Vi har en vindslucka med en stege man fäller ut, med två leder. Vinden innehåller bara isolering idag, men det kanske ska dras ventilation med tillhörande aggregat där.

Precis där den fälls ut bygger jag just nu ett rum och den kommer slå i en vägg som snart ska byggas. Jag ser några varianter:

1. Ta bort stegen helt och hållet och använd en separat stege istället.
2. Ersätt stegen med en som skjuts ut istället. Det ser ut att gå, men det är på håret.
3. Kapa av stegen vid en av lederna, sätt typ krokar på den och en stång på insidan av luckan så att man kan hänga den vid den återstående stegen. Då kan man öppna allt och ändå sätta dit stegen. Förvara den lösa stegen någonstans
4. Som 3 men med ett upplägg där den lösa delen kan sitta i luckan och att man hakar av den därifrån när den ska använda den.
5. Flytta väggen
6. Flytta vindsluckan

Jag tror att alternativ 1-3 kräver någon hantering av att fjädrarna som håller luckan öppen arbetar med för lite vikt.

Vad är bäst? Finns det något alternativ?
 
  • En utfällbar trästege till en vindslucka med två leder, ovanpå en varningsskylt med texten "OBS! Gå inte i isoleringen! Gullfiber" i svart och rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utfällbar vindslucka med fastmonterad trästege och metallgångjärn, monterad i taket och stödd av fjädrar och metallstänger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindslucka med utfällbar trästege, placerad mitt emot två innerdörrar i ett rum med trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4774
Alternativt flytta väggen? Eller måste den byggas precis i vägen för vindstrappan? Den ser välgjord och stabil ut och jag tror även att den höjer husets värde något lilet iaf
 
Alternativ 5 är just flytta väggen. Problemet med det är:
- det rummet blir mindre
- väggkonstruktionen blir mer komplicerad

Vi pratar om en vind som har en takhöjd på typ 1,2 meter, täcker halva huset och endast innehåller isolering. Jag tror därför inte vindstrappan ökar husets värde jättemycket, jag kan ha fel.
 
4774
Går det att ex minska isoleringen och ha någon typ av förvaring där uppe så är det väl toppen men om det bara är för att titta på isoleringen så ta bort den. Finns det ingen utvändig ingång? För då kan du spika för luckan.
 
Vi valde alt. 6 när vi byggde ut huset och flyttade innerväggar. Trappan måste passa in mellan takstolarna, men det är inte överdrivet mycket jobb och trappans placering får förstås anpassa sig efter förutsättningarna
 
Efter lite bryderier kring hur starka de där fjädrarna är och lite annat så gav jag upp och flyttar väggen 30 cm.

Väggen får bli ett T istället för ett L och så låtsas vi att vi medvetet har gjort en slags alkov.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
vända på vindstrappan inget alternativ ? syms inte hur mycket plats utrymme där är åt andra hållet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.