Hej!

Dum fråga kanske, men då jag inte vet vad denna dosa heter, kan jag inte googla.
Hur kopplar man in en lampa när man har en sådan här i taket?
Elektrisk kopplingsdosa i taket med kabelingångar för anslutning av en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan MultiMan skrev:
Man sätter t ex en sådan: [länk]

[bild]
Ok, men kan man koppla in en lampa med hjälp av kopplingsklämmor/sockerbit på något sätt?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Man sätter t ex en sådan: [länk]

[bild]
Den kommer inte få plats. Det finns vissa armaturer som passar i dosans hålbild, alternativt får du skaffa ett väldigt fult utvändigt takuttag:
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-lamputtag-dcl-tak-utanpaliggande
Det ser ut som en förvuxen rökdeckare.

Beroende på hur rummet ser ut i övrigt kan du möjligtvis sätta ett gammal takuttag utan jord, det kommer få plats:
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/lamputtag/lamputtag-infallt-med-krok-2000048214

Vill du sätta ett sånt takuttag som Multiman visar får du byta ut dosan till en djupare och ev. fälla in den en bit. (Den för 62 kr.)
https://www.elbutik.se/product.html/takdosa-2
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Då pudlar jag inför de som kan mer. Tänkte inte på djupet. Tack för rättningen @Müssli !
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Det är lite märkligt att de där grunda dosorna fortfarande säljs, eftersom DCL uttagen inte får plats.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
tommib
Är det bara jag som är nyfiken på vad det är vi tittar på? Det ser ut som trossbottenskivor. Installationen är rätt udda i mitt tycke.

De grunda dosorna funkar bra om man just kopplar en fast monterad armatur över dem. Ibland finns inte mer plats, t.ex. om man reglar ner ett tak med gles+gips. Då får man acceptera att det blir förhöjningsring på DCL-uttaget men det kanske är bättre än alternativen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Är det bara jag som är nyfiken på vad det är vi tittar på? Det ser ut som trossbottenskivor. Installationen är rätt udda i mitt tycke.

De grunda dosorna funkar bra om man just kopplar en fast monterad armatur över dem. Ibland finns inte mer plats, t.ex. om man reglar ner ett tak med gles+gips. Då får man acceptera att det blir förhöjningsring på DCL-uttaget men det kanske är bättre än alternativen.
Haha! Ja detta är då taket i min källare. Huset är byggt 1929 och inte en enda golvås är jämn. Efter att ha tömt trossbossen och sprutat in cellulosa så kom jag fram till lösningen att sätta masonit som tak. Det är Billigt och enkelt att montera på ojämt underlag. Men inte så snyggt 😅
 
  • Tak av masonit med taklampor i en gammal källare, byggd 1929, med synliga golvåsar och en stege samt hyllor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en källare med ojämn golvytan, stående stödstrukturer och en trappa som leder uppåt. Oorganiserade föremål och kabeldragningar är också synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör och en elbox monterade på ett ojämnt tak i en källare med en masonitskiva som takmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Ammmi Ammmi skrev:
Hej!

Dum fråga kanske, men då jag inte vet vad denna dosa heter, kan jag inte googla.
Hur kopplar man in en lampa när man har en sådan här i taket?
[bild]
Ta bort dosan, du kan koppla en lampa direkt från ledningarna.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Den kommer inte få plats. Det finns vissa armaturer som passar i dosans hålbild, alternativt får du skaffa ett väldigt fult utvändigt takuttag:
[länk]
Det ser ut som en förvuxen rökdeckare.

Beroende på hur rummet ser ut i övrigt kan du möjligtvis sätta ett gammal takuttag utan jord, det kommer få plats:
[länk]

Vill du sätta ett sånt takuttag som Multiman visar får du byta ut dosan till en djupare och ev. fälla in den en bit. (Den för 62 kr.)
[länk]
Ja som du ser på bilden jag la ut så sitter det en typ av plafonder i resten av källaren. Men dom kan jag inte montera själv. Jag hade velat få ut en kabel från denna dosa så att jag hade kunnat använda mig av en vanlig lampa och sockerbit.
 
Ammmi Ammmi skrev:
Ja som du ser på bilden jag la ut så sitter det en typ av plafonder i resten av källaren. Men dom kan jag inte montera själv. Jag hade velat få ut en kabel från denna dosa så att jag hade kunnat använda mig av en vanlig lampa och sockerbit.
Det är klart att du kan ta ut FK ur den, men det får du inte göra själv. Men det går. Sedan bör du ju fundera på hur armaturen skall anslutas, med VP-slang?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.