Hej,

Vi håller på att renovera vårt förråd för att göra om det till ett extra hobbyrum. För närvarande är taklampan en lysrörslampa ansluten till en KOPPLINGSDOSA. KOPPLINGSDOSA (se bild 01) får sin strömkälla från det intilliggande rummet.

Eftersom rummet inte längre kommer att användas för förvaring planerar jag att ansluta taklampan till KOPPLINGSDOSA med en tunnare kabel och täcka den med en smalare kabelkanal. Är det OK att byta ut den tjockare kabeln mot en tunnare (se bild 02)? Avståndet mellan dosan och taklampan är bara 1 meter.

Tack på förhand!
 
  • En vit kopplingsdosa monterad på en orange vägg med en vit kabel utgående från undersidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två avskalade elkablar, en tunn och en tjock, med fyra färgade trådar (grön/gul, blå, brun och svart) på en trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en öppen kopplingsdosa med anslutna elkablar i olika färger: gul/grön, blå och svart. Dosan är monterad på en orange vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsdosa med anslutna ledningar i olika färger, inklusive svart, gul, blå och röd kabel, installerad i förrådsrum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inte elektriker (än) men jag ser inte vad problemet skulle vara om den sladden du avser att använda är anpassad för förbrukaren.
 
  • Gilla
natmen
  • Laddar…
Den minsta arean i en elinstallation är 1,5mm2, så är det en lampsladd på 0,75 eller 1 mm2 så är det inte ok med fast anslutning.
 
  • Gilla
natmen och 1 till
  • Laddar…
I stället för kopplingsdosan kan du sätta ett uttag, och i det kan du koppla in din taklampa. Med den tunna lampsladden om du så vill.
 
E elmont skrev:
Den minsta arean i en elinstallation är 1,5mm2, så är det en lampsladd på 0,75 eller 1 mm2 så är det inte ok med fast anslutning.
Är det möjligt att ordna ett extra uttag vid kopplingsdosan och så ansluta armaturen med det som ser ut att vara SKX3G0.75 med stickpropp?
 
  • Gilla
natmen
  • Laddar…
A
Ser det inte ut som att kabeln som kommer in på undersidan av eldosan har en för snäv onaturlig böj på 90 grader. Ser ut som kabeln nästan är knäckt. Eller är det en synvilla igen?
 
A avh67f skrev:
Ser det inte ut som att kabeln som kommer in på undersidan av eldosan har en för snäv onaturlig böj på 90 grader. Ser ut som kabeln nästan är knäckt. Eller är det en synvilla igen?
Jag såg samma men skrev det inte. Kabeln är vikt :(
 
  • Gilla
natmen
  • Laddar…
Tack till alla!

Planen var att dra den tunnare kabeln till mitten av taket och ansluta den till ett lamputtag. Därifrån använder man lampsladd. Skulle denna lösning fungera om jag använder en 1,55mm² lampsladd?

Det var ett gammalt förråd där jag öppnade upp väggen, och du har rätt, kabeln är böjd i 90 graders vinkel. Det måste jag åtgärda.
 

Bästa svaret

A
Nä inga lampsladdar. Använd vanlig installationskabel.

Eqrq/ekrk är den tunnaste och smidigaste om det är ett vanligt torrt rum inomhus.
 
  • Gilla
Lars Höstner och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Ser det inte ut som att kabeln som kommer in på undersidan av eldosan har en för snäv onaturlig böj på 90 grader. Ser ut som kabeln nästan är knäckt. Eller är det en synvilla igen?
Den är inte knäckt. Det är någon som trätt på en mantel från en kabel på vanligt FK som gissningsvis mynnar ut ur ett rör.
Då blir det ofta att se ut på det viset.
Det ser ut som FK.n har varit direktansluten till en lampa tidigare...
Gråzon att göra så. Det är inte korrekt men förekommer. Korrekt sätt är att sätta dosan rakt över röret om dosan har utbrytningar i botten....
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.