Jag har en fönsnterbräda som är av typ hobbybräda i furu. Den är 27mm tjock.

Jag skulle vilja ha ett längsgående hål i denna bräda så att värme från radiatorerna kan stiga upp.

Så min fråga är, kan man med en överhandsfräs skapa detta längsgående hål? Alltså klarar den att fräsa genom hela brädans tjocklek?
Hur går det till, måste man förborra ett hål först?

Jag funderar på att köpa en budgetvariant på Jula.
Kom gärna med köpförslag därifrån.


Mvh R
 
Ranchn skrev:
Jag har en fönsnterbräda som är av typ hobbybräda i furu. Den är 27mm tjock.

Jag skulle vilja ha ett längsgående hål i denna bräda så att värme från radiatorerna kan stiga upp.

Så min fråga är, kan man med en överhandsfräs skapa detta längsgående hål? Alltså klarar den att fräsa genom hela brädans tjocklek?
Hur går det till, måste man förborra ett hål först?

Jag funderar på att köpa en budgetvariant på Jula.
Kom gärna med köpförslag därifrån.


Mvh R
Det går säkert bra att fräsa ett sådant hål, men du får dock ta det i ett antal omgångar. Hur brett är hålet du ska fräsa och vad ska du använda för maskin?
 
Vilken maskin = Har ingen aning. Tänkte fä lite köptips på en budgetmaskin från jula.
Så förslag på maskin och frässtål tas emot med stort tack.


Hålet bär kanske vara 2 cm brett. eller 2 st ränder på 1cm.

Ps. tack för snabb respons på mitt inlägg.
 
Ranchn skrev:
Vilken maskin = Har ingen aning. Tänkte fä lite köptips på en budgetmaskin från jula.
Så förslag på maskin och frässtål tas emot med stort tack.


Hålet bär kanske vara 2 cm brett. eller 2 st ränder på 1cm.

Ps. tack för snabb respons på mitt inlägg.
Oj förlåt, jag som läste slarvigt. Har aldrig kört budget-handöverfräsar, så jag har ingen riktig aning om vad som skiljer dem. Ska du bara göra detta jobbet kanske du kan låna en maskin av någon? Eller om du ska snickra mer, så kan det vara en ide att köpa en dyrare? Genrellt sett är det rätt stort steg i kvalitet mellan billig kina maskin och exempelvis grön bosch.

Generellt sett gäller att ju bredare spåret skall vara, och ju mer du ska ta av i varje "svep" desto större maskin, med grövre diameter på fräsarna krävs. Enligt min mening kan man dock komma väldigt långt med en mindre fräs, med 8mm diameter på fräsarna, bara man kan ta tid på sig, och ta bort väldigt lite material i taget. Sen behöver du ju inte tyvunget ta 20mm i taget, utan kan kanske fräsa 2X10 som hänger samman o bildar ett 20mm spår tex.
 
Hej Ranchm!

Svar på Dina frågor: fungerar bra med fräsmaskin. Gärna 5 mm pinnfräs. Helst styrning av schablon. Inga förborrade hål.

Alternativa lösningar: 1) flytta ut hela skivan från väggen. 2) Borra två hål och använd sticksåg.

per
 
Kan det möjligen vara lika bra att klyva upp den och kapa bort för hålen och limma ihop?
 
Jag skulle ha fräst hålen med en 20mm fräs med minst 8mm skaft. Kört ca 5mm på djupet i varje svep och använt en skena. Möjligt att ett parallell anslag duger, men det är lite svårare att köra med många svep med denna.
 
När jag gjorde mina, så använde jag en 8mm notfräs och en 16mms notfräs (se bild för att förstå hur de är placerade, http://forum.byggahus.se/560947-post8.html).

Jag gjorde mina bänkar i 19mm:s MDF, och fräste i två omgångar så jag tog väl ungefär 10mm i varje svep. Fast det är klart, jag hade en Festool OF1010 EQB med tillhörande skena så styrningen blev ju enkel. Men en liten jigg byggdes för att fixa till ändstoppen.

Och nej, du behöver inte borra eller något sådant. Bara sänka ner fräsen tills du kommit (i mitt fall) 10mm ner, och sedan föra fräsen framåt tills man kommit till andra sidan.

Så i princip vill jag väl bara säga att jag håller med de andra, och visa att det faktiskt fungerade :D
 
20 mm breda spår låter aningens overkill. Jag skulle ha kört 8-10 mm spår med lika mycket "ofräst" emellan med en pinnfräs med borrande skär samt spiralskär som lyfter avverkat material ur hålet. På det viset kan man s a s borra i början av spåret och fräsa sedan, men i ett moment. Se länk nedan:
http://www.internationaltool.com/woodworking/tools/fre75100.html

Vilken handöverfräs du väljer är en pris-/prestandafråga som avhandlats ett antal gånger i detta forum, sök lite så kan du få hjälp i ditt val.

Lycka till!
Ronnie
 
  • Gilla
Adah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.