig övertemperatur leder inte till akuta skador på kabeln. Men om det upprepas under lång tid så blir isoleringen troligen skadad. Det finns en anledning till att tillverkaren sätter en max temperatur för kabeln. Och en 10A säkring håller en stund för den strömmen.
 
  • Gilla
Wheelabrator och 3 till
  • Laddar…
Man lägger inte kabelrör mitt i isoleringen.
 
  • Wow
Wheelabrator
  • Laddar…
Konstigare saker har hänt...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och man behöver inte komma upp i maxtemperatur på ledningen förrän mjukgörarna i plasten börjar dunsta och ledningen efter en tid blir spröd och spricker vid minsta rörelse.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man lägger inte kabelrör mitt i isoleringen.
Man lägger dock ibland isolering ovanför/utanför kabelrör, i efterhand.

Den som isolerar har ju ingen aning om att det kan vara ett problem.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.